جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, قزوین  »   مبارزه با ملخ‌های مراکشی در کوهپایه‌های استان قزوین
2 اردیبهشت 1398 , ساعت 10:01

مبارزه با ملخ‌های مراکشی در کوهپایه‌های استان قزوین

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در سال جاری حدود ۱۵-۱۶ هزار هکتار از مراکز کانونی ما جهت مبارزه با ملخ‌های مراکشی سم‌پاشی می‌شوند.

یوسف درخشان، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: ملخ‌های عربستانی تنها در مناطق جنوب کشور هستند و ۶ استان جنونی درگیر این معضل هستند و مبارزه با آن‌ها در این مناطق صورت می‌گیرد.

وی افزود: این ملخ‌های مهاجر از آفریقا و عربستان وارد ایران شده‌اند.

درخشان ادامه داد: اگر این ملخ‌ها در استان‌های جنوبی کنترل شوند دیگر به استان‌های شمالی نمی‌آیند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: ما در استان قزوین ملخ‌های بومی به نام ملخ مراکشی داریم که هر سال در مناطق کانونی با آن‌ها مبارزه می‌کنیم.

مدیر حفظ نباتان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: این ملخ‌ها معمولاً به مناطق کوهپایه‌ای رفته و در آن مناطق اقدام به تخم‌ریزی می‌کنند.

وی عنوان کرد: هر ساله جهاد کشاورزی نیروهایی را به مناطق تخم‌ریزی ملخ‌ها اعزام می‌کند تا قبل از این‌که ملخ‌ها بالدار و پروازی شوند و به مزارع و باغات بیایند، در مراکز کانونی سم‌پاشی صورت گیرد و با آن‌ها مبارزه شود.

وی اضافه کرد: هر سال این مبارزه در سطح ۱۰ -۱۲ هزار هکتار در استان انجام می‌شود، خوشبختانه به همین دلیل این ملخ‌ها تاکنون موفق به خسارت به باغ‌ها و مزارع استان نشده‌اند.

درخشان اظهار کرد: ملخ آفتی بسیار خطرناک است که هر چیز سبزی را که بر سر راهش ببیند می‌خورد و با این کار به‌شدت باعث کاهش محصولات کشاورزی می‌شود.

وی اعلام کرد: هر زمان که بارندگی‌ها افزایش یابند، تخم این ملخ‌ها به تعداد زیادی در خاک‌های مرطوب پراکنده می‌شوند؛ امسال نیز با توجه به افزایش بارندگی‌ها در استان، تراکم آفت بالایی داریم و پیش‌بینی ما این است که در سال جاری مجموعاً حدود ۱۵-۱۶ هزار هکتار مبارزه با این ملخ‌ها را داشته باشیم.

درخشان در پایان گفت: در بخش طارم که منطقهٔ ملخ‌خیز استان است، از ابتدای فروردین سم‌پاشی‌ها آغاز شده و نیروهای ما تاکنون در سطح یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار مبارزه با این آفت را انجام داده‌اند که این کار تا اواخر خرداد نیز ادامه دارد.

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

عملیات کانون یابی و کانون کوبی ملخ مراکشی در سطح ۵۰۰ هکتار از باغهای پسته شمال غرب شهرستان زرند آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صداو سیمای مرکز کرمان ، مدیر ...
این روزها شاهد اخبار زیادی در خصوص هجوم ملخ‌ها به مزارع و صدمه زدن آن‌ها به محصولات کشاورزی هستیم. با توجه به فرارسیدن فصل گرم ( که فصل برداشت محصول است) این ماجرای ...
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فلارد گفت: مزارع روستا‌های ابواسحاق شهرستان فلارد مورد هجوم یک گروه بزرگ چند ده هزار تایی از ملخ‌های مهاجر مراکشی قرار گرفتند که از سمت مراتع شهرستان سمیرم ...
ملخ مراکشی به اراضی و مراتع روستاهای چهار راه و سادات آباد سمیرم حمله کردند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: هجوم ملخ مراکشی به اراضی و مراتع روستاهای چهار ...
No Thoughts on مبارزه با ملخ‌های مراکشی در کوهپایه‌های استان قزوین

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>