جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   کار جدی تا امروز در زمینه تولید محصولات تراریخته انجام نداده ایم
29 خرداد 1395 , ساعت 17:02

وزیر جهاد کشاورزی:

کار جدی تا امروز در زمینه تولید محصولات تراریخته انجام نداده ایم

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از تسنیم، وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه محصولات تراریخته در حد آزمایش و نیمه صنعتی هستند گفت: کارجدی تا به امروز در زمینه محصولات تراریخته انجام نشده است.

محمود حجتی درباره تولید محصولات تراریخته در کشور اظهار کرد: پنبه تنها محصول تراریخته ای است که به طریق آزمایشی در حال پیگیری تولید آن هستیم تا بتوانیم  پنبه را علاوه بر افزایش تولید در مقابل بیماری ها نیز مقاوم کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی دراین خصوص تصریح کرد: در شرایط فعلی تولید محصولات تراریخته در کشور در حد آزمایش و نیمه صنعتی هستند.

وی درباره سوالی مبنی براینکه کشت فرا سرزمینی می تواند برای اقتصاد کشاورزی ما مفید باشد؟ تصریح کرد: کشورهایی از جمله روسیه،اکراین، قزاقستان،آفریقا،برزیل وغنا -با توجه منابع آبی و خاکی مناسبی که دارند- می توانند  در  راستای انجام کشت فرا سرزمینی مورد توجه ما باشند.

حجتی تاکید کرد: در این راستا بخشی از محصولات کشاورزی مانند ذرت  و دانه های روغنی که در بلند مدت وارد می کنیم  را می توانیم در مناطقی که مناسب کشت فراسرزمینی  هستند، تولید کنیم .

وی ادامه داد: می توانیم در راستای  کشت فراسرزمینی از  تولیدکنندگان و سرمایه گذاران  حمایت کنیم  در شرایط حاضر نیز یک ایرانی در کشور  برزیل ۶۰ هزار  هکتار ملک را خریداری کرده است وهم اکنون در حال تولید محصولات کشاورزی است .

وزیر کشاورزی ،یادآورشد: اگر امکان دارد از نظر مقررات سرمایه گذاران و تولیدکنندکان خرید ملک کنند کما اینکه در کشت فرا سرزمینی قراردادهای ۲۵ الی ۴۹سال  نیز  می تواند بسته  شود.

وی  ادامه داد:درحال حاضر نزدیک ۲۵۰ هزار هکتار را ایرانی  ها یا مالک شده اند یا  قرارداد های بلندمدت  بسته اند و نزدیک یک میلیون هکتار هم  در حال مذاکره  و بحث  است که به قرارداد منجر شود.

وزیرکشاورزی با بیان اینکه تولیدمحصولات تراریخته مانند هرمحصولی باید درچارچوب مقررات وقوانین موضوعه باید عمل کنیم، گفت: کارجدی تا به امروز در زمینه محصولات تراریخته انجام نشده است تنها محصول تراریخته ای که  به طریق آزمایشی در حال پیگری  است  محصول پنبه است.

حجتی درباره میزان تولید برنج  نیز درکشور،یادآورشد:میزان تولید برنج درکشور در حدود ۲میلیون تن است و این در حالی است که ۲میلیون ۸۰۰الی۹۰۰  هزارتن مصرف ما است .

وی افزود: این در حالی ۷۰۰الی ۸۰۰هزارتن بسته به ذخایر کشور نیاز وارداتی به برنج داریم که برحسب به دخائر کشور  باید  بر طبق نیاز کشور سالیانه  وارد شود و بخشی نیز در چارچوب  مجوزهای که به تعاونی ها داده می شود تامین می شود و بخشی نیز از تجارت رسمی وارد می شود.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/3aPty8

خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط

محققین دانشگاه شیکاگو به نتایج خارق العاده ای در زمینه تولید گیاهان مقاوم به خشکی و با توان تولید محصول بالاتر در اثر دستکاری RNA دست یافته اند. این کشف ...
دکتر بهزاد قره یاضی بنیانگذار و عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رئیس انجمن ایمنی زیستی صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. دکتر قره یاضی ...
چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران به میزبانی انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری دانشگاه یزد و انجمن‌های علمی و موسسات پژوهشی این حوزه از 31 مردادماه تا ...
شرکت آمریکایی Del Monte که از بزرگترین تولیدکنندگان و پخش کنندگان مواد غذایی و میوه موز در سرتاسر جهان است اعلام کرده که در زمینه تحقیقات بر روی بیماریهای موز با دانشگاه تکنولوژی ...
No Thoughts on کار جدی تا امروز در زمینه تولید محصولات تراریخته انجام نداده ایم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>