مبارزه با سن مادر در ۹۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین

سمپاشی هوایی

چاپ

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری مبارزه با سن مادر در ۹۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان انجام شود.
یوسف درخشان با اعلام این خبر اظهار کرد : عملیات مبارزه با سن مادر از اوایل فرودین ماه سال آینده در مزارع کشاورزی استان آغاز خواهد شد.

وی افزود: در سال زراعی جاری ۱۷۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت غلات رفته است .

درخشان اضافه کرد: از این میزان اراضی کشاورزی ۱۴۵ هزار و ۷۰۰ هکتار گندم آبی و دیم و ۳۱ هزار و ۳۰۰ هکتار جو آبی و دیم اس که تحت پوشش شبکه پایش سن غلات که مهمترین آفت غلات است، قرار دارد .

وی یادآور شد: عملیات مبارزه توسط ۹۵ کارشناس پهنه مستقر در مراکز جهاد کشاورزی و ۳۰ کارشناس مستقر در ستاد و شهرستانها صورت می‌گیرد .

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه گفت: با توجه به شرایط آ ب‌و‌هوایی و افزایش دما نسبت به سال قبل پیش‌بینی می‎‌شود ریزش سن از اماکن زمستانی در کوهها از اواخر اسفند شروع شود و بر همین اساس بازدید از اماکن و مزارع از اول اسفند آغاز شده و تا برداشت محصول به مدت چهارماه ادامه خواهد یافت .

درخشان افزود: در سال گذشته سطحی بالغ بر ۷۶ هزار هکتار بر علیه سن مبارزه انجام شد که این مدیریت موفق شد میزان سن‌زدگی را تا ۹۳ درصد کاهش دهد .

وی تأکید کرد: همچون سال قبل کنترل سن در مرحله مادر انجام شود تا از تخم‌ریزی و گسترش آفت جلوگیری کرد .

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: برای اولین‌بار در استان از پهباد نیز در سمپاشی مزارع کشاورزی استفاده خواهد شد .

وی یادآور شد : سم به میزان کافی توسط فروشگاه‌های سموم تامین شده و مشکلی در این خصوص وجود نخواهد داشت .