پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان شمالی  »   کشت کلزا راهی برای مبارزه با علف‌های هرز سمج
4 اردیبهشت 1398 , ساعت 9:49

کشت کلزا راهی برای مبارزه با علف‌های هرز سمج

مدیر زارعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: تلاش این سازمان بر این است تا در سال زراعی آینده سطح زیرکشت کلزا در این استان را به ۳۰ هزار هکتار برساند.

مدیر زارعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: تلاش این سازمان بر این است تا در سال زراعی آینده سطح زیرکشت کلزا در این استان را به ۳۰ هزار هکتار برساند.

کاظمیان با اشاره به این‌که طی دو سه سال اخیر به صورت حرفه‌ای در حوزه کشت کلزا در این استان ورود پیدا کرده‌ایم، اظهار کرد: یکی از علل مهم کشت این محصول در مزارع کشاورزی مبارزه با علف‌های هرز سمج است.

وی افزود: گاهی اوقات علف‌های هرز روییده شده در مزارع دارای ریشه‌های عمیقی هستند که با سم و علف کش به راحتی از بین نمی‌روند، اما کاشت کلزا عامل مهمی برای مبارزه با این علف‌هاست و از سوی دیگر موجب حاصلخیزی خاک می‌شود.

کاظمیان با بیان این‌که تعدادی از کشاورزان محصولی همچون گندم و جو را به صورت مکرر در مزارع خود کشت می‌کنند که این امر موجب کاهش تولید در مزارع آنها شده است، ادامه داد: کلزا در تناوب کشت پیشنهاد می‌شود، که این امر سبب می‌شود تا میزان تولید محصولات در آن زمین زراعی ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یابد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر بیشترین سطح زیرکشت کلزا در این استان در شهرستان مانه و سملقان است که بسیاری از کشاورزان از تناوب کشت این محصول با گندم و جو رضایت کافی دارند و کاشت کلزا موجب افزایش تولید گندم و جو شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از سوی دیگر سالانه مقدار قابل توجهی ارز برای خرید روغن از کشور خارج می‌شد که کاشت این محصول به خودکفایی کشور در این حوزه کمک می‌کند.

وی با اشاره به این‌که مساحت زیر کشت کلزا در سال زراعی جاری دو هزار و ۹۷۰ هکتار بوده است، گفت: از این مساحت ۷۷۰ هکتار کلزای دیم بوده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: این سازمان به دنبال آن است تا سطح زیرکشت مزارع کلزای دیم را در استان گسترش دهد به همین دلیل در حال حاضر به دنبال موقعیت یابی برای سال زراعی آینده هستیم.

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

بیش از ۲ میلیون هکتار مبارزه با علف‌های هرز در اراضی کشاورزی کشور در سال زراعی جاری انجام شده است. به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر ...
عوامل خسارت زای متعددی موجب کاهش عملکرد گندم می شوند. علف های هرز در مزارع گندم ازجمله عوامل خسارتزای زنده محسوب می شوند که در صورت عدم مدیریت آنها حدود یک چهارم از ...
جلسه هیئت نظارت بر سموم در محل سالن غدیر سازمان حفظ نباتات کشور به صورت برخط تشکيل شد. این جلسه بـا ریـاست دکتر لطيفيان معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات ...
کشاورزان مناطق گرمسیری استان کرمانشاه توجه داشته باشند برای مبارزه با علف هرز یولاف وحشی در مزراع گندم، حتما با کارشناسان جهاد کشاورزی مشورت کنند. مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی ...
No Thoughts on کشت کلزا راهی برای مبارزه با علف‌های هرز سمج

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>