پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   گفتگو  »   سلامت غذایی ریشه در تولید محصولات کشاورزی و دامی ارگانیک و سالم دارد
16 تیر 1395 , ساعت 9:03

گفتگو:

سلامت غذایی ریشه در تولید محصولات کشاورزی و دامی ارگانیک و سالم دارد

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: آنچه در شرایط فعلی کشورمان به‌عنوان ویژگی محصول سالم کشاورزی اهمیت زیادی دارد میزان بقایای کود و سم در محصولات کشاورزی است و در محصولات غذایی و کشاورزی، با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، برخی اوقات مشاهده می‌شود کشاورزان برای تولید حداکثر به همه ابزارها متوسل می‌شوند یعنی در محصولاتی که ارزش اقتصادی بالایی دارند، توجهی به نیاز واقعی گیاه و یا توصیه‌ها نکرده و به‌صورت بی‌رویه از کودها بهره می‌برند یا برای کاهش خسارت آفات و بیماری‌ها، به‌دفعات اقدام به سم‌پاشی محصولات می‌کنند، درصورتی‌که اگر این کار در زمان یا مکان مناسب انجام گیرد ضمن کاهش هزینه‌ها از کاربرد بی‌رویه سموم نیز جلوگیری خواهد شد.

بر اساس این گزارش، حتی در مورد صادرات برخی از محصولات کشاورزی نیز در کشور مبدا پس از آزمایش های اولیه بر روی محصولات صادراتی، به دلیل بالا بودن از حد استاندارد میزان مواد شیمیایی موجود در میوه ها، اجازه ورود این محصولات را به کشور خود ندادند و آنها را پس فرستادند که نمونه عینی آن، کشور جمهوری آذربایجان است که بارها این اتفاق برای کانتینرهای صادراتی ما رخ داده است.

 

کاشت صحیح، به‌موقع و اصولی را می‌توان برای تولید محصول سالم لحاظ نمود

رئیس  مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت علمی شدن تولید محصولات کشاورزی اظهار کرد: اگر تولید محصولات کشاورزی در کشور مسلح به سلاح علم و دانش شود، همه مشکلات حل خواهند شد.

وی افزود: این روند باید از زمان کاشت شروع‌شده و تا زمان مصرف ادامه داشته باشد، یعنی تنها با آزمایش محصولات در هنگام مصرف نمی‌توان قضاوت صحیحی انجام داد.

حسین لطفعلی‌زاده از ضررت علمی شدن مراحل تولید محصولات کشاورزی گفت و تشریح کرد: کاشت صحیح، به‌موقع و اصولی همراه با نظارت‌های علمی در دوره داشت و برداشت در کنار انبارداری بهداشتی و به‌دوراز نگه‌دارنده‌های غیربهداشتی را می‌توان برای تولید محصول سالم لحاظ نمود.

وی افزود: درنهایت، در صورت نیاز با یک تست پیش از مصرف، از عدم وجود ترکیبات سمی مانند آفلاتوکسین‌­ها می‌توان اطمینان یافت و در کنار باقی‌مانده سم و کود، کیفیت نگهداری، فرآوری و … نیز در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

 

ابزار سنجشی برای سالم و ناسالم بودن در دسترس نیست

رئیس  مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، عنوان کرد: در کشورمان هیچ تفاوتی بین محصول سالم و ناسالم دیده نمی‌شود و از طرفی محصولات ناسالم کیفیت بهتر (حداقل ظاهری) دارند ازاین‌رو در بازار به‌راحتی به فروش می‌رسند.

وی تأکید کرد: ابزار سنجشی برای سالم و ناسالم بودن در دسترس نیست، می‌توان گفت که متولی برای تأیید سالم یا ناسالم بودن در کشور وجود ندارد.

 

 

بازاریابی محصولات سالم باید در کشورمان حل شود

معاون پژوهش و فناوری  مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی نیز گفت: محصولات سالم در دنیا خیلی سریع‌تر به فروش می‌رسند و مشتری‌های مخصوص خود را دارند.

