چهارشنبه, ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خوزستان  »   کشاورزان به شایعات درباره حمله ملخ دریایی توجه نکنند
16 بهمن 1397 , ساعت 13:22

سرپرست فرمانداری شهرستان هندیجان

کشاورزان به شایعات درباره حمله ملخ دریایی توجه نکنند

سرپرست فرمانداری شهرستان هندیجان گفت: آفت ملخ دریایی محدود و در مرحله انفرادی است لذا کشاورزان به شایعات منتشر شده در این زمینه توجه نکنند و اخبار را از خبرگزاری های رسمی پیگیری نمایند

سرپرست فرمانداری شهرستان هندیجان گفت:آفت ملخ دریایی محدود و در مرحله انفرادی است لذا کشاورزان به شایعات منتشر شده در این زمینه توجه نکنند و اخبار را از خبرگزاری های رسمی پیگیری نمایند

پس از بیان خبر احتمال ورود ملخ دریایی به استان خوزستان و مشاهده تعدادی از این ملخ ها برای نخستین بار در شهرستان هندیجان، تصاویر و فیلمهایی از دسته انبوه ملخ ها در فضای مجازی منتشر و عنوان شد که این وضعیت جاری از حمله ملخها در هندیجان و مناطقی از استان است .
انتشار این ویدیوها و تصاویر که در واقع اساسا قدیمی بوده و مربوط به این منطقه نیستند ، منجر به واکنش کشاورزان و مردم در شبکه های اجتماعی شد.
سرپرست فرمانداری شهرستان هندیجان روز سه شنبه بیان کرد: بلافاصله پس از دریافت اولین گزارش از مشاهده ملخ دریایی در بندر سجافی این شهرستان، اقدامات لازم انجام شد و جلسه ستاد مدیریت بحران تشکیل و تقسیم بندی کار بین ارگان های مسئول به منظور نظارت و پایش مستمر به عمل آمد.
علی بویری گفت: وضعیت این ملخ دارای دو مرحله انفرادی و تهاجمی است که تا این لحظه به صورت تهاجمی مشاهده نشده و روزانه وضعیت این آفت در نقاطی که مشاهده شده بررسی و گزارش می شود.
سرپرست فرمانداری هندیجان افزود: روز یکشنبه هفته جاری نیز تیمی از استان و وزارت جهاد کشاورزی از این شهرستان بازدید کردند و تمهیدات لازم برای احداث باند جدید و تعمیر باندهای قدیمی به منظور پرواز و فرود احتمالی هواپیمای سمپاش دیده شد و سه نقطه برای این منظور در نظر گرفته شد.
وی تاکید کرد: در حال حاضر ۶ تیم کنترل و پایش و دو تیم سمپاشی با نظارت جهاد کشاورزی و همکاری اداره های راه و ترابری و منابع طبیعی در شهرستان فعال هستند.
بویری ادامه داد: افزایش گروه های پایش و تراکم سنجی در تمامی مناطق در قالب گروه های ۶ گانه کارشناسی نیز صورت گرفته و مرتب از آن گزارش کار دریافت می شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر نگرانی در خصوص حضور این ملخ ها در شهرستان وجود ندارد گفت: بنادری که این ملخ ها به صورت محدود در آن ها مشاهده شده اند با مزارع کشاورزی فاصله زیادی دارند هر چند به صورت انفرادی در نزدیکی مزارع نیز مشاهده شده اند.
سرپرست فرمانداری هندیجان گفت: عملیات سمپاشی و کانون کوبی ملخ های مشاهده شده در بندر سجافی و روستاهای دهنو، بوطاهری و رگ سفید نیز به منظور جلوگیری از افزایش آن ها آغاز شده است .
وی افزود: گروه های سمپاش به سه گروه افزایش یافته و کار با تجهیزات بیشتر و کامل تر نیز در شهرستان ادامه پیدا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه همکاری خوبی بین کشاورزان و جهاد کشاورزی در این خصوص وجود دارد افزود: با تشکیل جلسه ستاد فنی آموزش های لازم جهت ردیابی و پایش داده شده و از کشاورزان انتظار داریم هرگونه مشاهده احتمالی ملخ ها به صورت دسته ای را گزارش دهند.
بویری تاکید کرد: اطلاع رسانی لازم در مقاطع مختلف به کشاورزان از سوی مسئولان صورت خواهد گرفت.
وی گفت: از آنجا که کشاورزان زحمتکش در سال گذشته از خشکسالی به شدت متضرر شده اند و در سال جاری به لطف نزولات آسمانی کشت نسبتاً خوبی دارند، این فرمانداری تمامی تمهیدات لازم را به منظور نظارت و پشتیبانی در این خصوص در دستور کار قرار داده است.
ملخ دریایی یکی از مضرترین انواع ملخ هاست که بومی ایران نیست و در کشورهای دیگر به نام ملخ صحرایی یا بیابانی نامیده می شود و چون معمولاً از روی خلیج فارس پرواز نموده و خود را به ایران می رساند به همین علت در ایران به آن ملخ دریایی می گویند.
سواحل دریایی مرز رویت و نخستین محل برای مشاهده احتمالی این ملخ هاست و دو بندر بحرکان و سجافی شهرستان هندیجان در حال پایش روزانه برای تعیین سطح تراکم این ملخ ها(تعداد در متر مربع) هستند.
آخرین بار در سال ۱۳۷۲ این ملخ ها در این شهرستان مشاهده شده اند و در سال ۱۳۴۲ نیز به صورت تهاجمی به محصولات کشاورزی در این شهرستان حمله و خسارت سنگین به بار آوردند.
بندر هندیجان با ۹۵ کیلومتر مرز آبی و دو بندر تجاری و صیادی سجافی و بحرکان در جنوب شرقی استان خوزستان و شمال خلیج فارس قرار گرفته‌ است.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

عملیات کانون یابی و کانون کوبی ملخ مراکشی در سطح ۵۰۰ هکتار از باغهای پسته شمال غرب شهرستان زرند آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صداو سیمای مرکز کرمان ، مدیر ...
این روزها شاهد اخبار زیادی در خصوص هجوم ملخ‌ها به مزارع و صدمه زدن آن‌ها به محصولات کشاورزی هستیم. با توجه به فرارسیدن فصل گرم ( که فصل برداشت محصول است) این ماجرای ...
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فلارد گفت: مزارع روستا‌های ابواسحاق شهرستان فلارد مورد هجوم یک گروه بزرگ چند ده هزار تایی از ملخ‌های مهاجر مراکشی قرار گرفتند که از سمت مراتع شهرستان سمیرم ...
ملخ مراکشی به اراضی و مراتع روستاهای چهار راه و سادات آباد سمیرم حمله کردند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: هجوم ملخ مراکشی به اراضی و مراتع روستاهای چهار ...
No Thoughts on کشاورزان به شایعات درباره حمله ملخ دریایی توجه نکنند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>