مبارزه با آفت بیماری زنگی زرد در ۶۰۰ هکتار از مزارع انجام شد

زنگ

چاپ

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات مبارزه با آفت بیماری زنگی زرد گندم در ۶۰۰ هکتار از مزارع مناطق گرمسیری این استان انجام شد.

حسین لایقی مطلق روز یکشنبه اظهار داشت: سال زراعی جاری ۵۲ هزار هکتار از مزارع گندم شهرستان های باشت، گچساران، کهگیلویه و بهمئی برای پیشگیری بیماری زنگی زرد پایش شد.
وی بیان کرد: آفت زنگ زرد از جمله بیماری‌های محصول گندم است که در مواقعی که مزرعه دارای رطوبت بالا باشد، شرایط برای شیوع آن مساعد می‌شود.
عامل بیماری زنگ زرد گندم قارچی به نام puccinia striiformis است که یکی از مهمترین بیماری‌های گندم در دنیا و ایران محسوب می‌شود و در زمان شیوع، موجب خسارت می‌شود.
لایقی مطلق ابراز داشت: علائم بیماری زنگ زرد در روی برگ‌های جوان به صورت جوش یا تاول‌هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی ظاهر شده سپس این جوش‌ها به هم پیوسته و نوارهایی در امتداد رگبرگ‌ها در هر دو سطح برگ نمایان می‌شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد همچنین از انجام عملیات مبارزه با آفات و دیگر بیماری های گندم در سه هزار و ۹۰۰ هکتار از مزارع گندم این استان در سال زراعی جاری خبر داد.
لایقی مطلق پایش۳۰ هزار هکتار مزرعه مستعد در برابر ملخ صحرایی را از دیگر طرح های اجرا شده ابتدای سال جاری تاکنون در این استان ذکر کرد.
وی با اشاره به مشاهده ملخ صحرایی در استان های هرمزگان و بوشهر گفت:آمادگی و تجهیزات لازم برای مبارزه با ملخ صحرایی در سطح مزارع و مراتع کهگیلویه و بویراحمد در صورت شناسایی وجود دارد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد مبارزه با علف های هرز در سطح ۳۵ هزار هکتار مزرعه را از دیگر خدمات انجام شده حوزه حفظ نباتات در سال جاری عنوان کرد.
استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.