پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, کرمان  »   تخم ریزی ملخ ها در جازموریان کشاورزی کرمان را تهدید می کند
4 اردیبهشت 1398 , ساعت 9:44

تخم ریزی ملخ ها در جازموریان کشاورزی کرمان را تهدید می کند

بنا به گفته مدیران سازمان جهاد کشاورزی در جنوب کرمان، هم اکنون ۶۰ هزار هکتار از زمین های تالاب بین المللی جازموریان زیر تخم ملخ های صحرایی است که خود تهدیدی جدی علیه محصولات کشاورزی منطقه بشمار می رود.

آنان در این باره افزودند: تخمگذاری ملخ های صحرایی در تالاب جازموریان، بسیار خطرناک بوده و هر لحظه احتمال دارد که ملخ های جوان، سر از تخم درآورده و راهی نبرد با هر گونه سرسبزی و آبادانی در استان کرمان شوند، خوب است بدانیم در این مبارزه، ملخ ها در دسته های چندصد میلیونی به حرکت در می آیند و هر خوردنی را در هوا می زنند.
مسئولان می گویند : در همه جای دنیا به چنین شرایطی، بحران یا فاجعه می گویند و حتی نیروهای نظامی و ارتشِ خود را به امداد می طلبند، اما در جنوب کرمان، تقریبا از اواخر سال گذشته هماهنگی ها برای نابودی ملخ ها شروع شده و همچنان ادامه دارد.
البته به گفته مسئولان، طی این مدت در سطح حدود پنج هزار هکتار از زمین های جنوب کرمان با ملخ ها مبارزه شده که این خود جای تقدیر دارد، اما هم اکنون این ملخ ها حدود ۶۰ هزار هکتار از جازموریان را به قلمرو خود تبدیل کرده و در آنجا جفت گیری و تخم ریزی کرده اند و ما هنوز در حال انجام هماهنگی های لازم برای مبارزه هستیم.
کشاورزان جنوب کرمان بعد از گذشت سختی های فرآوان در سال های خشکسالی و محدودیت های صادراتی محصولات کشاورزی گذشته ، تازه امسال چشم امیدی به حاصل زحمات خود دارند، چرا که باز شدن مسیر صادرات گوجه و پیاز موجب افزایش قیمت این محصولات شده و کشاورزان منطقه با اشک شوق، به آینده امیدوارند.
اما اگر در لحظه مناسب و به موقع، پرونده سیاه این ملخ های سعودی بسته نشود، این حشرات زرد، خساراتی به مراتب بدتر از خشکسالی به این دیار وارد خواهند کرد.

.
منتظر مشاهده پوره های ملخ هستیم
مدیر جهاد کشاورزی جنوب کرمان در این باره گفت: ملخ های صحرایی در مراتع جازموریان جفت گیری و تخم گذاری کرده اند و ما منتظر مشاهده پوره های ملخ هستیم تا سم پاشی را علیه این آفت آغاز کنیم.
غلامرضا سلیمانی افزود: به احتمال زیاد روز یکشنبه هشتم اردیبهشت ماه جاری همزمان با حضور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در جنوب کرمان مبارزه با ملخ ها را در سطح ۶۰ هزار هکتار از مرتع جازموریان شروع کنیم.
وی تصریح کرد: با وجود اینکه در برخی مناطق جازموریان به دلیل باتلاقی بودن زمین ها امکان تردد خودرو وجود نخواهد داشت از هواپیمای سم پاش استفاده خواهیم کرد.

