جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, ایلام  »   زنگ زرد به مزارع گندم دهلران نفوذ کرد
4 اسفند 1397 , ساعت 15:39

زنگ زرد به مزارع گندم دهلران نفوذ کرد


رییس سازمان جهادکشاورزی ایلام با ذکر نفوذ افت زنگ زرد به مزارع گندم دهلران از کشاورزان خواست که مواظب بیماری قارچی زنگ زرد که به مزارع گندم خسارت وارد می کند، باشند.
تراب میری روز شنبه به گفت: بیماری زنگ زرد از جمله بیماری‌های محصول گندم است که در مواقعی که رطوبت در مزرعه بالا باشد، شرایط برای شیوع آن مساعد می‌شود و در روزهایی که بارش‌ها در این استان روند افزایشی داشته احتمال شیوع آن قوت گرفته است.
وی ادامه داد: افزایش بارندگی‌های اخیر و رطوبت برای رشد این بیماری بسیار مناسب است و از کشاورزان درخواست می‌شود که به طور مداوم از مزارع خود بازدید کرده و در صورت مشاهده آلودگی در هر کیفیت و مقدار با کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی مشورت کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.
وی بیان کرد: عامل بیماری زنگ زرد گندم قارچی به نام puccinia striiformis است که یکی از مهمترین بیماری‌های گندم در دنیا و ایران محسوب می‌شود و در زمان شیوع، موجب خسارت می‌شود.
وی گفت: علائم بیماری زنگ زرد در روی برگ‌های جوان به صورت جوش یا تاول‌هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی ظاهر شده سپس این جوش‌ها به هم پیوسته و نوارهایی در امتداد رگبرگ‌ها در هر دو سطح برگ نمایان می‌شود.
وی ادامه داد: به کشاورزان توصیه می‌شود در صورت مشاهده این آفت با هماهنگی کارشناسان مراکز خدمات و ناظر بخش خصوصی در صورت آلودگی اولیه مزارع به این بیماری، اقدام به سمپاشی و کانون‌کوبی جهت جلوگیری از گسترش این آفت کنند.
با توجه به شرایط اقلیمی خاص که به دلیل افزایش رطوبت و بارندگی های مداوم موجب ایجاد بیماری قارچی زنگ زرد می شود و در استان شرایط ایجاد این بیماری وجود دارد باید کشاورزان مواظب مزارع خود باشند تا به محض مشاهده آلودگی مبارزه با آن را شروع کنند.
وی ادامه داد: به منظور جلوگیری از خسارت و شیوع این بیماری در مزارع استان کارشناسان به همراه مردم به بازدید مستمر از مزارع اقدام می کنند .
وی افزود: باتوجه به گسترده بودن مزارع شهرستان دهلران هواپیمای برای سم پاشی مزارع مهیا شده که در روزهای آینده مبارزه را در سطح این مزارع انجام می دهیم.
میری گفت: علائم بیماری در دهلران متاسفانه مشاهده شده و مبارزه دستی در مزارع آنها آغاز شده اما برای اطمینان از شیوع این بیماری با کمک هواپیما بزودی سم پاشی این مزارع انجام می گیرد.
وی اظهار داشت: همه تلاش ما این است که از وارد آمدن خسارت به کشاورزان جلوگیری به عمل آید تا آنان در سال جاری با مشکل مواجه نشود.
وی افزود: امیدواریم که با اقدامات پیشگیرانه استان همچنان گندم مرغوب تولید کند.
سالانه بیش از ۲۶۰ هزار تن گندم در استان تولید می شود.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

مبارزه با بیماری‌های گندم تاکنون در سطح ۴۰۰ هزار هکتار توسط کشاورزان صورت گرفته که حدود ۱۵ درصد از آن مربوط به بیماری زنگ زرد است. به نقل از پایگاه ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص گسترش عوامل بیماری زای برگی در ارتباط با گندم و جو هشدار داد. مرتضی فتاحی گفت: از آنجایی که شرایط ...
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: زنگ زرد بلای جان مزارع گندم آبی دشتستان شده است. کبری توکلی افزود: با توجه به مناسب بودن شرایط دمایی ...
مدیر جهاد کشاورزی دزفول نسبت به احتمال ظهور زنگ زرد در مزارع گندم هشدار داد. بهروز قمرزاده گفت: کارشناسان شبکه مراقبت مدیریت جهاد کشاورزی دزفول آماده رصد مزارع گندم در ...
No Thoughts on زنگ زرد به مزارع گندم دهلران نفوذ کرد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>