پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   عملیات مبارزه با آفت ملخ صحرایی تاکنون در سطح ۵۱ هزار هکتار انجام شده است
3 اردیبهشت 1398 , ساعت 14:38

نشست خبری رئیس سازمان حفظ نباتات:

عملیات مبارزه با آفت ملخ صحرایی تاکنون در سطح ۵۱ هزار هکتار انجام شده است

رییس سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد: تاکنون در سطح ۵۱ هزار هکتار در شش استان کشور با ملخ صحرایی مهاجم مبارزه شده است.

به گزارش “خبر گیاه پزشکی ایران” به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر محمدرضا درگاهی امروز سه شنبه در نشست خبری، سطح آلودگی حاصل از هجوم ملخ صحرایی را از بهمن ماه تا فروردین ماه امسال ۲۰۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: این سطح از مبارزه با توجه به ریزش هایی که از عربستان انجام می شود و تخم ریزی این آفت تا ۴۰۰ هزار هکتار هم پیش بینی می شود.

وی با بیان این که مبارزه با ملخ های صحرایی مهاجم به صورت هوایی و سمپاشی زمینی صورت می گیرد، اظهار داشت: در مناطق صعب العبور از سمپاشی هوایی استفاده می شود و هم اکنون ۱۰ هواپیمای سمپاش در شش استان جنوبی کشور مستقر هستند.

درگاهی افزود: تمام امکانات مالی، کارشناسی و ابزاری سازمان حفظ نباتات کشور و استان ها برای مبارزه با ملخ صحرایی فراهم شده است و بیشترین سطح مبارزه نیز در دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان انجام گرفته ضمن آن که از ظرفیت های مردمی نیز برای مبارزه به موقع با این آفت استفاده می شود.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور، مبارزه با آفت ملخ صحرایی در شش استان جنوبی کشور را بسیار مهم خواند و خاطرنشان کرد : بیش از ۲۱ درصد سطح محصولات زراعی و باغی، ۳۶ درصد تولید محصول، بیش از ۳۸ درصد جنگل ها، بیشه ها و بیش از ۲۱ درصد مراتع درجه یک و دو در این شش استان وجود دارد.

وی با بیان این که بر اثر رصد و مبارزه به موقع با این آفت، تاکنون با اقدامات انجام شده هیچ خسارتی در اراضی زراعی، باغی و جنگلی نداشته ایم گفت: خیال مردم بابت تولید و امنیت غذایی راحت باشد.

درگاهی درباره اعتبارات مبارزه با ملخ صحرایی اعلام کرد: تاکنون ۷ میلیارد تومان در اختیار سازمان جهاد کشاورزی شش استان قرار گرفته ضمن آن امکانات دستگاه های سمپاش و هواپیما هم برای مبارزه در این استان ها فراهم شده است.

وی افزود: این استان ها از اعتبارات استانی نیز برای مبارزه با این آفت برخوردار هستند.

درگاهی با اشاره به این که ۹۵ درصد ریزش دسته جات ملخ را از بهمن ماه سال ۹۷ تاکنون داشته ایم، اذعان داشت: خطر تهاجم ملخ صحرایی از عربستان، غرب پاکستان و شرق هند کشورمان را تهدید می کند.

وی ملخ صحرایی را نوع بسیار خطرناک از انواع ملخ خواند و گفت: در سال های گذشته در کشور در سطح ۳ تا ۴ هزار هکتار با ملخ های بومی مبارزه شده است.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور، هجوم ملخ صحرایی در سال جاری را در ۴۰ سال اخیر بی سابقه خواند و تصریح کرد: بعضی از کشورها در سال های گذشته وظایف ذاتی شان برای مبارزه با این آفت بهتر انجام می دادند و احتمال دارد که در سال جاری کمتر به این وظایف عمل کرده باشند.

وی درباره علت تهاجم ملخ صحرایی به صورت دسته جات به ایران تصریح کرد: سازمان فائو، یک سازمان فنی تخصصی است و کارشناسان آن در حال بررسی علت تهاجم این آفت به کشورمان هستند.

