پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   یادداشت ها  »   با ملخ‌ها چگونه مبارزه کنیم؟
2 اردیبهشت 1398 , ساعت 9:06

با ملخ‌ها چگونه مبارزه کنیم؟

ملخ‌ها دارند می‌آیند؛ پرشتاب، عظیم و به شدت گرسنه! اما آیا این نخستین‌بار است که شاهد هجوم ملخ‌ها به ایران هستیم؟ آیا یگانه راهِ مقابله با ملخ‌ها سمپاشی است؟ و آیا سمپاشی، خود خطرات بیشتری برای محیط‌زیست و زیگونگی منطقه نمی‌آفریند؟

بنابر شواهدی که واکاوی دانش بومی دراختیارمان می‌نهد، پیشینیان ما که در ایران مرکزی زیست می‌کردند؛ به ویژه در بخش‌هایی از شمال هرمزگان، بلوچستان، کرمان، جنوب خراسان، شرق اصفهان و فارس، یزد و بخش‌هایی از سمنان، کاشان و قم چگونه با هجوم ملخ‌ها رودرو می‌شدند؟

آنها هر سال قبل از هجوم ملخ‌ها در مسیر کوچ‌ِ آنها به سمت آبادبوم و مزارع‌شان، برکه‌ها و محیط‌های آبی موقت ایجاد می‌کردند و در وسط برکه‌ها، چراغ فانوسی را می‌آویختند. از آنجا که حشرات و ملخ‌ها اغلب با نور خورشید مسیریابی می‌کنند، این نور مصنوعی جایگزین توسط آتش – و یا لامپ‌های روشنایی جایگزین – در شب سبب فریب ملخ‌ها و غرق‌شدن آنها در آب برکه می‌شد و بدین‌ترتیب، هم خطر هجوم ملخ‌ها کاهش می‌یافت و هم تا چند ماه خوراک مرغ‌های کشاورزان، روستاییان و پرندگان منطقه تامین می‌شد.

یعنی یک چالش را به فرصت بدل می‌کردند. درست همان کاری که کشاورزان در زنجان یا دیزباد_بالا با گرازها می‌کنند و به جای گاو‌آهن از آنها برای شخم زمین سود می‌برند.

یادمان باشد، استفاده افراطی از سم و تغذیه لاشه مسموم ملخ‌ها توسط پرندگان و دیگر حیوانات، ممکن است خطرات پایدارتری در بوم‌سازگان ایجاد کرده، مثل تجربه تلخ مبارزه کشاورزان بندرگناوه با موش که در نهایت، لاشه موش‌های آلوده سبب مرگ دسته‌جمعی شاهین‌ها، دلیجه‌ها، عقاب‌ها و بازها؛ یعنی: دشمنان طبیعی آنها را فراهم کرده و سبب طغیان موش‌ها در سال بعد و خسارتی سنگین‌تر به کشاورزان شد.

درست مثل ماجرای قتل‌عام گنجشک‌ها در دوران حکومت مائو و آنگاه طغیان بیشتر ملخ‌ها و خسارتی وحشتناک به انبار غله آن زمان حکومت کمونیستی چین. آیا برای آنکه قدر گنجشک‌ها را بیشتر بدانیم، باید تجربه تلخ هجوم ملخ‌ها را خود نیز درک کنیم؟!

خلاصه اینکه به جای جنگیدن با قوانین طبیعت، آنها را شناخته، درک کرده و به عنوان عضوی مسوولیت‌پذیر از هم‌آغوشی با او لذت بریم.

محمد درویش


فرارو

مطالب مرتبط

معاون دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارتزا سازمان حفظ نباتات کشور در برنامه رویش که از شبکه آموزش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود حضور یافت....
رییس سازمان حفظ نباتات کشور از آغاز نسخه‌نویسی الکترونیکی برای آفت‌کش‌ها به صورت پایلوت در سه استان کشور خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، علایی‌مقدم امروز در ...
هشتمین نمایشگاه نهاده های کشاورزی تهران (ویژه واردکنندگان نهاده های کشاورزی) از 28 دی ماه تا 1 بهمن ماه 1400 در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو در تهران برگزار گردید. ....
وزارت بهداشت پیش نویس "آیین‌نامه بهداشت کشاورزی" را به دولت ارایه کرد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای تکالیف محوله در ماده (۸۵) قانون کار و با هدف ...
No Thoughts on با ملخ‌ها چگونه مبارزه کنیم؟

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>