پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   آذربایجان غربی, اخبار, اخبار ایران, استان ها  »   تولید و تکثیر گردو پیوندی در خوی
15 تیر 1395 , ساعت 9:25

تولید و تکثیر گردو پیوندی در خوی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوی در آذربایجان غربی گفت: 2 جوان محقق و باغدار خویی برای نخستین بار در کشور موفق به تولید و تکثیر گردو پیوندی در ارقام مختلف شدند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوی در آذربایجان غربی گفت: ۲ جوان محقق و باغدار خویی برای نخستین بار در کشور موفق به تولید و تکثیر گردو پیوندی در ارقام مختلف شدند.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از ایرنا، علی زینال زاده روز سه شنبه در بازدید از گلخانه تولید و تکثیر گردو پیوندی در ارقام ژنوتیپ مختلف در خوی با بیان اینکه این کار در سطح یک هزار مترمربع محیط بسته گلخانه توسط این ۲ جوان صورت گرفته است، اظهارکرد: این ۲ جوان با این کار توانستند ژنوتیپ های گردو تکثیر و تولید کنند که با محیط های مختلف آب و هوایی کشور سازگار باشد.

وی افزود: مجید برزگر و صفدر افشار درمدت هشت سال اقدام به جمع آوری و تحقیق بر روی ژنوتیپ های مختلف گردو در نقاط مختلف کشور کرده و با موفقیت در فضای گلخانه ای این ارقام را تولید و تکثیر کردند.

زینال زاده ادامه داد: ارقام های پیوندی در سال اول و دوم شروع به باردهی می کنند و باردهی اقتصادی آن ها از سال چهارم و پنجم به بعد شروع می شود.
مدیرجهاد کشاورزی خوی گفت: این ارقام تولیدی پربار، مقاوم به سرما و گرما و آنتراکنوز بوده و اندازه مغز گردو بزرگ و باردهی آن در شاخه های جانبی هم وجود دارد.

زینال زاده اظهار کرد: با توجه با اینکه این کار در گلخانه با موفقیت صورت گرفته، از گیرایی بالایی برخوردار و ژنوتیپ های پیوندی در روی بیش از ۲۰ گونه صورت گرفته است.

عملکرد بالای این ارقام پیوندی بیش از هفت تن گردو در هکتار است که نسبت به ارقام پایه سه برابر بیشتر است.
در این گلخانه بیش از سه هزار نهال از این ژنوتیپ های پیوندی آماده عرضه در بین کشاورزان است.
استان آذربایجان غربی با ۶ هزار هکتار سطح زیر کشت، پنجمین استان در تولید و تکثیر گردو در کشورمان است.
شهرستان ۳۷۵ هزار نفری خوی در ۱۳۴ کیلومتری شمال ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی واقع شده است.

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/2I4Mnd

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به بارندگی های اخیر و رطوبت بالا و نیز پیش بینی های هواشناسی در خصوص بارش ها در روزهای آینده کشاورزان این استان مزارع ...
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش گفت: با توجه به خسارت آفات و بیماری ها به محصولات باغی مبارزه با آفات و بیماری های محصولات باغی در سطح یک هزار 100 هکتار از باغات شهرستان در ...
No Thoughts on تولید و تکثیر گردو پیوندی در خوی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>