شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, قزوین  »   ملخ مراکشی مهمان‌ ناخوانده طارم
2 اردیبهشت 1398 , ساعت 11:51

ملخ مراکشی مهمان‌ ناخوانده طارم

آفت ملخ مراکشی یکی از بزرگترین تهدیدهای کشاورزی طارم است که در صورت کنترل نشدن خسارات فراوانی به جا می‌گذارد .

شرایط خاص اقلیمی و آب و هوایی شهرستان طارم باعث شده است این منطقه زیست‌گاه مناسبی برای ملخ مراکشی باشد .

ملخ مراکشی یکی از خطرناکترین ملخ‌های موجود در جهان است که متاسفانه در طی سال‌های اخیر در جمعیت‌های بسیار بالا تکثیر و در سطح کانون‌های منطقه مشاهده می‌شود .

آفت ملخ همه ساله در نیمه دوم فروردین ماه در کانون‌های ملخ و اراضی ملی مشاهده که پس از کانون‌یابی نسبت به کانون کوبی آن اقدام می‌شود .

اگر در مدت کوتاه با این آفت در مرحله سن ۲ مبارزه نشود این ملخ‌ها به سن ۵ الی ۶ می‌رسند و به داخل مزارع هجوم می‌آورند .

برای مبارزه با این ملخ‌ها عملیات کانون‌یابی انجام می‌شود تا علاوه بر کنترل آفت در کانون‌ها از بالدار شدن آفت و ریزش آن به مزارع و باغات جلوگیری شود؛ چراکه در صورت بالدار شدن آفت کار کنترل بسیار مشکل، هزینه‌بر و دارای حداقل کارایی خواهد بود .

در مرحله اول مراتع و مزارع آلوده به آفت ملخ با پرچم آبی کانون‌یابی شده و پس از سم‌پاشی محل با پرچم قرمز علامت گذاری می‌شود تا دامداران و زنبورداران به این مناطق وارد نشوند .

در همین رابطه سرپرست فرمانداری طارم می‌گوید: چند سالی هست که در سطح شهرستان با آفت ملخ مراکشی مواجه هستیم .

ستار صفری با بیان اینکه سالانه بالغ بر ۳۰ هزار هکتار از مراتع طارم با پراکنش مختلف با این آفت دست و پنجه نرم می‌کنند، ادامه می‌دهد: همه ساله در ۱۵ الی ۱۶ هزار هکتار از مراتع از طریق سمپاشی با این آفت مبارزه می‌شود .

وی با بیان این که قبل از عید, پایش کل شهرستان صورت گرفته و در برهه فعلی نیز آفت‌ها به سنی رسیده‌اند که بحث سمپاشی باید اتفاق بیفتد، یادآور می‌شود. سن ۲ و ۳ بهترین زمان مبارزه شیمیایی برای این آفت است .

این مسئول از آمادگی جهاد کشاورزی شهرستان با تمام تجهیزات و ظرفیت نیروی انسانی برای مبارزه با این آفت خبر داده و تاکید می‌کند: از طریق شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان نیز هماهنگی لازم برای تامین وسایل مورد نیاز انجام شده است .

صفری با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات این حوزه صعب‌العبور بودن دسترسی به کانون‌ها است، تصریح‌می‌کند: صعب‌العبور بودن مناطق بالطبع انتقال تجهیزات را نیز سخت می‌کند که مبارزه در این مناطق نیز نیازمند تجهیزات خاص خود است .

سرپرست فدمانداری طارم ادامه می‌دهد: گاهی اوقات مقاومت بالای آفت در برابر سم مبارزه کنندگان را مجبور به استفاده از سم خالص می‌کند که این امر نیز وسیله خاص خود را می‌طلبد .

وی با بیان این که با فعالیت‌های شبانه‌روزی تاکنون این آفت وارد مزارع و باغات نشده است، یادآور می‌شود: امسال بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مبارزه با این آفت برآورد شده است که نیازمند مساعدت مسئولان استانی در این حوزه هستیم .

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

عملیات کانون یابی و کانون کوبی ملخ مراکشی در سطح ۵۰۰ هکتار از باغهای پسته شمال غرب شهرستان زرند آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صداو سیمای مرکز کرمان ، مدیر ...
این روزها شاهد اخبار زیادی در خصوص هجوم ملخ‌ها به مزارع و صدمه زدن آن‌ها به محصولات کشاورزی هستیم. با توجه به فرارسیدن فصل گرم ( که فصل برداشت محصول است) این ماجرای ...
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فلارد گفت: مزارع روستا‌های ابواسحاق شهرستان فلارد مورد هجوم یک گروه بزرگ چند ده هزار تایی از ملخ‌های مهاجر مراکشی قرار گرفتند که از سمت مراتع شهرستان سمیرم ...
ملخ مراکشی به اراضی و مراتع روستاهای چهار راه و سادات آباد سمیرم حمله کردند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: هجوم ملخ مراکشی به اراضی و مراتع روستاهای چهار ...
No Thoughts on ملخ مراکشی مهمان‌ ناخوانده طارم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>