پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   ایران مسئول تدوین استاندارد اصالت غذا از سوی کدکس شد
10 اردیبهشت 1398 , ساعت 15:29

رئیس سازمان استاندارد ملی ایران اعلام کرد:

ایران مسئول تدوین استاندارد اصالت غذا از سوی کدکس شد

رئیس سازمان استاندارد ملی ایران اعلام کرد: ایران از سوی کدکس مسئول استاندارد متناسب با اصالت غذا شد.

رئیس سازمان استاندارد ملی ایران اعلام کرد: ایران از سوی کدکس مسئول استاندارد متناسب با اصالت غذا شد.

نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران امروز در مراسم رونمایی از سامانه «دریافت نشان حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی» در وزارت جهاد کشاورزی، گفت: ایران پیشنهاد تدوین استاندارد متناسب با اصالت غذا را به کدکس بین‌المللی ارائه داد و آنها هم پذیرفتند که ایران عهده‌دار اجرای این استاندارد باشد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تاکید کرد که کشور ما در زمینه محصولات غذایی نه از کیفیت، بلکه بیشتر از تقلب‌هایی که انجام می‌شود، رنج می‌برند و به همین دلیل به کدکس پیشنهاد دادیم که استاندارد متناسب با اصالت غذا تدوین شود.

وی تاکید کرد: مفهوم اینکه ایران عهده‌دار تدوین و اجرای استاندارد متناسب با اصالت غذا از سوی کدکس شده این است که ارتباط ما با فضای بین‌المللی افزایش می‌یابد.

وی گفت:‌ با افزایش مراقبت‌ها در فرایند تولید مواد غذایی صادرات محصولات کشاورزی هم افزایش خواهد داشت.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه در زمینه سامانه نشان حد مجاز آلاینده‌ها گفت: امروزه استفاده از ظرفیت‌های الکترونیکی بسیار مهم است و این سامانه‌ها باعث می‌شود، شفافیت و سرعت کار افزایش یابد، به طوری که در این سامانه فرایند صدور مجوزها به یک ششم رسیده است.

پیروزبخت به ارزش و اهمیت ایمنی غذایی اشاره کرد و گفت: بهداشت ضعیف مواد غذایی، فقدان عملیات پیش گیرنده، وجود مواد شیمیایی، نگهداری نامناسب مواد غذایی باعث می‌شود، ایمنی مواد غذایی کاهش یابد.

به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد ایران غذا در دنیای امروز به عنوان محور توسعه تلقی می‌شود، بنابراین استانداردهای غذایی مورد نیاز آن باید تامین شود.

وی ادامه داد:‌ در این زمینه وزارت جهاد مسئول سلامت غذایی از مزرعه تا رسیدن به دست مصرف کننده است و سازمان ملی استاندارد ایران هم موظف است استانداردهای لازم در این زمینه را تدوین کند و سازمان ملی استاندارد مستقیما زیر نظر رئیس‌جمهور اداره می‌شود.

پیروزبخت تاکید کرد که این سامانه امکان رؤیت اطلاعات ۸۰ قلم اطلاعات درباره هر محصول را دارد.

کدکس یکی از دو استاندارد اصلی صنایع غذایی در جهان است که وظیفه آن جمع آوری و تطبیق بین المللی استانداردهای مواد غذایی و ارایه آن به شکل واحد است.

اهداف کدکس حفظ منافع و بهداشت مصرف کنندگان، تسهیل روابط تجاری و هماهنگ شدن اقدامات انجام شده در زمینه مواد غذایی، هماهنگ کردن تمامی فعالیتهای استاندارد مواد غذایی در بخشهای دولتی و غیر دولتی، تعیین اولویت و ارائه راهنماییهای لارم در زمینه پیش نویسهای استاندارد با کمک سازمانهای ذینفع و نهایی کردن استانداردها و انتشار آنها به صورت مقررات یا codex در قالب استانداردهای منطقه ای یا بین المللی و تکمیل و اصلاح استانداردها پس از بررسی‌های مناسب و لازم ذکر شده است.

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران برای حمایت از کشاورزان، کارمزد خدمات صدور نشان حد مجاز آلاینده ها در محصولات کشاورزی را پنج درصد عنوان کرد و گفت: در واقع کشاورزان با دریافت ...
سامانه صدور پروانه نشان حد مجاز آلاینده ها در محصولات کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران رونمایی شد. به گزارش "خبر گیاه پزشکی ایران" ...
روزنامه شهروند: هر ایرانی سالانه حدود ٥٦ کیلوگرم سیب‌زمینی مصرف می‌کند اما حالا پس از سال‌ها انکار، سازمان تحقیقات کشاورزی ایران اعلام کرده است که ٣٠‌درصد یا چیزی معادل یک‌سوم سیب‌زمینی‌هایی که در ...
مشاور وزیر جهاد کشاورزی در بهمن از بیمه محصولات سالم و استاندارد و تخصیص یارانه برای فرآورده‌های بیولوژیک خبر داد. سعید سعادت در بازدید از بزرگترین سایت تولید محصول سالم کشور در منطقه اران بهمن گفت: ...
No Thoughts on ایران مسئول تدوین استاندارد اصالت غذا از سوی کدکس شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>