پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   باغداران فقط از مراکز مجوزدار نهال تهیه کنند
13 اسفند 1397 , ساعت 14:34

باغداران فقط از مراکز مجوزدار نهال تهیه کنند

وزارت جهاد کشاورزی از باغداران کشور خواست نهال ها و اندام های تکثیری مورد نیاز خود را از مرکز معتبر مجوزدار تحت نظارت کمیته فنی نهال استان تهیه کنند.

به گزارش ” خبر گیاه پزشکی ایران” به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رییس گروه نهال و ارقام معاونت امور باغبانی با بیان این که در حال حاضر ۳۹۸ نهالستان دارای مجوز و ۲۰ واحد کشت بافت در کشور فعالیت می کنند، اظهار داشت: با توجه به فصل جابجایی نهال، توصیه و برنامه ما این است که باغداران برای دستیابی به نهال های سالم، اصیل و استاندارد، خرید خود را از نهالستان های مجوزدار انجام دهند.

مهندس علی امیر آل محمد تصریح کرد: خرید نهال های با مبدا نامشخص، غیر تایید شده و فاقد شناسه موجب مشکلاتی در حوزه تولید می شود و بر روی بهره وری و عملکرد باغ ها تاثیر منفی می گذارد، زیرا ورود نهال آلوده به آفت یا بیماری به یک باغ، سایر باغ های مجاور را نیز آلوده می کند.

وی افزود: فهرست مراکز معتبر مجوزدار تحت نظارت کمیته فنی نهال استان در سایت معاونت امور باغبانی قابل دسترسی است، ضمن آن که ما به تمام استان ها اعلام کرده ایم که سردر میادین ورودی و خروجی شهرستان ها، مراکز خدمات کشاورزی و اماکن پر تردد نسبت به نصب بنر و اطلاع رسانی در مورد نهالستان های مجوز دار اقدام کنند.

آل محمد در عین حال گفت: هر گونه حمایت مادی و معنوی وزارت جهاد کشاورزی فقط از باغدارانی صورت می گیرد که از نهالستان های دارای مجوز و معتبر نهال خرید کرده باشند.

وی اذعان داشت: کمیته های فنی استان نیز باید با دستگاه هایی مانند سازمان حفظ نباتات و موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال برای گواهی های بهداشتی، مسایل قرنطینه ای و اخذ گواهی های مبدا و مقصد به منظور جلوگیری از هر گونه شیوع آفت و بیماری هماهنگ شوند.

رییس گروه نهال و ارقام معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد که طی ابلاغیه ۱۹ بندی ارسال شده از سوی معاون امور باغبانی به روسای سازمان جهاد کشاورزی استان ها، انتظار داریم ضمن رعایت کامل موارد مطرح شده و نظارت جامع، حساسیت و دقت لازم در مورد جابجایی نهال صورت گیرد.

وی ادامه داد: در زمینه جابجایی نهال همچنین با دستگاه های برون سازمانی مانند سازمان تعزیرات حکومتی، شورای تامین استان، فرمانداری ها، نیروی انتظامی و پایانه های حمل و نقل هماهنگی های لازم توسط سازمان های جهاد کشاورزی انجام شده است.

آل محمد گفت: فصل جابجایی نهال با توجه به شرایط اقلیمی استان ها متفاوت است و در محدوده زمانی دو تا سه ماهه قرار دارد.

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on باغداران فقط از مراکز مجوزدار نهال تهیه کنند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>