پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان رضوی  »   آلودگی 8500 هکتار باغ پسته خراسان رضوی به آفت پروانه چوبخوار (کرمانیا)
3 تیر 1395 , ساعت 11:05

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خبر داد:

آلودگی ۸۵۰۰ هکتار باغ پسته خراسان رضوی به آفت پروانه چوبخوار (کرمانیا)

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: 8500 هکتار از باغهای پسته این استان گرفتار آفت پروانه چوبخوار (کرمانیا) شده است.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از ایرنا، محمد سمیعی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از آلودگی ۸۵۰۰ هکتار از باغات پسته این استان به آفت پروانه چوبخوار (کرمانیا) خبر داد افزود: پروانه ای مهمترین آفت درختان پسته است که نخستین بار سال ۱۳۸۲ از باغهای پسته بردسکن گزارش شد و همچنان آن شهرستان بیشترین سطح آلودگی این آفت را در خراسان رضوی دارد.
وی سایر شهرستان های درگیر این آفت باغهای پسته را گناباد، مه ولات، خیلل آباد، فیض آباد، بجستان، کاشمر و خواف اعلام و بیان کرد: آفت کرمانیا می تواند تا ۵۰ درصد به محصول پسته خسارت وارد کند به این ترتیب اقدام به موقع برای مبارزه با آن ضروری است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: از جمله روشهای مبارزه و کنترل این آفت کشتار حشرات بالغ و سمپاشی گسترده است.
وی گفت: هزینه مبارزه با آفت پروانه ای درختان پسته در هر هکتار هفت میلیون و ۷۰۰ هزار ریال است بنابراین با توجه به بالابودن هزینه، کمک و مشارکت ستاد مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی مطلوب خواهد بود.
۳۴ هزار و ۷۰۰ هکتار از مجموع ۷۰ هزار هکتار باغ پسته در خراسان رضوی را باغهای بارور تشکیل می دهند. خراسان رضوی بعد از استان کرمان رتبه دوم سطح زیر کشت پسته را در ایران دارد.

پروانه چوبخوار پسته Kermanix Pistaciella

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/PA6kXJ

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: بررسی‌ها و نتایج پایش و رصد اقلیمی نشان می‌دهد که هم اکنون بهترین زمان برای مبارزه با آفات است. مرتضی فتاحی ...
No Thoughts on آلودگی ۸۵۰۰ هکتار باغ پسته خراسان رضوی به آفت پروانه چوبخوار (کرمانیا)

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>