پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار ایران, گزارش  »   هجوم ملخ های صحرایی به استانهای جنوبی
16 بهمن 1397 , ساعت 9:03

هجوم ملخ های صحرایی به استانهای جنوبی

مدیر مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات کشور: برای مبارزه با این ملخ ها، عملیات هواپیماهای سمپاش در 6 استان آغاز شده است

حدود ۱۰ روز پیش بود که «فائو» (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) نسبت به هجوم ملخ‌های صحرایی به ایران هشدار داد و ۲ روز بعد از آن بود که این ملخ‌ها بار سفر بستند و از صحرای آفریقا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، عمان و قطر راهی استان‌های جنوبی کشور شدند.

ملخ‌های صحرایی که از مضرترین انواع ملخ‌ها هستند، در دسته‌های چند صد هزار تایی، میهمان ناخوانده استان‌هایی چون فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان، خوزستان و سیستان و بلوچستان شده‌اند و در سر راه خود هرگونه سرسبزی را که می‌بینند هجوم می‌برند، می‌خورند و پیشروی می‌کنند. این ملخ‌های ۷ سانتیمتری روزانه تا چند برابر وزن خود غذا (علوفه، غلات، صیفی جات و حتی علف‌های هرز) می‌خورند و خلاصه هرچه را که قابل خوردن باشد نابود می‌کنند. پس اگر هر چه زودتر جلوی آنها را نگیریم، طغیان این آفت می‌تواند خسارت‌های سنگینی را به اقتصاد کشاورزی استان‌های درگیر وارد کند. جالب است بدانید، این ملخ‌های صحرایی مهاجر حتی دارای پیشمرگ نیز هستند و این قابلیت را دارند که در مواقع عبور از دریا دسته‌ای روی آب مانند میخ می‌نشینند تا زمینه استراحت برای مابقی گله فراهم شود و این‌گونه است که توانسته‌اند از خلیج فارس عبور کنند. حساسیت موضوع و لزوم مقابله به موقع و صحیح با این آفت خطرناک که می‌تواند نقش مستقیمی در حفظ سلامت و امنیت غذایی کشور داشته باشد موجب شده، تا مسئولان رده بالای سازمان حفظ نباتات کشور روز یکشنبه این هفته راهی هرمزگان شوند و ضمن بررسی وضعیت هجوم آفت ملخ صحرایی به این استان، جلسه‌ای نیز با «فریدون همتی» استاندار هرمزگان داشته باشند تا شاید بتوانند با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های ذیربط از بروز خسارت‌های سنگین جلوگیری و از تولید کشاورزان در این مناطق محافظت کنند.

مردم نگران نباشند
«سعید معین» مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور در حاشیه بازدید از کانون‌های آلوده هرمزگان اظهار داشت: معمولاً این ملخ‌ها از سوی صحرای آفریقا روانه شبه جزیره عربستان می‌شوند و مواقعی که کنترل نشوند راهی کشور ما می‌شوند؛ امسال هم متأسفانه کشورهای واقع در این منطقه در مهار این آفت موفق نبوده‌اند.

به‌گفته وی، سن پورگی این نوع ملخ از یک تا ۳ ماه است که اگر در این بازه زمانی در مبارزه موفق عمل شود آنها به نوع بالدار ملخ تبدیل نشده و راهی مناطق دیگر نمی‌شوند. دوره زندگی حشره بالغ نیز ۲.۵ تا ۵ ماه است.

وی با اشاره به اینکه پایش‌های مستمر نشان می‌دهد که ملخ‌ها هنوز به مزارع وارد نشده‌اند و بیشتر در عرصه‌های منابع طبیعی مستقر هستند، تأکید کرد: جای نگرانی برای کشاورزان وجود ندارد، زیرا کنترل این آفت در مرحله اول که از بین بردن آنها قبل از تخم‌گذاری است به خوبی پیش می‌رود. مرحله دوم که مبارزه با پوره است در بهار خواهد بود که ما هر چه بتوانیم در مرحله اول موفق ترعمل کنیم کارمان در مرحله دوم راحت‌تر خواهد بود.

معین گفت: برای مبارزه با این ملخ، هواپیماهای مجهز سمپاش در استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان استقرار یافته‌اند و امروز(دوشنبه) اولین پروازها انجام شد.

مدیر مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات کشور افزود: مشکل اینجاست که گله‌های ملخ پشت سرهم در حال ورود به کشورهستند و هر گله را که منهدم می‌کنیم گله جدیدی پشت سرش وارد می‌شود.

وی یادآور شد: وزیر جهاد کشاورزی در حال رایزنی برای اخذ مصوبه اختصاص ۱۲ میلیارد تومان برای کنترل این آفت از هیأت دولت است.

