پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   سامانه صدور پروانه نشان حد مجاز آلاینده ها در محصولات کشاورزی رونمایی شد
10 اردیبهشت 1398 , ساعت 14:25

سامانه صدور پروانه نشان حد مجاز آلاینده ها در محصولات کشاورزی رونمایی شد

سامانه صدور پروانه نشان حد مجاز آلاینده ها در محصولات کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران رونمایی شد

سامانه صدور پروانه نشان حد مجاز آلاینده ها در محصولات کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران رونمایی شد.

به گزارش “خبر گیاه پزشکی ایران” به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، در مراسم رونمایی از سامانه صدور پروانه نشان حد مجاز آلاینده ها در محصولات کشاورزی، مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی بر تولید کمی محصولات کشاورزی توام با افزایش کیفیت و سلامت محصولات تاکید کرد و گفت: سیاستگذاران و برنامه ریزان کشور موظف شدند در این راستا برنامه ریزی کنند.

سعید سعادت

دکتر سعید سعادت، تولید محصولات گواهی شده را یکی از راهکارها برای افزایش عملکرد توام با کیفیت و سلامت محصولات دانست و اظهار داشت: محصولات گواهی شده فاقد باقیمانده آفت کش ها و سموم هستند و میزان آلاینده ها و نیترات نیز در آنان کمتر از حد مجاز و یا مطابق با استانداردهای مربوطه است.

وی با اشاره به این که نخستین دستورالعمل مصرف حد مجاز آلاینده ها در سال ۸۸ تدوین شد، تصریح کرد: این دستور العمل توسط سازمان ملی استاندارد و وزارتخانه های جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای بار سوم ویرایش شد و سرانجام در آبان ۹۷ توسط سازمان ملی استاندارد به کلیه استان ها ابلاغ و در بهمن همان سال از سوی وزیر جهاد کشاورزی برای اجرا به سازمان های جهاد کشاورزی سراسر کشور ابلاغ شد.

مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی، برخورداری از کد ۹ رقمی شناسایی و نشان حد مجاز آلاینده ها را از ویژگی های اساسی محصولات گواهی شده نام برد و گفت: از طریق کد شناسایی که توسط وزارت جهاد کشاورزی به محصولات تعلق می گیرد، محصول قابل ردیابی است.

وی افزود: این کد شناسایی بیش از ۵۰ رکورد اطلاعاتی را ارایه می دهد مانند این که محصول گواهی شده توسط چه کسی در کدام منطقه تولید و چه نوع سم و کودی برای تولید محصول استفاده شده است.

سعادت ادامه داد: برای اجرایی شدن دستور العمل مصرف حد مجاز آلاینده ها در محصولات کشاورزی، پایگاه اطلاع رسانی محصولات گواهی شده و ارگانیک در سامانه وزارت جهاد کشاورزی با آدرس cerganic.ma.ir ایجاد شده و متقاضیان می توانند برای تولید محصولات گواهی شده از این طریق و از سامانه پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارتخانه به صورت الکترونیکی ثبت نام کنند.

وی با بیان این که برای تولید محصولات گواهی شده، مشوق هایی برای کشاورزان در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: کاهش ۲۰ درصدی هزینه بیمه محصولات کشاورزی ،کاهش ۹۵ درصدی تعرفه قرارداد صدور پروانه، صدور گواهی بهداشتی برای محصولات کشاورزی گواهی شده، هماهنگی واگذاری غرفه ها در میادین میوه و تره بار، استفاده از تسهیلات بانک کشاورزی و اولویت استفاده از تسهیلات و یارانه های بخش کشاورزی از جمله مشوق های تولید محصولات گواهی شده هستند.

.

صدور مجوز ظرف ۷ روز

مدیر کل دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: برنامه تولید محصولات گواهی شده در فاز نخست برای محصولات زراعی و باغی با اولویت هشت محصول از جمله گوجه فرنگی مزرعه ای و گلخانه ای، خیار، پیاز، سیب زمینی، پرتقال و سیب درختی انجام می شود.

وی با بیان این که در ابتدای شروع کار، برنامه تولید محصولات گواهی شده در پنج استان کشور مانند خوزستان، اصفهان و زنجان به صورت پایلوت به اجرا درآمده است، اظهار داشت: امسال این برنامه برای کل استان ها اجرا می شود.

سعادت تصریح کرد: پروانه نشان حد مجاز آلاینده ها برای متقاضیان ظرف هفت روز از سوی سازمان ملی استاندارد ارایه می شود.

کریم احمدی

۱۰۰ خدمت از طریق سامانه پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت جهاد کشاورزی ارایه می شود

نزدیک به ۱۰۰ خدمت از طریق سامانه پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت جهاد کشاورزی در زیر بخش های مختلف ارایه می شود.

.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارتخانه امروز سه شنبه در مراسم رونمایی از سامانه صدور پروانه نشان حد مجاز آلاینده ها در محصولات کشاورزی با اعلام این مطلب گفت: ما تلاش می کنیم تمام فرآیندها و اقداماتی که به صورت سیستمی قابل اجرا است در ذیل سامانه پنجره واحد خدمات الکترونیک قرار گیرد تا بتوانیم اطلاعات را متمرکز کنیم.

مهندس کریم احمدی با بیان این که سامانه پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت جهاد کشاورزی از اواخر سال ۹۵ راه اندازی شده است، اظهار داشت: مجوزهای مربوط به حوزه هایی همچون تولیدات دام و طیور، شیلات، گلخانه ها، کلینیک های گیاهپزشکی از طریق این سامانه انجام می گیرد.

وی حذف بوروکراسی اداری، تبادل دقیق تر اطلاعات، کاهش تردد و زمان انجام کار، ایجاد عدالت اجتماعی و افزایش قدرت نظارت را از مزایای این سامانه برشمرد.

احمدی تصریح کرد: از طریق این سامانه در وزارت جهاد کشاورزی، متقاضیان مجوز می توانند پیشرفت درخواست خود را به طور آنلاین از محل مورد نظرش انجام دهند.

مطالب مرتبط

طرح ملی پایش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی نیشابور، با موفقیت انجام شد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: با توجه به دستور‌های ابلاغی سازمان غذا و دارو و اهمیت ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد آفت کش‌های نباتی تولیدی کشور در این استان فرموله می‌شود که با بهره برداری از یک مگا پروژه جدید ...
رئیس سازمان حفظ نباتات در نشست اتاق کرمان، از برنامه اساسی برای مدیریت سیاه‌بازار حاکم بر آفت‌کش‌ها خبر داد که تعدد سم فروشی‌ها را نیز به‌عنوان یک مسئله مهم مدنظر قرار خواهد داد....
No Thoughts on سامانه صدور پروانه نشان حد مجاز آلاینده ها در محصولات کشاورزی رونمایی شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>