جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   بازار ۳۴۰ هزار تنی روسیه در انتظار قارچ خوراکی ایران
6 تیر 1395 , ساعت 17:26

عضو هیأت مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی:

بازار ۳۴۰ هزار تنی روسیه در انتظار قارچ خوراکی ایران

۵۰ هزار تن قارچ مازاد سال جاری برای ورود به کشور روسیه، نیازمند یارانه حمل و نقل هوایی است تا بتوانند با قارچ‌های سه دلاری لهستان و ترکیه رقابت کنند.

۵۰ هزار تن قارچ مازاد سال جاری برای ورود به کشور روسیه، نیازمند یارانه حمل و نقل هوایی است تا بتوانند با قارچ‌های سه دلاری لهستان و ترکیه رقابت کنند.

عضو هیأت مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی با اعلام این خبر گفت: تولید قارچ بر اساس آمار و اطلاعات ارائه‌شده وزارت جهاد کشاورزی از ۳۴۰ واحد تولیدی در سال ۹۲ به ۴۴۰ واحد در سال ۹۳ و ۶۹۰ واحد در سال ۹۴ رسیده است که نشان‌دهنده افزایش تولید قارچ در سال‌های گذشته بوده است.

محمدحسن افشار افزود: همه ۶۹۰ واحد تولیدی اکنون بیش از ۲۰۰ تن در سال میانگین تولید دارند و مجوز و پروانه بهره‌برداری به آنها داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود افزایش تولید، وضعیت بازار چندان رضایت‌بخش نیست و اکنون بسیاری از واحدها با ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

افشار ادامه داد: هیأت تجاری ایرانی برای بازارسنجی کشورهای امارات متحده عربی، بحرین و قطر مطالعاتی میدانی انجام داد، بررسی‌ها نشان می‌دهد دبی سال گذشته تنها ۹ هزار تن، قطر پنج‌هزار تن و بحرین سه‌هزار تن قارچ وارد کرده‌اند؛ لذا کشورهای مذکور جذابیتی برای قارچ ایرانی ندارند.

وی تصریح کرد: روسیه با بازار ۳۴۰ هزار تنی واردات قارچ، بررگ‌ترین بازار منطقه را به خود اختصاص داده که ۱۹۵ هزار تن آن توسط کشور لهستان تأمین می‌شود.

افشار یادآور شد: هرچند ترکیه نیز دستی بر آتش داشته و حجم کوچکی از قارچ مورد نیاز روسیه را تأمین می‌کند، اما از ‌آنجا که تولید قارچ این کشور یک‌چهارم تولید ایران است، تهدید قابل توجهی برای کشورمان نیست؛ لذا روسیه مناسب‌ترین گزینه برای صادرات قارچ ایران به‌شمار می‌رود.

 
صادرات قارچ یارانه حمل و نقل می‌خواهد

عضو هیأت مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی تأکید کرد: صادرات قارچ به کشور روسیه بهترین گزینه برای توسعه صادرات و تنظیم بازار داخلی است، با این وجود به‌علت بالا بودن قیمت تمام‌شده عملاً قارچ ایرانی نمی‌تواند در بازار روسیه رقابت کند.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر قیمت هر کیلوگرم قارچ در بازارهای بین‌المللی ۲,۵ تا سه دلار است، در حالی که قارچ صادراتی ایران هفت تا هشت دلار برآورد شده است.

افشار همچنین گفت: در صورتی که قائم‌مقام وزیر در امور بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان توسعه تجارت برای حمل و نقل هوایی قارچ مثل دهه ۸۰ یارانه در نظر بگیرند، امکان صادرات به روسیه فراهم خواهد شد.

وی در ادامه افزود: سال گذشته ۳۰ هزار تن قارچ مازاد در کشور وجود داشت، امسال این رقم به ۵۰ هزار تن خواهد رسید.

 
رایزنی بانک روسی برای حل مشکلات LC

عضو هیأت مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات که برای صادرات قارچ همچنان پابرجاست صادرات نقل و انتقالات پولی است که بر اساس شنیده‌ها یکی از بانک‌های روسی برای همکاری با بانک ایرانی اعلام آمادگی کرده است.

افشار ادامه داد: تا زمانی که وزارت جهاد کشاورزی برای حل مشکلات پولی اقدام نکند، گشایش LC با مشکل روبه‌رو است.

 

 

کامیون‌های عراقی، بارگیری قارچ را از واحدهای تولیدی آغاز کنند

وی با اشاره به صادرات قارچ به کشور عراق ادامه داد: عراقی‌ها معتقدند در فصل گرما باید قارچ کمتری استفاده کنند؛ لذا صادرات به این کشور روند نزولی دارد.

افشار تصریح کرد: علاوه بر این، کامیون‌های ایرانی انتقال‌دهنده قارچ باید در گمرک تخلیه بار کرده و محموله خود را تحویل کامیون‌های عراقی دهند که بخشی راهی اردبیل و بخشی راهی بغداد می‌شوند.

وی یادآور شد: شیوه نقل و انتقالات فعلی، باعث سیاه شدن قارچ‌ها و از بین رفتن مشتری‌پسندی و بازارپسندی قارچ ایرانی می‌شود.

افشار تأکید کرد: در صورت رایزنی معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با نهادهای امنیتی، کامیون‌های سردخانه‌دار می‌توانند وارد ایران شده و قارچ‌ها را از واحدهای تولیدی دریافت کنند.

وی در پایان اظهار داشت: در صورت همکاری نهادهای امنیتی و نظارتی، وضعیت صادرات قارچ به عراق تسهیل می‌شود.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/ifHYlN

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)

مطالب مرتبط

اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
پنجمین کنگره قارچ شناسی ایران با شعار "قارچ ها برای زندگی بهتر و سیاره امن" از روز شنبه چهارم تا دوشنبه ششم شهریورماه به میزبانی دانشگاه تبریز در تبریز برگزار می گردد....
دانشمندان چینی و استرالیایی می‌گویند یک پادزهر بالقوه برای سمی‌ترین قارچ جهان (کلاه مرگ) پیدا کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما این قارچ کشنده مسئول ۹۰ درصد مرگ و میر‌های ناشی از قارچ ...
روز گذشته سازمان غذا و داروی ایالات متحده، پادزهری به نام ماده تشخیصی ایندوسیانین سبز را تایید کرده است که مسمومیت ناشی از آلفا آمانیتین را کاهش می دهد. این ماده سمی توسط ...
No Thoughts on بازار ۳۴۰ هزار تنی روسیه در انتظار قارچ خوراکی ایران

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>