پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, زنجان  »   رعایت نکات مهم توسط باغداران در اواخر زمستان
23 بهمن 1397 , ساعت 15:58

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی زنجان تشریح کرد

رعایت نکات مهم توسط باغداران در اواخر زمستان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، گفت: به منظور مدیریت مطلوب باغات، رعایت چند نکته توسط باغداران در اواخر زمستان و بویژه در اسفند ماه بسیار حائز اهمیت است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، گفت: به منظور مدیریت مطلوب باغات، رعایت چند نکته توسط باغداران در اواخر زمستان و بویژه در اسفند ماه بسیار حائز اهمیت است.

بهنام اوجاقلو بهترین زمان هرس درختان میوه را اواخر زمستان قبل از شروع رشد جوانه‌ها و باز شدن شکوفه‌ها بر روی شاخه های درختان عنوان و تصریح کرد: در این موقع از سال که جوانه ها آماده بیدارشدن هستند، تشخیص جوانه زایشی از رویشی برای باغدار راحت تر است.

وی با تاکید بر اهمیت بیل کاری و مدیریت کف باغ به منظور مقابله با آفات، بیماری ها و علف های هرز عنوان کرد: باغداران برای سرشاخه کاری بویژه در درختان گردو از طریق انجام پیوند شاخه نیز می توانند بعد از پایان زمستان در اوایل فروردین اقدام کنند.

اوجاقلو با اشاره به اینکه محلول پاشی روغن ولک در سطح باغات نیز زمانیکه هنوز جوانه های درختان متورم نشده‌اند به باغداران توصیه می شود، خاطرنشان کرد: این کار ضمن کنترل آفات و بیماری ها در سطح باغ در به تاخیر انداختن گلدهی به منظور مقابله با سرمازدگی های دیررس بهاره احتمالی نیز موثر است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بیان داشت: محلول پاشی روغن ولک بهتر است با مشاوره حفظ نباتات شهرستان مربوطه انجام شود چراکه ممکن است مصرف سموم ویژه ای نیز همراه با روغن ولک توصیه شود.

وی اضافه کرد: در برخی مناطق با پاشیدن آب روی درختان و سرد شدن جوانه های گل در روزهای گرم اواخر زمستان از طریق کاهش دادن حرارت دریافتی جوانه ها، می توان باز شدن آنها را به تعویق انداخت. البته این عمل باید حتما قبل از تحریک به رشد و باز شدن جوانه های گل بر روی درختان باشد.

اوجاقلو در ادامه اهمیت هرس فرم دهی و تنظیم زاویه شاخه های اصلی در باغات تازه احداث شده را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: هرس فرم دهی در اسکلت بندی درختان و افزایش مقاومت آن ها در تحمل بار و وزن ناشی از میوه ها و یا بار برف در زمستان بسیار تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه هرس فرم دهی باید در اوایل کشت و تا ۳ الی ۴ سالگی احداث باغ انجام گیرد، عنوان کرد: باغداران در مناطق مختلف استان زنجان همچنین نسبت به انجام چا‌ل‌کود براساس آزمون خاک و با استفاده از مخلوط کودهای شیمیایی و کود حیوانی کاملا پوسیده شده اقدام کنند.

خبرگزاری ایلنا

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان به مبارزه با آفت شته در باغات جوان زیر پنج سال و باغاتی که مبارزه زمستانه در آنها صورت نگرفته تاکید کرد. به ...
کارشناس باغبانی جهادکشاورزی استان قزوین گفت: یخ آب زمستانه روشی قدیمی و موثر برای کاهش تاخیر در گل دهی درختان است. مهرپویان گفت: اگر در زمستان کاهش دما طبیعی انجام ...
کارشناسان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی برای جلوگیری ازخسارت آفات و بیماری‌ها در فصل زمستان توصیه هایی را به کشاورزان عنوان کردند. بسیاری از مردم با شروع فصل پاییز و زمستان ...
دادستان عمومی و انقلاب زرند گفت: یک کارگاه تولید سم غیر مجاز کشاورزی در این شهرستان شناسایی و پلمب شد. سیدمهدی قویدل امروز اظهار داشت: در پی اطلاعات رسیده مبنی ...
No Thoughts on رعایت نکات مهم توسط باغداران در اواخر زمستان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>