پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   حمله ملخ‌ها؛ فائو وضعیت ایران را از زرد به نارنجی تغییر داد
29 فروردین 1398 , ساعت 19:40

حمله ملخ‌ها؛ فائو وضعیت ایران را از زرد به نارنجی تغییر داد

سازمان خوار و بار جهانی(فائو) اعلام کرد که وضعیت ایران در حال حاضر از زرد به نارنجی تغییر کرده است. این به این معنا است که حمله ملخ‌ها و گستردگی آن می‌تواند آسیب جدی به باغ‌ها و مزارع وارد کند.

بنابر گزارش‌ها، در روزهای اخیر دسته بزرگی از ملخ‌ها بعد از بارندگی‌ها به ایران آمده و ۶ استان را درگیر کرده‌اند.

محمدرضا درگاهی، رئیس سازمان حفظ نباتات ایران با ابراز نگرانی از حمله ملخ‌ها گفته است با وجود نامه نگاری و درخواست وزیر جهاد کشاورزی در سال گذشته با وزیر کشور و سازمان مدیریت بحران در این باره، این درخواست بی پاسخ مانده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات ایران به خبرگزاری تسنیم گفته که وزیر جهاد کشاورزی دوباره نامه‌ای را به مقامات ارسال کرده تا اعتبارات لازم برای مبارزه با ملخ‌ها پرداخت شود.

گزارشها حاکی است که در حال حاضر در برخی از استان‌ها ۳۶ ماشین سم پاش در حال سمپاشی مناطق هستند. سازمان حفظ نباتات در بهمن ماه سال گذشته اعلام کرده بود که برای مقابله با این آفت ۷ فرودگاه در بوشهر برای سم پاشی ایجاد شده است. اما مشخص نیست ایران چه تعداد هواپیمای سم پاش در اختیار دارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: “ملخ‌های صحرایی که به ۶ استان جنوبی کشور حمله کرده اگر کنترل نشوند امنیت غذایی کشور را به خطر می‌ا ندازد، هنوز اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی برای مقابله با این آفات تخصیص نیافته است.”

این ملخ‌ها از نوع صحرایی یا دریایی هستند که از خطرناک‌ترین نوع ملخ هستند و با باد‌های مرطوبی که از شبه‌جزیره عربستان به سمت ایران در جریان است آمده‌اند و به زمین‌های زراعی خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان حمله کرده‌اند.

حمید دولتی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفته است این ملخ‌ها با توجه به قدرت پروازی بالا، ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر در روز را طی می‌کنند که در صورت وزش باد موافق، می‌توانند روزانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر طی مسافت داشته باشند.

خبرگزاری ایرنا نیز گزارش کرده که ملخ‌های صحرایی به سه هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی و مراتع چابهار حمله کرده‌اند.

محمود چالاکی، معاون مدیریت کنترل و مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات ایران گفت که ستاد مبارزه با ملخ در ستاد سازمان حفظ نباتات، ستاد استانها، شهرستان‌ها برای شناسایی مناطق آلوده فعال شده است.

براساس اسناد و گزارش‌ها، آخرین حمله گسترده ملخ‌ها به ایران به سال‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۴۲ باز می‌گردد که خسارات بسیاری نیز به همراه داشت.

بی بی سی فارسی

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on حمله ملخ‌ها؛ فائو وضعیت ایران را از زرد به نارنجی تغییر داد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>