.
نمی توانیم منتظر تشریفات اداری باشیم
کارشناس حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی قلعه گنج نیز عنوان کرد: برای مبارزه با ملخ ها نمی توانیم منتظر تشریفات و مکاتبات اداری مالی برای دریافت هزینه بمانیم چرا که جمعیت این ملخ ها هر لحظه بیشتر و بیشتر می شود.
عباس احمدی افزود: ۶۰ هزار هکتار از اراضی و مرتع جازموریان توسط ملخ های مهاجر صحرایی به شدت آلوده شده و این آلودگی، بعد از دهه ۴۰ و حتی بعد از انقلاب هیچگاه روی نداده است.
وی ادامه داد: ملخ صحرایی در جازموریان هم اکنون در حال تغذیه،‌ جفت گیری و تخم گذاری است چون شرایط تغذیه در این تالاب مساعد بوده و هر ملخ می تواند تا ۱۰۰ برابر خود را تولید کند.
این کارشناس حفظ نباتات تاکید کرد: اگر به موقع اقدام نشود و نتوانیم توده ملخ صحرایی را کنترل کنیم و این ملخ شروع به تکثیر کند که همین الان هم در حال تکثیر است می تواند کیلومترها پرواز کند و شاید بتوان گفت، در مدت نسبتا کوتاهی دوسوم مراتع و باغ های کشور و حتی کشورهای همجوار را هم درگیر کند.
احمدی اظهار داشت: آمار دقیقی از میزان خودروها و میزان سموم برای مبارزه با ملخ ها ندارم و نمی توانم در اختیار شما بگذارم، فقط همین را باید بگویم که زمان ما برای مقابله و مبارزه با ملخ صحرایی بسیار کم و محدود است.
او گفت: از آنجایی که جازموریان ناهمواری های زیاد دارد خودروهایی که برای مبارزه با ملخ صحرایی درنظر گرفته شده دچار استهلاک می شوند و همه خودروها باید پشتیبانی شده و مشکلات فنی آنها در کوتاهترین زمان ممکن حل شود.
مدیر جهاد کشاورزی منوجان هم گفت : طی عملیات پایش و ردیابی ملخ های صحرایی در این شهرستان، ۷۰۰ هکتار از زمین های زراعی و باغی از وجود ملخ ها پاکسازی شد.
کوروش امیر میجانی افزود: بعد از آنکه نخستین گزارش هجوم ملخ صحرایی در منطقه جنوب کرمان به صورت دسته های پراکنده از شهرستان منوجان به سازمان جهاد کشاورزی ارسال شد، عملیات ردیابی و پایش در مناطق زراعی، باغی و دشت ها و کوهستان های اطراف، به صورت روزانه و مستمر توسط کارشناسان انجام شد.
وی ادامه داد: پس از ردیابی صورت گرفته در تاریخ ۲۷ فروردین ماه ۹۸ ریزش ملخ های صحرایی را به صورت پوره در روستاهای تحت پوشش مرکز جهاد کشاورزی نورآباد مشاهده کردیم.
مدیر جهاد کشاورزی منوجان تصریح کرد: در نهایت، مبارزه شیمیایی توسط ۲ اکیپ با یک دستگاه خودرو مجهز به دستگاه ULV و یک دستگاه حامل سم پاش موتوری با سم دلتامترین در مناطق کوهستانی و صعب العبور روستای نورآباد منوجان در سطح ۷۰۰ هکتار انجام شد.
وی عنوان کرد: با توجه به سطح آلودگی و تراکم آفت در استان های همجوار، احتمال ریزش مجدد این ملخ ها طی روزها و هفته های آتی وجود دارد، بنابراین عملیات ردیابی توسط کارشناسان همچنان خواهد داشت.
برنامه ریزی و تمهیدات اندیشیده شده از سوی مسئولان سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان طی ماه های اخیر برای مواجهه با ملخ های صحرایی، این ملخ ها را در حوزه جاموریان زمین کرد اما خطرات احتمالی ناشی از ریزش مجدد این ملخ ها همچنان وجود دارد.
جنوب کرمان، یک منبع غذایی برای ملخ ها به شمار می رود و اگر مسئولان نتوانند از پسِ کنترل این حشرات برآیند، بیش از چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی این دیار در خطر نابودی قرار خواهد گرفت.
بر اساس گزارش سازمان حفظ نباتات کشور و دفتر F.A.O در غرب آسیا (SWAC)، مبنی بر نبود مبارزه با ملخ های صحرایی در عربستان سعودی، دسته های زیادی از این حشرات به سمت جنوب ایران در حرکت هستند.
تمهیدات اندیشیده شده از سوی کارشناسان و مسئولان سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان طی ماه های اخیر برای مواجهه با ملخ های صحرایی توانست در یک دوره کوتاه، این ملخ ها را در حوزه جاموریان زمین کند اما ظاهرا هجوم این حشرات زرد رنگ به مناطق جنوبی کرمان، تمامی ندارد و بسیاری از کارشناسان، این پدیده را نتیجه شیطنت سعودی ها می دانند چرا که بر اساس گزارش سازمان حفظ نباتات کشور و دفتر F.A.O در غرب آسیا (SWAC)، مبنی بر نبود مبارزه با ملخ های صحرایی در عربستان سعودی، دسته های زیادی از این حشرات به سمت جنوب ایران در حرکت هستند.
جنوب کرمان متشکل از هفت شهرستان با یک میلیون نفر جمعیت، یک سوم مساحت این استان را به خود اختصاص داده و سالانه بیش از چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این دیار تولید می شود.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان از ادامه موج دوم هجوم ملخ‌های صحرایی و دریایی به جنوب کرمان خبر داد. سعید برخوری با ارائه گزارشی از مبارزه با ...
رییس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان از آخرین وضعیت هجوم ملخ‌های صحرایی به جنوب استان کرمان و مقابله با آن گزارش داد. سعید برخوری امروز ۱۹ اردیبهشت‌ماه در شورای هماهنگی ...
No Thoughts on تخم ریزی ملخ ها در جازموریان کشاورزی کرمان را تهدید می کند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>