پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, سمنان  »   سرمازدگی ۲۸ هزار تن زردآلوی شاهرود را از بین برد
2 تیر 1395 , ساعت 8:17

رئیس اداره جهاد کشاورزی شاهرود:

سرمازدگی ۲۸ هزار تن زردآلوی شاهرود را از بین برد

به کشاورزان توصیه می‌شود که برای کاهش زیان‌های ناشی از سرمازدگی محصولات، به‌سوی کشت ارقام مقاوم زردآلو مانند خیبه‌ای و جهانگیری روی بیاورند.

 رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود از کاهش ۲۸ هزار تنی تولید زردآلو در این شهرستان به دلیل سرمازدگی ابتدای امسال خبر داد.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از تسنیم، محمدرضا قاسمی عصر سه شنبه در حاشیه نشست ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان شاهرود در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود امسال تنها ۱۲ هزار تن محصول از باغات زردآلوی شهرستان شاهرود برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به بارش‌های مناسب سال آبی جاری پیش‌بینی افزایش محصول در باغات زردآلوی شاهرود دور از ذهن نبود افزود: بر این اساس پیش‌بینی می‌شد بیش از ۴۰ هزار تن زردآلو در باغات شاهرود تولید و برداشت شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود با اشاره به اینکه این میزان تولید بر اساس متوسط برداشت ۱۲ تن محصول از هر هکتار باغ زردآلوی شاهرود تخمین زده‌ شده بود تصریح کرد: اما با توجه به سرمازدگی دیررس بهاره و بارش تگرگ و وقوع طوفان در ابتدای امسال، پیش‌بینی می‌شود با افت ۲۸ هزار تنی، تنها ۱۲ هزار تن از این محصول از باغات شاهرود برداشت شود.

قاسمی بابیان اینکه برخی ارقام زردآلو در برابر سرمازدگی مقاوم‌اند عنوان کرد: ازاین‌رو به کشاورزان توصیه می‌شود که برای کاهش زیان‌های ناشی از سرمازدگی محصولات، به‌سوی کشت ارقام مقاوم زردآلو مانند خیبه‌ای و جهانگیری روی بیاورند.

وی با اشاره به لزوم تغییر رویکرد کشاورزی و کشت کشاورزان شاهرودی و اصلاح الگوی کشت از سوی آنان با توجه به کم‌آبی موجود، بر ضرورت کاهش سطح زمین‌های زراعی محصولات غیراستراتژیک و غیرضروری و افزایش سطح باغات در این شهرستان تأکید و تصریح کرد: خوب است تا کشاورزان در ایجاد باغات جدید، به فکر کاشت ارقام متنوع زردآلو باشند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود با اشاره به اینکه بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ هکتار از باغات شاهرود را باغات زردآلو تشکیل می‌دهد؛ از رجبعلی، قوامی، دانشکده‌ای، جعفری، قیسی، خیبه‌ای و جهانگیری به‌عنوان برخی از ارقام تولیدی زردآلو در این شهرستان نام برد.

قاسمی با اشاره به آغاز فصل برداشت زردآلو در این شهرستان تصریح کرد: هم‌اکنون برداشت زردآلو از ۳ هزار و ۴۰۰ هکتار از باغات زردآلوی شاهرود آغاز شده است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/yutl8Q

خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی زنجان با بیان این‌که سرمای دیررس بهاره در فروردین باعث سرمازدگی درختان زردآلو می‌شود، گفت: امسال شاهد خسارت 30 تا 70 درصدی سرمازدگی به باغات زردآلو هستیم. بهنام اوجاقلو با بیان ...
No Thoughts on سرمازدگی ۲۸ هزار تن زردآلوی شاهرود را از بین برد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>