تراکم ملخ‌ها در برخی نقاط به ۱۰۰ عدد در هر متر مکعب رسید
«حمید دولتی»، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز در این زمینه اظهار داشت: این ملخ‌های صحرایی که اکنون وارد فاز مهاجم شده‌اند از هشتم بهمن ماه از سمت عربستان وارد کشور و استان شده‌اند. طی این مدت ۳ حمله دسته جمعی به زمین‌های اطراف روستای «نخیلو» در بندرلنگه داشته‌اند.

وی با اشاره به آغاز مبارزه شیمیایی به محض ورود ملخ‌ها، ادامه داد: خوشبختانه مکانی را که این ملخ‌ها برای فرود انتخاب کرده‌اند جزو اراضی منابع طبیعی بوده، به همین دلیل به راحتی توانسته‌ایم در همان مکان اولیه کانون کوبی را با موفقیت انجام داده و جلوی گسترش کانون‌ها و ورود این حشرات به مزارع را بگیریم.

ریشه کنی ملخ‌ها تا قبل از بهار
دولتی، مشکل اساسی را مبارزه با پوره‌های این ملخ‌ها دانست و گفت: با توجه به اینکه ملخ‌های وارد شده در سن بلوغ بوده‌اند، در اولین مرحله فرود خود به سرعت جفت‌گیری را انجام داده و تخم‌ریزی کرده‌اند. نگرانی اصلی ما از بین بردن این پوره‌ها قبل از فصل بهار و رشد آنهاست. در واقع تا اواسط خرداد ماه نگرانی‌هایی در خصوص رشد این پوره‌ها وجود دارد، اما با اقدام‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود، تا قبل از فصل بهار این ملخ‌ها به طور کامل ریشه کن شوند.

آغاز سمپاشی هوایی در مزارع
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان افزود: تاکنون در یکهزار و ۸۰۰ هکتار از کانون‌های درگیر با ملخ مهاجم در استان، مبارزه با استفاده از روش «یو ال وی» یا سمپاشی محلول صددرصدی انجام شده است. البته کار مبارزه با این ملخ‌ها تا زمانی که به‌صورت کامل از بین بروند ادامه دارد.

وی از حضور ۲ فروند هواپیما برای آغاز سمپاشی هوایی خبر داد و گفت: یک فروند از این هواپیماها وارد جزیره لاوان شده و روز گذشته (دوشنبه) اولین پرواز خود را انجام داده است. با کمک این روش توانسته‌ایم مناطق سخت گذر را که امکان حضور نیروها در آن وجود ندارد نیز سمپاشی کنیم.

امکان ورود دسته‌های جدید ملخ
دولتی، با اشاره به امکان ورود دسته‌های جدید ملخ‌های صحرایی، اظهار داشت: با توجه به شرایط آب و هوایی و وزش باد موافق پیش‌بینی می‌شود، ۲ دسته جدید از این ملخ‌ها یکی از سمت عربستان و گذرگاه قطر و دیگری از جهت مثلث یمن- امارات- عربستان طی روزهای آینده وارد کشور شوند.

وی در خصوص تعداد این ملخ‌ها، افزود: در آخرین بررسی‌های انجام شده تراکم ملخ‌ها در هر متر مکعب به ۱۰۰ رسیده است. البته تاکنون هیچ گونه خسارتی به مزارع استان وارد نشده و توانسته‌ایم در همان کانون‌های اولیه ورود، جلوی این حشرات را بگیریم.

به محض مشاهده ملخ‌ها با جهاد کشاورزی تماس بگیرید
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی را در این زمینه خواستار شد و گفت: تاکنون با مساعدت استانداری مشکلی در خصوص اعتبارات نداشته ایم، اما برای مبارزه با پوره‌ها که مهم‌ترین بخش به حساب می‌آید مکاتبات لازم را در خصوص تخصیص اعتبارات داشته‌ایم.

وی از کشاورزان ومردم خواست، به محض مشاهده دسته‌های این ملخ‌ها موضوع را سریعاً به جهاد کشاورزی اطلاع دهند.

روزنامه ایران

مطالب مرتبط

این روزها شاهد اخبار زیادی در خصوص هجوم ملخ‌ها به مزارع و صدمه زدن آن‌ها به محصولات کشاورزی هستیم. با توجه به فرارسیدن فصل گرم ( که فصل برداشت محصول است) این ماجرای ...
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: محلول‌پاشی جنگل‌های ارسباران با هواپیمای سبک امروز، جمعه از منطقه عمومی مقیاس جدید در شهرستان کلیبر آغاز شد. به نقل از ایرنا، ...
مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات سطح مبارزه با ملخ صحرایی در سال زراعی جاری را یک میلیون هکتار پیش بینی کرد و گفت: از آبان ماه امسال ...
پشتیبانی تحقیقاتی آزمایشگاه های مستقر در  دانشگاه شریف و تعامل با پژوهشکده های کشاورزی، در یک شرکت مستقر در مرکز رشد فناوری های پیشرفته دانشگاه شریف منجر به خلاقیت هایی در رفع نیاز ...
No Thoughts on هجوم ملخ های صحرایی به استانهای جنوبی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>