پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, هرمزگان  »   هجوم ملخ های صحرایی مهاجر به شرق هرمزگان
4 اسفند 1397 , ساعت 20:23

هجوم ملخ های صحرایی مهاجر به شرق هرمزگان

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با جدی توصیف کردن هجوم دسته های ملخ صحرایی به شرق این استان و اخطار سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)؛ خواستار همکاری همه جانبه مسئولان ذیربط و همچنین بهره برداران برای بکارگیری همه امکانات شد.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با جدی توصیف کردن هجوم دسته های ملخ صحرایی به شرق این استان و اخطار سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)؛ خواستار همکاری همه جانبه مسئولان ذیربط و همچنین بهره برداران برای بکارگیری همه امکانات شد.

حمید دولتی که به همین منظور به تهران سفر کرده بود، عصر شنبه پس از پایان نشست فنی با کارشناسان فائو و دستگاه های مسئول کشوری، در مصاحبه اختصاصی اظهار کرد: وجود اولین دسته ملخ های مهاجر صحرایی دریایی چهارم بهمن ماه امسال از بندر نخیلو از توابع بندرلنگه درغرب هرمزگان گزارش شد.
به گفته وی ، با بکارگیری۲ فروند هواپیمای سم پاش و انواع سم پاش های انفرادی تا ۱۹بهمن ماه چهار هزارو ۱۶۰هکتار ازکانون های آلوده این شهرستان از وجود این آفت پاکسازی شد.

.

منشاء ملخ های صحرایی مشاهده شده در بندرلنگه
با توجه به اعلام مدیریت جهاد کشاورزی بندرلنگه ملخ های صحرایی حمله ور به مراتع و جنگل های این شهرستان، بومی کشور عربستان در نزدیکی دریایی سرخ هستند که امسال به علت نبود بارش و غذای کافی به سایر مناطق مهاجرت کرده اند و فائو هشدار مهاجرت آنها را ازقبل به برخی کشورها داده بود.
ملخ صحرایی دریایی می تواند حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر بدون نشستن پرواز کند و اگر سریع با دسته های مهاجر آن(هردسته شامل ۲۵۰تا۳۰۰میلیون ملخ) مبارزه نشود تخم ریزی کرده و بر تعداد شان افزوده می شود.

.

هجوم ملخ های مهاجر به سیریک
وی ادامه داد: دومین گزارش پنجشنبه هفته گذشته دوم اسفند ماه مبنی بر وجود چند دسته ملخ صحرایی دریایی از بخش سندرک میناب در شرق هرمزگان ( درفاصله ۴۵۰کیلومتری ازکانون اول درنخیلو بندرلنگه) دریافت شد که تیم اعزامی حفظ نباتات با مدیریت اینجانب مهاجر بودن آنها را تایید و به مقام های مسوول گزارش کرد.
مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اضافه کرد: ملخ های صحرایی مهاجر با تولید فاز زمستانه (زادو ولد درعمان) و بدون کمترین مبارزه درخاک عمان، باعبور از دریای عمان و سواحل مکران از طریق بخش سندرک ازتوابع شهرستان میناب در شرق این استان وارد خاک ایران شدند.
این مقام مسوول ابراز داشت: ساعتی پس از دریافت این گزارش با فراخوان متخصص ردیابی ملخ های مهاجر دریایی با هدف شناسایی بیشتر کانون های آلوده، روز جمعه نشستی اضطراری با دهیار، بخشدار و تعدادی از مسوولان محلی بخش سندرک برگزار و بمنظور مبارزه با ملخ های گردآمده در اطراف یکی از سدهای خاکی (منابع طبیعی و آبخیزداری) به مساحت تقریبی ۱۰۰ هکتار جاده دسترسی احداث و عملیات پاکسازی انجام شد.

.

حمله ملخ های مهاجر به درختان جنگلی آکاسیا
دولتی یاد آور شد: متاسفانه تا امروز شنبه ریزش دسته های ملخ مهاجر صحرایی جدید با فاصله ۲تا ۳کیلومتری از باغها و مزارع کشاورزی سیریک ، در قسمتی از مراتع و درختان جنگلی آکاسیای این شهرستان ( ۱۷۵کیلومتری شرق بندرعباس و ۷۵کیلومتری میناب) گزارش شده است.
به گفته وی دسته های قدیم چون ازقبل تغذیه کرده اند در زمان ورود چندان خسارتی وارد نکرده اند اما دسته های جدید (نسل متولد شده ) حالت تخریبی دارند طوریکه همه سبزینه ها را ‘درو’ می کنند.

.

