پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, علمی  »   تولید منابع تکثیری نارنگی انشو و پیج در شرایط کشت آزمایشگاهی
15 تیر 1395 , ساعت 13:55

توسط محقق پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری انجام شد:

تولید منابع تکثیری نارنگی انشو و پیج در شرایط کشت آزمایشگاهی

توسط محقق پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری منابع تکثیری نارنگی انشو و پیج در شرایط کشت آزمایشگاهی تولید و در گلخانه تحقیقاتی مستقر گردید.

توسط محقق پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری منابع تکثیری نارنگی انشو و پیج در شرایط کشت آزمایشگاهی تولید و در گلخانه تحقیقاتی مستقر گردید.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) از روابط عمومی پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری،  دکتر یحیی تاجور عضو هیات علمی و مجری پروژه  در گفتگویی در این باره اظهار داشتند: دستیابی به عملکرد بهینه مرکبات در سطح باغ نیازمند تامین عوامل متعددی بوده که یکی از مهمترین این فاکتورها، وجود منابع سالم تکثیری است. تولید مرکبات تجاری سالم و عاری از بیماری‌های قابل انتقال با پیوند (همچون ویروس‌ها، ویرویید‌ها، برخی باکتری‌ها، اسپیروپلاسما و فایتوپلاسماها)، می‌تواند از طریق کاهش مصرف سموم، تقلیل بکارگیری کود و ارتقاء عمر باردهی اقتصادی، بر بهره‌برداری بهینه باغ‌ تاثیرگذار باشد.

دکتر تاجور در مورد دلایل اجرای این پروژه گفتند: نارنگی انشو و پیج از ارقام تجاری مناطق شمالی کشور بوده که از جهات مختلف دارای بازارپسندی مناسبی است. با توجه به شیوه تجاری تکثیر مرکبات از طریق رویشی و حضور منابع آلوده به ویروس تریستزا در منطقه، تامین منابع مادری عاری از بیماری‌ها برای تکثیر و تولید این نارنگی‌ها دارای جایگاه ویژه‌ای بوده که مورد توجه فعالان صنعت و پژوهش مرکبات کشور قرار گرفت. لذا به منظور تامین منابع مادری سالم برای تکثیر ارقام انشو و پیج، پروژه مذکور در پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیر ارائه و اجرا گردید.

ایشان در مورد روش اجرای پروژه اظهار داشتند: انجام این پروژه در شرایط کشت آزمایشگاهی بوده که با استفاده از تکنیک پیوند مریستم (Shoot tip grafting) روی گیاهچه‌های اتیوله شده، اقدام به تولید مواد گیاهی انشو و پیج گردید. در ادامه کار گیاهچه‌های تولید شده با طی نمودن مرحله سازگاری از وضعیت کشت درون شیشه‌ای (In vitro) به شرایط خارج از کشت آزمایشگاهی منتقل و پس از آزمون سلامت در گلخانه تحقیقاتی پژوهشکده مستقر گردید.

نارنگی انشو و پیج-1

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/b9gpo6

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان به مبارزه با آفت شته در باغات جوان زیر پنج سال و باغاتی که مبارزه زمستانه در آنها صورت نگرفته تاکید کرد. به ...
No Thoughts on تولید منابع تکثیری نارنگی انشو و پیج در شرایط کشت آزمایشگاهی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>