پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, اردبیل, استان ها  »   امسال 175 طرح تحقیقاتی برای اجرا تدوین شده است
29 خرداد 1395 , ساعت 14:49

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل:

امسال ۱۷۵ طرح تحقیقاتی برای اجرا تدوین شده است

تحقیقات دانش بنیان کشاورزی اردبیل توسعه می‌یابد/ تدوین ۱۷۵ طرح تحقیقاتی

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها تحقیقات در بخش کشاورزی اردبیل با محوریت دانش بنیان توسعه می‌یابد که در این راستا ۱۷۵ طرح تحقیقاتی برای اجرا تدوین شده است.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از تسنیم، حسین کربلائی خیاوی صبح امروز در جلسه بررسی توسعه تحقیقات دانش‌بنیان کشاورزی در اردبیل اظهار داشت: تمامی سعی و تلاش محققان این مرکز در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی استفاده حداکثری از حداقل امکانات موجود در راستای دستیابی به حداکثر تولید و ظرفیت دربخش کشاورزی است.

وی افزود: افزایش ارزش افزوده و بهره‌وری مناسب واصولی از جمله اهداف شاخص و مهمی است که در راستای تحقق اهداف اقتصادی دنبال می‌کنیم که چشم انداز و دورنمای انتقال آخرین یافته‌های تحقیقاتی و پژوهشی به کشاورزان بارویکرد مدیریت دانش بنیان به کشاورزان انجام می‌شود.

خیاوی در مورد اولویت طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی و اینکه مدیریت دانش بینان چگونه در استان تحقق پیدا می‌کند، گفت: امسال ۱۷۵ طرح تحقیقاتی برای اجرا تدوین شده است و  اولویت و محورهای تحقیقاتی محققان بر مبنای نیازهای حیاتی و ضروری شرایط آب و هوایی و میکروکلیمائی استان انجام می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل بیان کرد: سعی و اهتمام ما بر این اصل استوار است که طرحی در مراکز تحقیقاتی ما به اجراء در می‌آید که در راستای سه هدف اساسی و مهم راهکارهای مقابله با خشکی، شیوه‌های نوین و کاربردی مقابله با بحران آب و از همه مهمتر افزایش دمای محیطی استوار باشد.

وی تصریح کرد: بحران آب نه تنها یک معضل استانی و ملی بلکه یک معضل جهانی است به همین خاطر تمامی سعی وا هتمام خود را بر اساس طرح‌هایی قرار داده‌ایم که به آن وسیله محققان ما ارقامی را به زارعان در پایان تحقیقات خود برای کاشت معرفی کنند که با افزایش  درجه حرارت ناگهانی محیطی بتواند خود را سازگاری دهند و با کمترین میزان آب مصرفی در سال‌های خشکسالی بتواند به بهترین نحو ممکن نیز محصول تولید کند و سعی و کوشش یکساله کشاورز را به هدر  ندهد.

خیاوی اظهار کرد: پایداری منابع آب تنها در سایه بهبود بهره‌وری آب به روش‌های نوین آبیاری از جمله آبیاری قطره‌ای و بارانی تحقق نمی‌یابد، بلکه تغییر الگوی کشت، تبدیل کشت‌های بهاره به پائیزه که در زراعت‌هایی همچون چغندرقند و سیب‌زمینی انجام شده است، استفاده حداکثری از نزولات آسمانی را برای محصولات فراهم می‌آورد و بستر مناسبی را برای استفاده حداقلی از سفره‌های آب زیرزمینی فراهم می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: محققان در طرح‌های تحقیقاتی خود در راستای استفاده حداکثری از آب کشاورزی طرح‌های متعددی را با رویکرد مقابله با خشکی و به ویژه شوری در دست اجرا دارند که امیدواریم دستاوردهای این محققان در آینده نزدیک بتواند گره‌گشای بسیاری از کاستی‌ها و نارسائی‌ها در این ارتباط باشد و اعتماد قلبی ما نیز بر این باور استوار است که تنها در سایه سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها با اولویت مقابله با خشکی و بهره‌وری در آب است که می‌توانیم به اهداف کلان اقتصاد مقاومتی در سطح استانی و ملی دست پیدا کنیم.

وی در مورد اقدامات انجام شده این مرکز در مورد باغات استان نیز گفت: خوشبختانه طرح‌های موفقیت آمیز و خوبی در این راستا توسط محققان با همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها صورت گرفته است که از آن جمله می‌توانیم به معرفی ارقام جدید سیب و هلو که مناسب و سازگار با شرایط آب و هوایی و اقلیمی مشگین‌شهر است اشاره کنیم.

خیاوی بیان کرد: توسعه باغات در سطح استان با توجه به تغییرات شرایط آب و هوایی که در چند سال گذشته با آن روبرو بودیم انجام می‌شود به این مفهوم که می‌بایست ارقامی مناسب با شرایط آب و هوایی جدیدی که در منطقه استوار است پایه‌ریزی شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه زراعت حبوبات در استان که از جایگاه مهمی در سطح کشور برخوردار است، گفت: در مورد افزایش عمکرد حبوبات از جمله عدس طرح‌های متعدد و مختلفی با عناوین و اهداف مهم در سال‌های گذشته اجرا شده است که از جمله این طرح‌های مهم شاخص می‌توان به معرفی رقم جدید بیله‌سوار عدس اشاره کرد که علاوه بر تولید محصول بیشتر در واحد سطح به بیماری فوزاریوم نیز که یکی از بیماری‌های شاخص و مهم در این گونه زراعت‌ها بوده، مقاوم است.

وی تصریح کرد: این بیماری همه ساله خسارت‌های سنگین اقتصادی را به کشاورزان تحمیل می‌کرد به گونه‌ای که بسیاری از کشاورزان به دلیل ترس از خسارت این بیماری میل و رغبت چندانی به کاشت آن نشان نمی‌دادند ولی امروزه با اطمینان و آرامش خاطر کشاورزان اقدام به کاشت حبوبات و به ویژه عدس می‌کنند و اطمینان دارند که محققان و کارشناسان بخش اجرایی سازمان جهاد کشاورزی دوش به دوش آنان در حل مسائل و مشکلاتشان همیشه آماده و گوش به زنگ هستند.

خیاوی با اشاره با فعالیت‌های ارزشمند این مرکز در مبارزه تلفیقی با آفات و امراض و طرح‌های متعدد تحقیقاتی در راستای کاهش مصرف سموم اظهار امیدواری کرد که کشاورزی مبنی بر محوریت دانش بنیان کشاورزی استان را بیش از پیش به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی رهنمون کند.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/yM6M5s

خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط

نخستین ایستگاه تحقیقات کیوی کشور در استان گیلان در محل ایستگاه تحقیقات کشاورزی عباس آباد شهرستان مرزی آستارا در شمال غربی این استان افتتاح شد. محمدرضا عباسی مژدهی در مراسم ...
مراسم تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد. دکتر ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم اظهار داشت: لازم است تصمیمات ...
به منظور فراهم آوردن امکان همکاری‌های علمی- پژوهشی در کشاورزی، تفاهم‌نامه همکاری‌های تحقیقاتی بین پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند توسط روسای پژوهشگاه و موسسه امضاء و مبادله ...
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر رفع موانع همکاری های تحقیقاتی در زمینه ۲۸ پروژه مشترک بخش کشاورزی میان ایران و چین تاکید کرد. به گزارش پایگاه اطلاع ...
No Thoughts on امسال ۱۷۵ طرح تحقیقاتی برای اجرا تدوین شده است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>