آغاز مبارزه زمستانه آفات مرکبات از اول اسفند

سم پاشی-محلولپاشی کود

چاپ

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به لزوم مبارزه زمستانه (پیش بهاره) با آفات و بیماری های باغهای مرکبات استان گفت: زمان مناسب این عملیات از اول اسفند به مدت سه هفته است.
عبدالرحمن زاغی افزود: باغداران مرکبات استان باید قبل از اقدام به مبارزه با آفات و بیماری های رایج باغات برای مشاوره و دریافت نسخه گیاهپزشکی با ارائه نمونه به کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهپزشکی مراجعه و سموم را مطابق نسخه از فروشگاه های مجاز و معتبر در قبال اخذ فاکتور خریداری کنند.
وی با بیان اینکه، روغن پاشی عمومی برای همه باغات مرکبات با استفاده از روغن امولسیون شونده و مبارزه با کنه قرمز در باغات خصوصا باغهای زیر ۱۰ سال که آلودگی آن به تائید کارشناسان رسیده ضروری است خاطر نشان کرد: استفاده از کنه کش های موثر با دوزهای توصیه شده و رعایت تناوب در کنه کش های مصرفی به منظور جلوگیری از بروز مقاومت در کنه ها نیز ضرورت دارد.
زاغی به باغداران توصیه کرد ؛ در صورت مشاهده خسارات ناشی از بیماری بلاست مرکبات، ضمن مشاوره با کارشناسان گیاهپزشکی، با استفاده از ترکیبات مسی پس از هرس زمستانه ، اواخر اسفند تا اواخر فروردین، هنگامی که درجه حرارت هوا ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی گراد باشد برای کنترل و کاهش خسارت این بیماری اقدام کنند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر توجه به اطلاعات هواشناسی و اطمینان از عدم بارندگی ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از روغن پاشی و رعایت اصول و نکات ایمنی تصریح کرد:به منظور حفظ محیط زیست، حمایت از دشمنان طبیعی آفات و حشرات گرده افشان و اثر بخشی بسیار پائین حشره کشها روی فرم زمستانگذران آفات، در مبارزه زمستانه استفاده از حشره کش هرگز توصیه نمی شود.