پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   میزان مصرف سموم کشاورزی در ایران کمتر از میانگین جهانی است
2 تیر 1395 , ساعت 17:26

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور:

میزان مصرف سموم کشاورزی در ایران کمتر از میانگین جهانی است

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت که میزان مصرف سموم کشاورزی در ایران کمتر از میانگین جهانی است و جای نگرانی در این باره نیست .

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از ایرنا، محمدعلی باغستانی میبدی روز چهارشنبه در مراسم رها سازی زنبور تریکو گراما در ۶۰ هکتار از زمین های شالیزاری روستای گالشکلای بهنمیر از توابع شهرستان بابلسر گفت: متاسفانه در برخی موارد استفاده از سموم در کشاورزی بزرگ نمایی می شود که اصلا به واقعیت نزدیک نیست.
وی گفت: در حالی که میانگین مصرف جهانی ماده موثر سموم کشاورزی در هر هکتار یکهزار گرم است، در ایران بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ گرم برآورد می شود که کمتر از میانگین جهانی است.
باغستانی در عین حال از حساسیت نشان دادن مردم نسبت به مصرف بالای سموم کشاورزی استقبال کرد و افزود: اگر چه میزان مصرف سموم کشاورزی در ایران وضعیت حادی ندارد، ولی با این وصف همه مردم باید پای کار بیایند تا میزان مصرف کنونی هم کاهش یابد.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور همچنین بر مجاز بودن تمامی سموم کشاورزی موجود در کشور تاکید کرد و گفت: در توزیع سموم ممکن است برخی با تخلف سم نامطلوب توزیع کنند، اما هیچ سمی در کشور وجود ندارد که کنوانسیون جهانی آن را به خاطر خطرناک بودن از گردونه استفاده کشاورزان خارج کرده باشد و ما از آن استفاده کنیم.
وی افزود: موج حاکم در دنیا بر کاهش مصرف سموم در کشاورزی است و خوشبختانه کشور ما هم از این امر مثتنی نیست و با اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و همکاری مردم در مسیر کاهش سموم گام بر می دارد.
باغستانی میبدی بیان داشت: در شرایط کنونی امکان حذف کامل سموم کشاورزی در هیچ کجای دنیا مطرح نیست، بلکه همه کشوها در تلاشند تا با روش های جایگزین میزان استفاده سموم را کاهش دهند.
وی افزود : امنیت غذایی کشور برای ما بسیار حائز اهمیت است و برای تحقق این اصل تولید به اندازه کافی، محصول سالم و در دسترس همگانی قرار داشتن آن از محورهای برقراری امنیت غذایی است.
او ادامه داد: طبق آمارهای جهانی ۳۰ تا ۴۰ درصد محصولات کشاورزی را آفات و علف هرز از بین می برد، در حالی که اگر مدیریت شود همانند کشورهای اروپایی این آمار به هشت تا ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت.
باغستانی گفت یکی از روش های مهم در کاهش مصرف سموم کشاورزی را به کارگیری روش های بیولوژیک همانند رهاسازی زنبور تریکوگراما دانست و گفت ۱۴ طرح اقتصاد مقاومتی در این حوزه ارائه شده که یکی از آنها استفاده بیولوژیک در مبارزه با آفات محصولات کشاورزی است.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود : بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در سال جاری مبارزه با آفات در ۷۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی با روش بیولوژیک انجام می شود که امیدواریم با همکاری مردم این امر محقق شود.
با حضور باغستانی زنبور تریکوگراما در ۶۰ هکتار از زمین های بابلسر رها شد.

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/Gl5VeH

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

No Thoughts on میزان مصرف سموم کشاورزی در ایران کمتر از میانگین جهانی است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>