درگاهی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما که در صورت اثبات عدم انجام وظیفه ذاتی بعضی کشورها در مبارزه با این آفت از سوی سازمان فائو، واکنش ایران چه خواهد بود، گفت: در صورت اثبات این موضوع از سوی سازمان فائو، ایران از طریق مراجع بین المللی طرح شکایت خواهد کرد.

وی با بیان این که مبارزه با ملخ صحرایی به علت بحث تخم ریزی ادامه دارد، اظهار داشت: اگر با این آفت به موقع مبارزه نشود در عمل به علت تخم ریزی باید در حجم حدود ۳۰۰ برابری مبارزه کنیم.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: ملخ صحرایی همه چیزخوار در حوزه نباتی است و قادر است تا ۴ هزار کیلومتر روی آب حرکت کند و از این رو جنس مبارزه با این آفت نسبت به ملخ بومی تغییر می کند.

وی در عین حال از مردم خواست با دیدن دسته جات ملخ به سازمان های جهاد کشاورزی استان خبر دهند.

درگاهی خاطر نشان کرد که سطح مبارزه ما با آفت ملخ صحرایی به طور مستمر به سازمان فائو اطلاع داده می شود.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور در ادامه از مبارزه با علف های هرز مزارع گندم و جو در سال زراعی جاری در سطح دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار خبر داد و گفت: به علت تغییرات اقلیمی مبارزه با بیماری های نباتی، روش مهندسی مبارزه تغییر کرده است.

وی درباره سن گندم نیز اعلام کرد: امسال تاکنون در سطح ۱۲۰ هزار هکتار با سن گندم و ۱۶ هزار هکتار با زنگ گندم مبارزه انجام داده ایم و در روزهای آتی با گرم شدن هوا این مبارزات ادامه خواهد یافت.

درگاهی در مورد تامین سموم کشاورزی اذعان داشت: به رغم تحریم های ظالمانه آمریکا، از ابتدای سال ۹۷ تا کنون ۳۸ هزار تن انواع آفت کش ها تدارک و وارد کشور شده که در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

وی افزود: میزان سم کشاورزی موجودی با توجه به ۷ تا ۸ هزار تن سمی که در کشور داریم به ۴۵ هزار تن می رسد.

درگاهی با اذعان به این که به منظور حمایت از تولید و تحقق شعار رونق تولید در اردیبهشت امسال ستادی برای کاهش وابستگی سموم کشاورزی به واردات تشکیل می شود، گفت: تلاش می کنیم برای کاهش وابستگی واردات سموم و سموم تکنیکال از ظرفیت های دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم.

وی با بیان این که ۸۰ درصد سموم کشاورزی در داخل کشور تولید می شود، اظهار داشت: تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد سموم آماده مصرف از کشورهایی مانند هند، چین و آلمان وارد می شود.

درگاهی افزایش سموم کم خطر، متوسط خطر و بیولوژیک در سبد سموم کشاورزی را از سیاست های سازمان حفظ نباتات کشور عنوان و تصریح کرد: در این راستا از ابتدای امسال سم پر خطر بوتاکلر از سبد سموم کشاورزی حذف و برای آن جایگزین هایی تعیین شده است.

وی همچنین به اهمیت موضوع قرنطینه محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: سازمان فائو سال ۲۰۲۰ را سال قرنطینه با شعار حفظ نباتات و حفظ زندگی نامگذاری کرده است.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور تعداد پست های قرنطینه خارجی در فرودگاه ها، بنادر و گمرکات را ۹۵ مورد عنوان کرد و اظهار داشت: هم اکنون در حال تدوین و تنظیم طرح جامع قرنطینه کشور هستیم و پس از نهایی شدن آن، اقدامات اجرایی برای ارتقای قرنطینه کشور انجام خواهد شد.

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on عملیات مبارزه با آفت ملخ صحرایی تاکنون در سطح ۵۱ هزار هکتار انجام شده است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>