پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, سمنان  »   مبارزه شدید با عوامل خسارتزای گندم در استان سمنان/کاهش 95 درصدی خسارت سن گندم
28 بهمن 1397 , ساعت 13:48

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان:

مبارزه شدید با عوامل خسارتزای گندم در استان سمنان/کاهش ۹۵ درصدی خسارت سن گندم

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: امسال نیز همانند سال گذشته مبارزه با سن گندم در اولویت برنامه های این سازمان قرار دارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: امسال نیز همانند سال گذشته مبارزه با سن گندم در اولویت برنامه های این سازمان قرار دارد.

به گزارش “خبر گیاه پزشکی ایران” به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، عباس مشیریان درجلسه ستاد عوامل خسارتزای غلات با مدیران جهاد کشاورزی شهرستان های استان اظهار داشت: با برنامه ریزی های صورت گرفته در جلسه، تامین سموم مورد نیاز،کالیبراسیون دستگاههای سمپاش،تشکیل ستاد عوامل خسارتزا،پهنه بندی کارشناسان شبکه مراقبت در عرصه های تولید و برگزاری کارگاههای آموزشی و….. از اهم برنامه های ستاد در سال زراعی جاری می باشد.

وی با بیان اینکه آفت سن به صورت عمده به محصول گندم ، جو خسارت وارد می‌کند گفت: سن از آفات کلیدی مزارع گندم در استان است که در سراسر استان با آن در گیر هستیم و هرسال خساراتی را به محصولات گندم وجو وارد میکند و با توجه به اینکه گندم قوت غالب و از محصولات استراتژیک کشور است باید برای تقابل با سن و کاهش میزان خسارت اقدامات لازم انجام شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: سال گذشته در سطح ۲۸ هزار و ۴۴۵ هکتار مبارزه با آفت سن انجام شد که عمده این مبارزه در شهرستان های گرمسار و آرادان بود.

مشیریان با بیان اینکه سطح زیر کشت غلات در استان سمنان با توجه به برنامه الگوی کشت، کم آبی های اخیر روند کاهشی داشته است گفت: این موضوع مبارزه با آفت سن را پیچیده کرده است چراکه با کاهش سطح زیر کشت گندم سفره غذایی این آفت کاهش یافته و این مهم موجب سخت تر شدن روند مبارزه با این آفت در مزارع شده است.

وی با بیان اینکه در سالیان گذشته بخش زیادی از تولیدات استان درگیربا آفت سن غلات بود گفت: امسال باید برنامه‌ریزی دقیقی برای مبارزه با آفت سن داشته باشیم تا شاهد خسارت کمتری باشیم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: در سال ۹۷ با مدیریت و اقدامات به موقع و تلاشهای زیاد کارشناسان حفظ نباتات حتی در ایام تعطیلات نوروز و همکاری مناسب کشاورزان در مبارزه با سن آمار مزارع درگیر این آفت به زیر یک درصد از کل تولیدات گندم استان کاهش یافت.

وی در مجموع درصد سن زدگی در استان سمنان را نیم درصد عنوان کرد و گفت: باید برنامه‌ریزی‌ها برای کاهش میزان سن زدگی به این سمت باشد.

وی با بیان اینکه امسال با اقدامات و برنامه ریزی های انجام شده شاهد کنترل بی سابقه سن گندم درمزارع گندم وجو استان سمنان بودیم گفت: کاهش ۹۵ درصدی خسارت مؤثر سن و کاهش ۹۰ درصدی تعداد کشاورزان خسارت دیده از سن و همچنین کاهش مراکز خرید گندم سن زده از ۲۲ مرکز به ۱۴ مرکز نتیجه این اقدامات بوده است و این مهم منجر به افزایش کیفیت گندم در استان سمنان شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه برگزاری کارگاه های آموزشی، بازدید فنی، کشیک نوروزی و بازدیدهای روزانه و همچنین رصد دقیق و مبارزه شدید با آفت سن در موفقیت به دست آمده مؤثر بوده است گفت: امسال نیز به صورت جدی پیگیر اقدامات لازم در زمینه مبارزه با سن هستیم و کشاورزانی که دارای گندم سن زده بالای ۲ درصد هستند فراخوانده شده و برای آنها به صورت هدفمند کلاس های آموزشی برگزار خواهد شد.

مشیریان با اشاره به برنامه‌های در دستور کار امسال برای مبارزه با آفت سن گفت: امسال علاوه بر کلاس های آموزشی اقدام سریع برای مبارزه با آفت سن و همچنین مانیتورینگ در دستور کار است.

وی با اشاره به بارندگی های اخیر در سطح استان سمنان گفت بارندگی ها علاوه بر اینکه نوید سال پرباری را برای کشاورزان دارد نگرانی هایی را در زمینه علف های هرز و همچنین بیماریهای قارچی را به دنبال دارد.لذا کارشناسان شبکه مراقبت ضمن رصد روزانه مزارع با حساسیت خاص ایم موارد را پایش نمایند و به کشاورزان مناطق تحت پوشش خود اطلاع رسانی لازم را درخصوص اقدامات مقابله ای انجام دهند.

وی مبارزه حداکثری با سن مادری را از سیاست‌های حفظ نباتات در سال زراعی جاری عنوان کرد و گفت: اگر مبارزه با سن مادری به صورت کامل و اصولی انجام شود مبارزه با پوره راحت تر خواهد بود.

مطالب مرتبط

جهادکشاورزی آذربایجان غربی هشدار داد: اقدامات لازم برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به محصولات راهبردی و کاهش سن زدگی گندم انجام شود. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: مبازره با آفات سن و شته در مزارع غلات و کلزا از اسفندماه آغاز شده و تا نیمه خرداد ماه ادامه دارد....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص گسترش عوامل بیماری زای برگی در ارتباط با گندم و جو هشدار داد. مرتضی فتاحی گفت: از آنجایی که شرایط ...
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ورامین گفت: عملیات اجرایی مبارزه با علف‌های هرز در مزارع غلات شهرستان ورامین آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هاتف ممیزی اظهار داشت: در سال ...
No Thoughts on مبارزه شدید با عوامل خسارتزای گندم در استان سمنان/کاهش ۹۵ درصدی خسارت سن گندم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>