حفظ مزارع گندم خراسان‌شمالی با چنگ‌ و دندان

مزرعه گندم

چاپ

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: باید با چنگ و دندان مزارع گندم و جوی خراسان شمالی را حفظ کرد.

محمد رضایی با اشاره به اینکه بر اثر جاری شدن سیلاب‌ها در استان‌هایی همچون گلستان، مازندران، خوزستان و … بسیاری از مزارع گندم و جو از بین رفتند، اظهار کرد: در حال حاضر مزارع گندم و جوی خراسان شمالی موقعیت خوبی را سپری می‌کنند در نتیجه برای تأمین بخشی از نیاز کشور باید تلاش کنیم تا این مزارع حفظ شوند.

وی با بیان اینکه با توجه به رطوبت حاکم، بیماری‌های برگی همچون زنگ گندم، سیاهک و لکه خرمایی مزارع استان را به شدت تهدید می‌کند، افزود: ارقامی همچون آذر دو و زاگرس و همچنین مزارع شهرستان‌های بجنورد، راز و جرگلان، شیروان و فاروج بیشتر در خطر زنگ گندم قرار دارند.

رضایی با تصریح بر اینکه سال گذشته به علت خشکسالی موجود زنگ به صورت یک دفعه ریزش کرد و با عملیات مبارزه یک دفعه از بین رفت، ادامه داد: به علت حاکم بودن رطوبت طی امسال بیماری زنگ به صورت مرحله به مرحله بروز پیدا می‌کند و با مشکل اختلاط این سن مواجه هستیم در نتیجه باید مبارزه نیز علیه آن به صورت مرحله به مرحله صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سم کافی برای مبارزه وجود دارد؟ بیان کرد: مبارزه علیه بیماری زنگ گندم توسط خود کشاورز باید انجام شود اما از آنجایی‌که امسال با طغیان این بیماری مواجه هستیم، پیشنهاد شده تا مبارزه در سطح یک هزار هکتار از مزارع که در آنجا این بیماری زودتر بروز پیدا می‌کند توسط دولت بوسیله سمپاشی انجام شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: این امر سبب می‌شود تا از شیوع این بیماری به سایر مزارع تا حدودی جلوگیری شود.