پیش‌بینی احتمال بروز سرمازدگی در باغات کردستان/ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه در مقابل سرمازدگی

باغ سیب

چاپ

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان از احتمال بروز سرمازدگی در باغات کردستان خبر داد و گفت:‌ کشاورزان نسبت به اقدامات پیشگیرانه برای مبارزه با سرمازدگی تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

مهدی فتحی در این باره اظهار کرد: با توجه به اعلام سازمان هواشناسی کشور که بر اساس الگوهای جوی و خروجی مدل‌های عددی عنوان می‌شود یک سامانه جوی به تدریج از دوشنبه آینده از غرب وارد کشور و روز چهارشنبه از شرق کشور خارج می‌شود.

وی افزود: انتظار می‌رود طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شاهد باران به ویژه در صبح سه‌شنبه در سطح استان باشیم.

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: به احتمال زیاد حداقل دما به محدوده کمتر از ۵ درجه سلسیوس برسد، لذا از کشاورزان و کارشناسان بخش کشاورزی درخواست می‌شود نسبت به اقدامات پیشگیرانه برای مبارزه با سرمازدگی تدابیر لازم اتخاذ نمایند.

وی تاکید کرد: تامین سوخت و کنترل دما و رطوبت و بستن دریچه‌های گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها را انجام دهند و در باغات و مزارع کوهپایه‌ایی موارد پیشگیری را لحاظ نمایند همچنین از تاسیسات و سیستم‌های آبیاری زیر فشار باتوجه به پایین بودن دمای سطح زمین محافظت و مراقبت کنند.

وی خاطرنشان کرد: آماده‌سازی وسایل مورد نیاز برای مواجهه با سرمازدگی بهاره، اطراف مزارع و باغات اقداماتی نظیر بخاری باغی، سوزاندن کاه و کلش نیز نباید فراموش شود.

فتحی اظهار داشت: ایجاد پوشش پلاستیکی بروی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر، خودداری از انجام هرس درختان، برداشت محصولات آماده برداشت نظیر سبزیجات، صیفی جات و انتقال به مکان امن و انبارهای استاندارد همچنین استفاده از ریز مغذی‌های توصیه شده به منظور تقویت درختان و باغات از اقدامات دیگر برای مقابله با سرمازدگی باید انجام شود.

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: خودداری از انجام عملیات شخم و پاکنی تاکستان‌ها همچنین آبیاری به موقع مزارع و باغات قبل از ورود موج سرما به منظور تعدیل دمای محیط ضروری است.

وی در پایان گفت: محافظت از کندوهای زنبور عسل در مقابل کاهش دما از دیگر اقدامات مهم برای جلوگیری و کاهش آسیب‌های ناشی از سرمازدگی به بخش کشاورزی است که باید در زمان اعلام شده اجرایی شود.