مبارزه با ملخ های مهاجر نیازمند ردیف اعتباری جدید و امکانات است
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان خاطرنشان ساخت برای مبارزه همه جانبه با ملخ های صحرایی اضافه بر بسیج همه امکانات نیازمند تزریق اعتبارات لازم جهت خرید ادوات فیزیکی شامل انواع سم پاش، سموم شیمیایی و همچنین هزینه استفاده از هواپیماهای مخصوص است.
وی اظهار کرد: طبق برآوردهای اولیه برای مبارزه با دسته های ملخ صحرایی که هردسته آنها شامل بیش از ۲۰۰تا۳۰۰میلیون عدد می شود در شهرستانهای سیریک، میناب و جاسک علاوه بر بسیج امکانات راه وشهرسازی، منابع طبیعی و آبخیزداری و همچنین نیروهای مسلح نیاز به ۵۰میلیارد ریال اعتبار است.

.

اخطار فائو به ایران
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با تشریح نتایج نشست مشترک فنی امروز(شنبه) نمایندگان فائو و کارشناسان سازمان حفظ نباتات و مدیریت بحران در تهران ابراز داشت: ازآنجایی که ریزش دسته های ملخ صحرایی دور از انتظار نیست بر اساس اخطار نماینده فائو در صورت مبارزه نکردن، اواخر فروردین ماه سال آینده شاهد یک ریزش پنج تا ۱۰برابری دسته های جدید در هرمزگان و حتی استانهای همجوار آن خواهیم بود.
برای پی بردن به اخطار فائو لازم است بدانیم هر دسته ملخ صحرایی مهاجر بین ۲۵۰تا ۳۵۰ میلیون عدد جمعیت دارد که هر ملخ بین ۸۵ تا ۹۰تخم می گذارد که دوره تکاملی آنها (ازپورگی تا بلوغ) کمتر از۲۵روز طول می کشد.
دولتی خاطرنشان ساخت: ملخ های صحرایی در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه ها شامل جنگل ها، درختان میوه،(و بوته آنها) علوفه، غله، صیفی و حتی علف های هرز آنها را از بین می برند و با توجه به گزارش های موجود در خصوص قدرت تخریبی آنها باعث قحطی نیز می شوند.
این درحالی است که نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ضمن اعلام آمادگی برای مقابله با آفت ملخ صحرایی (دریایی) یادآورشد: با هماهنگی های بعمل آمده تعدادی از کارشناسان این سازمان برای تحلیل شرایط و کمک به رفع این مشکل به ایران آمده اند.
‘ حفیظ جانوف ‘ با اشاره به تجارب جهانی فائو در زمینه مبارزه با آفت ملخ صحرایی ابراز داشت: این سازمان از حضور آفت ملخ صحرایی در برخی از استان های ایران مطلع است و به همین منظور اطلاعات لازم بین کارشناسان ما با وزارت جهاد کشاورزی مبادله می شود.

.

وظیفه بهره برداران
در چنین مواقعی و بمنظور مبارزه اصولی با این آفت، بهره برداران و حتی مردم عادی وظیفه دارند وجود هر گونه ملخ صحرایی مهاجر و بومی را به نزدیک ترین مراکز جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، شوراهای اسلامی روستایی، دهیاران و بخشداری های محل زندگی خود گزارش کنند.
با توجه به پایش و ردیابی مداوم ملخ‌های مهاجرصحرایی، گروه‌هایی نیز با دراختیار داشتن تجهیزات لازم ازجمله دستگاه های ردیاب برای ردیابی این آفت در سطح استان هرمزگان تشکیل شده که درحال انجام ماموریت های محوله هستند.
وسعت زمین های کشاورزی هرمزگان ۲۵۹هزار هکتار با تولید سالانه دو میلیون و ۳۰۰هزارتن محصول زراعی و باغی اعلام شده که بیشترین آن به میزان یک میلیون و ۶۵۰هزار تن شامل سبزی و صیفی خارج از فصل می شود.
دو شهرستان میناب و رودان ( به ترتیب بعد از بندرعباس پرجمعیت ترین مناطق هرمزگان) و تاحدودی سیریک در شرق هرمزگان بعنوان تولید کنندگان عمده محصولات جالیزی خارج از فصل و همچنین خرما و مرکبات دراین استان قلمداد می شوند.
آخرین گزارش ازحمله ملخ های مهاجر صحرایی دریایی (درغرب هرمزگان) به بندرلنگه به سال ۱۳۶۸هجری خورشیدی برمی گردد درحالیکه سال ۹۲نیز نیز درشرق این استان نیز در سطح سه هزار هکتار با آفت خطرناک ملخ صحرایی مبارزه شد.
طبق اعلام مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از سال ۹۲هجری خورشیدی تا چهارم بهمن ماه امسال ریزش ملخ صحرایی مهاجر در این خطه گزارش نشده است.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on هجوم ملخ های صحرایی مهاجر به شرق هرمزگان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>