پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار ایران, استان ها, گلستان  »   آیا سموم کشاورزی، دارو هستند؟
4 اسفند 1397 , ساعت 13:58

آیا سموم کشاورزی، دارو هستند؟

معاون آموزش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گلستان گفت: باور عمومی نبستا اشتباهی نسبت به مصرف سم در جامعه ما وجود دارد و کلا مصرف سم را مضر می دانند در حالی که سم مانند دارو، هدف مشخصی را دنبال می‌کند ولی در کنار آن اثرات جانبی هم دارد.

محمدعلی آقاجانی اظهار کرد: دارویی که ما بعد از مراجعه به دکتر مصرف می‌کنیم، یک ماده شیمیایی است و با وجود آگاهی از عوارض آن، برای بهبود بیماری‌مان آن را مصرف می‌کنیم.

آقاجانی با اشاره به مصرف سم در کشورهای توسعه یافته، گفت: تعداد دفعات مصرف سم قارچ‌کش در زراعت گندم در استان ما کمتر از یک بار است درحالی که این تعداد در کشورهای اروپایی چهار بار است. اروپایی‌ها که به این مسائل اهمیت بیشتری می‌دهند پس چرا در این زمینه مصرف سم بیشتری دارند؟

وی با بیان اینکه متاسفانه به فرهنگ صحیح استفاده از سموم نرسیدیم، گفت: چند مولفه باید در سمپاشی در نظر گرفته شوند که یکی از آنها زمان صحیح استفاده از سموم است. برای هر بیماری و آفت، زمان خاصی برای سمپاشی نیاز است که در این زمان بهترین نتیجه حاصل می‌شود.

معاون آموزش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گلستان ادامه داد: کشاورز برای جبران این نقیصه مجبور می‌شود که دز سم را بیشتر کند و به دنبال آن اثرات ناشی از مصرف سم نیز افزایش می‌یابد.

آقاجانی بیان کرد: در مصرف سم در محصولاتی مانند میوه که مصرف مستقیم خوراکی دارند، باید مدت مجاز تا زمان برداشت رعایت شود. بر روی قوطی سموم فاصله مجاز استفاده تا زمان برداشت قید شده است.

وی با اشاره به وجود دو نوع سم تماسی و سیستمی، تصریح کرد: سموم تماسی به داخل گیاه نفوذ پیدا نمی‌کنند و با تشکیل لایه‌ای بر روی گیاه آفات و بیماری‌ها را کنترل می‌کنند اما سموم سیستمی به داخل بافت گیاه نفوذ پیدا می‌کنند.

آقا جانی افزود: سموم تماسی در اوایل بروز بیماری برای جلوگیری از انتشار بیشتر آن مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی سموم سیستمی زمانی که بیماری در مزارع انتشار یافته، برای درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون آموزش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: سموم سیستمیک ضرر بیشتری دارند اما با رعایت چندین نکته قید شده در بالا، این اثر جانبی کاهش پیدا می‌کند.

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

معاون دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارتزا سازمان حفظ نباتات کشور در برنامه رویش که از شبکه آموزش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود حضور یافت....
رییس سازمان حفظ نباتات کشور از آغاز نسخه‌نویسی الکترونیکی برای آفت‌کش‌ها به صورت پایلوت در سه استان کشور خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، علایی‌مقدم امروز در ...
هشتمین نمایشگاه نهاده های کشاورزی تهران (ویژه واردکنندگان نهاده های کشاورزی) از 28 دی ماه تا 1 بهمن ماه 1400 در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو در تهران برگزار گردید. ....
وزارت بهداشت پیش نویس "آیین‌نامه بهداشت کشاورزی" را به دولت ارایه کرد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای تکالیف محوله در ماده (۸۵) قانون کار و با هدف ...
No Thoughts on آیا سموم کشاورزی، دارو هستند؟

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>