حمید رهنمون با اشاره به اهمیت سلامت مواد غذایی برای حیات بشر افزود: امروزه مشتریان بین‌المللی به دلیل اهمیتی که برای حیات بشر قائل هستند و سلامتی مشتری در اولویت قرار می دهند و ازاین‌رو سلامت محصولات مورد معامله را قبل از هر کار می‌سنجند.

وی ادامه داد: به‌تازگی فعالیت شرکت‌های مختلف در این زمینه در کشورمان به چشم می‌خورد که جای امیدواری است که به‌عنوان‌ نمونه، محصولات تولیدشده در ایستگاه آبخوان‌داری تسوج مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، شامل بادام و انگور به‌صورت دیم کشت‌شده‌ و بدون بهره‌گیری از کود و سم تولید می‌شوند که توسط یکی از این شرکت‌ها خریداری شد.

معاون پژوهشی و فناوری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، با اشاره به عوامل کنترل بیولوژیک و آفت‌کش‌های بیولوژیک در از بین بردن خسارت، یادآور شد: البته باید در نظر داشت که برداشت میوه یا محصول سالم منافاتی با مبارزه با آفات و بیمارهای گیاهی و حتی کاربرد سموم آفت‌کش ندارد، امروز وجود عوامل کنترل بیولوژیک و آفت‌کش‌های بیولوژیک، این امکان را فراهم می‌کند تا بدون هیچ‌گونه اثر سو روی محصول، عوامل خسارت زا را نیز از بین برد.

وی بازاریابی را در افزایش تولید محصولات سالم دخیل دانست و تأکید کرد: مسئله بازاریابی محصولات سالم باید در کشورمان حل شود، البته این‌یک مسئله فرهنگی است و نیاز به زمان دارد. مثلاً در ایران به‌ندرت می‌توان کسی را پیدا کرد که سیب کرم‌زده را به سیب سالم (کرم نزده) ترجیح دهد.

به گزارش تسنیم، سلامت غذایی ریشه در تولید محصولات کشاورزی و دامی ارگانیک و سالم دارد. صنعتی نشدن بسیاری از محصولات کشاورزی در کشور می‌تواند زمینه و فرصت بسیار خوبی برای تولید محصولات کشاورزی و پروتئینی ارگانیک باشد که مسئولان باید از این توانمندی به بهترین شکل استفاده کنند.

در سال‌های اخیر برخی از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و پروتئینی در کشور به سمت تولید محصولات سالم و ارگانیک رفته‌اند و استفاده از نهاده‌های شیمیایی به کمترین میزان رسیده است. بااین‌حال اما فرهنگ استفاده از محصولات ارگانیک در کشور فراگیر نشده است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/x5Rvj0

خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط

رئیس سازمان حفظ نباتات در نشست اتاق کرمان، از برنامه اساسی برای مدیریت سیاه‌بازار حاکم بر آفت‌کش‌ها خبر داد که تعدد سم فروشی‌ها را نیز به‌عنوان یک مسئله مهم مدنظر قرار خواهد داد....
رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: شرکت‌های واردات و تولید سموم به بهانه ورود سم، مدیریت باغ‌های کشور را در دست گرفته اند و نقش دستگاه های حاکمیتی کم‌رنگ شده است....
تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری میان سازمان‌های انرژی اتمی ایران و حفظ نباتات کشور و موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی با هدف تحقق اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور منطبق با سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران و ...
رئیس سازمان انرژی اتمی کشور گفت: با استفاده از فناوری پلاسما توانسته‌ایم با وجود سم آفلاتوکسین در محموله‌های پسته مبارزه کنیم که بدون وجود عوارض اثرگذاری کاملی دارد. محمد اسلامی ...
No Thoughts on سلامت غذایی ریشه در تولید محصولات کشاورزی و دامی ارگانیک و سالم دارد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>