پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   کشاورزان بقایای گندم ها را در مزارع آتش نزنند
12 تیر 1395 , ساعت 14:47

هشدار مجری طرح گندم:

کشاورزان بقایای گندم ها را در مزارع آتش نزنند

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی نسبت به آتش زدن مزارع گندم پس از برداشت محصول هشدار داد و گفت: آتش زدن مزارع گندم علاوه بر از بین رفتن کاه و کلش منجر به نابودی مواد و عناصر مغذی خاک می شود که می تواند کاهش تولید را در سال های آتی بدنبال داشته باشد.

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی نسبت به آتش زدن مزارع گندم پس از برداشت محصول هشدار داد و گفت: آتش زدن مزارع گندم علاوه بر از بین رفتن کاه و کلش منجر به نابودی مواد و عناصر مغذی خاک می شود که می تواند کاهش تولید را در سال های آتی بدنبال داشته باشد.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از ایرنا، اسماعیل اسفندیارپور با تاکید براین که کاه و کلش باید در خاک حفظ شود، افزود: در سال های آتی دستیابی به افزایش تولید و خودکفایی در گندم به حفظ عناصر و مواد مغذی خاک بستگی دارد، بنابراین کشاورزان به طور جدی از آتش زدن بقایای گندم در مزارع خودداری کنند.
وی با بیان این که تمام نیاز گیاه با مصرف انواع کودهای شیمیایی تامین نمی شود و باید بخشی از نیاز گیاه از خاک خوب تامین شود، اظهار داشت: تجربه نشان می دهد مزارعی که سوزانده نمی شوند و بقایای حاصل از برداشت محصول به زمین بازگردانده می شود علاوه بر افزایش محصول و تقویت خاک از مواد آلی، موجب کاهش مصرف آب و انواع کودهای شیمیایی در درازمدت می شود.

 

 

** کمباین های برداشت گندم متناسب با مزارع تنظیم شود
اسفندیارپور درباره کاهش ضایعات گندم نیز گفت: انتظار می رود کشاورزان و رانندگان کمباین با دقت بیشتری نسبت به برداشت محصول گندم اقدام کنند.
وی تصریح کرد: بنابراین باید تنظیمات کمباین متناسب با شرایط هر مزرعه انجام شود تا از ریزش گندم و ضایعات این محصول در هنگام برداشت جلوگیری به عمل آید.
از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون نزدیک به پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم در سراسر کشور برداشت و خریداری شده که بیش از ۲۵۳ هزار تن آن به عنوان بذر سال آینده ذخیره سازی شده است.
براساس مصوبه دولت، امسال قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی(نان) ۱۲ هزار و ۷۰۵ ریال و گندم دوروم ۱۳ هزار و ۶۸ ریال با چهار درصد افت مفید و ۲ درصد افت غیرمفید از گندم کاران خریداری می‌شود.
این درحالیست که سال گذشته حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم در کشور تولید شد که هشت میلیون و ۸۰ هزار تن آن با قیمت گندم معمولی (گندم نان) ۱۱ هزار و ۵۵۰ ریال و هر کیلوگرم گندم دوروم با قیمت ۱۱ هزار و ۸۸۰ ریال با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید دو درصد توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران خریداری شده بود.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/IZUOK6

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

عوامل سوزاندن بقایای کشاورزی در استان فارس با برخورد قضایی مواجه خواهند شد. مدیرکل محیط زیست استان فارس گفت: با گذشت نزدیک به ۳ سال از تصویب ماده ۲۰ "قانون ...
فرمانده انتظامی شهرستان قیروکارزین گفت: آتش زدن بقایای محصول در یک مزرعه سبب شد افزون بر 400 هکتار از اراضی کشاورزی مجاور در روستای هفت آسیاب این شهرستان در آتش بسوزند....
رئیس کل دادگستری گلستان از دادستان‌ها خواسته، در نشست‌هایی با فرمانداران، مسئولان جهاد کشاورزی محیط زیست، منابع طبیعی و دهیاران از آنان بخواهند برای پیشگیری از آتش زدن بقایای گیاهی از هم‌اکنون ...
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: آتش زدن بقایای محصول در زمین های زراعی از نظر سازمان جهاد کشاورزی جرم محسوب می شود و باید با آموزش و آگاهی بخشی به کشاورزان از ...
No Thoughts on کشاورزان بقایای گندم ها را در مزارع آتش نزنند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>