جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, یزد  »   مصوبه هیئت دولت در پرداخت خسارت 10 میلیاردی آفات کشاورزی در یزد روی زمین مانده است
9 اردیبهشت 1398 , ساعت 19:18

مصوبه هیئت دولت در پرداخت خسارت ۱۰ میلیاردی آفات کشاورزی در یزد روی زمین مانده است

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: علی‌رغم وعده‌های داده شده و مصوبه هیئت دولت مبنی بر پرداخت یک میلیارد تومان برای خسارت آفت مگس مدیترانه‌ای، تاکنون یک ریال هم پرداخت‌نشده است.

جلسه کارگروه توسعه شهرستان ابرکوه ظهر امروز با حضور نماینده مردم ابرکوه در مجلس شورای اسلامی، رئیس و مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی و معاونت حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان در محل فرمانداری ابرکوه برگزار شد.

در این جلسه رئیس جهاد کشاورزی ابرکوه ضمن ارائه برخی مشکلات در حوزه کشاورزی، آب و درخواست همراهی مسؤولین استانی جهت رفع آن، به خطر آفت ملخ اشاره کرد و گفت: طبق آخرین اخبار رسیده ملخ‌ها تا شهرستان خنج پیش ‌آمده ولی تاکنون کنترل خوبی صورت گرفته است.

مهدی غیب اللهی، اذعان کرد: در جلسات متعدد سموم لازم جهت مقابله با این آفت که حمله آنان در مدت‌زمان کوتاهی می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به بار آورد، شناسایی شده است. درعین‌حال پیشنهاد می‌شود این مسئله در شورای هماهنگی مدیریت بحران مطرح و تمهیدات لازم برای مقابله احتمالی و در صورت نیاز تخصیص اعتبار، در نظر گرفته شود.

.

ضرورت تدبیر مدیریت بحران برای حمله احتمالی ملخ‌ها

در ادامه مرتضی فتاحی با تأکید بر اینکه موضوع حمله ملخ‌ها یک موضوع بسیار حیاتی است، تصریح کرد: این آفت‌ها یک خطر بالقوه به‌حساب می‌آیند که می‌توانند به‌راحتی عرصه‌های منابع طبیعی، باغی و زراعی را از بین ببرند. لذا با توجه به اینکه ۸ استان کشور با آن درگیر بوده و هم‌اکنون به نزدیکی استان یزد رسیده‌اند، تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شود.

فتاحی خاطرنشان کرد: در حوزه مقابله با این نوع آفت بحث ادوات سم‌پاشی از جمله موضوعات بسیار مهم محسوب می‌شود. در این راستا قیمت یک نوع سم‌پاش که می‌تواند سطح وسیعی را پوشش داده و یک لیتر سم را در سطح یک هکتار پخش کند، حدود ۶۵۰ میلیون ریال است که باید از طریق اعتبارات ماده ۱۲ و ۱۳ تأمین شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در استان هیچ‌گونه اعتباری در زمینه حوادث غیرمترقبه بخش کشاورزی اختصاص داده نشده، افزود: در رابطه با موضوع آفت مگس مدیترانه‌ای که ۵ شهرستان با آن درگیر بود، علی‌رغم قول و وعده‌های داده شده و مصوبه هیئت دولت مبنی بر پرداخت یک میلیارد تومان، تاکنون یک ریال هم پرداخت‌نشده است.

در ادامه معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد، در رابطه با نحوه برداشت آب از چاه‌ها توسط صنایع مختلف اظهار کرد: در ابرکوه دو حلقه چاه برای صنایع حفر و در اولین گام نیز کنتورهای هوشمند برای آن نصب شد؛ بنابراین وقتی حجم برداشت به میزان تعیین شده برسد، قطع خواهد شد.

سید محمد طباطبایی ادامه داد: افت سطح آب‌های زیرزمینی دشت ابرکوه و سایر دشت‌ها عموماً مربوط به اضافه برداشت چاه‌ها است. لذا وقتی کنتور نصب می‌شود مدیریت بهره‌برداری بر عهده خود کشاورز و بهره‌بردار قرار خواهد گرفت.

طباطبایی افزود: در همین راستا کنتورهای شهرستان ابرکوه تقریباً تا آخر اردیبهشت به‌صورت صدرصد راه‌اندازی و تحویل حجمی صورت خواهد گرفت. به‌طوری‌که هرسال میزان برداشت حدود ۵۰۰ یا ۶۰۰ لیتر کمتر می‌شود تا به عدد مورد هدف، برسد.

وی در پایان تأکید کرد: اجرای روند کنتور حجمی تنها مختص ابرکوه نیست و امسال به هر شکل ۱۰ دشت در استان یزد این طرح را اجرا خواهند کرد.

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

بیش از ۹۰ فروشندگی عرضه نهاده‌های کشاورزی در قائم شهر پایش شد. مدیر جهاد کشاورزی قائم شهر با اشاره به پایش ۹۶ فروشگاه سموم نباتی کشاورزی در این شهرستان، گفت: ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد آفت کش‌های نباتی تولیدی کشور در این استان فرموله می‌شود که با بهره برداری از یک مگا پروژه جدید ...
کشاورزان گلستانی از عملکرد نامناسب سموم در مزارع گلایه دارند . به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان کشاورزان گلستانی از عملکرد نامناسب سموم در مزارع گلایه دارند و خواستار توجه ...
داروخانه‌های گیاهپزشکی در فارس مجاز به فروش سموم بدون نسخه به بهره برداران نخواهند بود. رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: با دستور استاندار فارس و ...
No Thoughts on مصوبه هیئت دولت در پرداخت خسارت ۱۰ میلیاردی آفات کشاورزی در یزد روی زمین مانده است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>