جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   اصول ضدعفوني کردن بذر برنج چيست؟
27 بهمن 1397 , ساعت 15:34

اصول ضدعفونی کردن بذر برنج چیست؟

مدير جهاد کشاورزي بابل گفت ضدعفوني بذور برنج يکي از راه هاي موثر پيشگيري و کاهش آلودگي بيماري هاي قارچي مانند طوقه، پوسيدگي ساقه، سوختگي غلاف برگ و لکه قهوه اي در خزانه و زمين اصلي است.

مدیر جهاد کشاورزی بابل گفت ضدعفونی بذور برنج یکی از راه های موثر پیشگیری و کاهش آلودگی بیماری های قارچی مانند طوقه، پوسیدگی ساقه، سوختگی غلاف برگ و لکه قهوه ای در خزانه و زمین اصلی است.

سید احمد طاهری گفت: سایت الگویی برنج با عنوان ضدعفونی بذر با حضور بهره برداران بخش کشاورزی در محل کانون الگویی روستای دیوکلا از توابع مرکز جهاد کشاورزی بیشه شمالی شهرستان بابل اجرا شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل با اشاره به اینکه بذر خوب به همراه مدیریت و آماده سازی مناسب خزانه امکان شروعی بهتر را به محصول می‌دهد، گفت: برای پیشگیری و کاهش آلودگی بیماری‌های قارچی مثل طوقه، پوسیدگی ساقه، سوختگی غلاف برگ یا شیت بلایت و لکه قهوه ای در خزانه و زمین اصلی، ضدعفونی بذور یکی از راه های موثر است.

وی ادامه داد: برای این کار، بذور پس از ۱۲ تا ۲۴ ساعت غوطه وری در آب، در محلول قارچ کش توصیه شده به مدت ۲۴ ساعت قرار داده می شود.

به گفته وی اگر بذر در داخل گونی کنفی باشد باید چند نوبت گونی را از محلول خارج کرده، به آرامی تکان داده و سپس در داخل محلول قرار داده و در صورتی که بذور مستقیما در داخل محلول ریخته شده اند طی چند نوبت آن را هم زده تا علاوه بر رسیدن اکسیژن و هوای بیشتر به بذر، محلول سم یکنواخت شود.

طاهری در پایان خاطرنشان کرد: بذور ضد عفونی شده باید بدون شستشو جوانه‌دار شود که برای این منظور بذور برنج یک تا دو روز در آب خیسانده می شود.

خبرگزاری آریا

مطالب مرتبط

برخی از کارشناسان، معتقد هستند ضدعفونی کردن بذور برنج یکی از راه‌های مؤثر پیشگیری و کاهش آلودگی بیماری‌های قارچی مانند طوقه، پوسیدگی ساقه، سوختگی غلاف برگ و لکه قهوه‌ای در خزانه و ...
No Thoughts on اصول ضدعفونی کردن بذر برنج چیست؟

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>