سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, جهان  »   حشره کش های طبیعی برگرفته از سم کشنده عنکبوت ها در راه بازار
20 تیر 1395 , ساعت 9:13

بعد از 11 سال تحقیق و کسب مجوزهای لازم:

حشره کش های طبیعی برگرفته از سم کشنده عنکبوت ها در راه بازار

بعد از 11 سال تحقیق شرکت وستارون از سازمان غذا و داروی آمریکا چراغ سبز برای ارایه آفت کش های طبیعی خود به بازار را گرفت.

بعد از ۱۱ سال تحقیق شرکت وستارون از سازمان غذا و داروی آمریکا چراغ سبز برای ارایه آفت کش های طبیعی خود به بازار را گرفت، آفت کش های بسیار موثری که برای انسان، پرندگان، ماهی ها و حشرات گرده افشان بی خطر هستند.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir)، با اینکه این آفت کش ها مجوز های لازم را از آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA)  در سال ۲۰۱۴ اخذ کرده بودند اما شرکت وستارون نیاز به اخذ مجوزهای لازم از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیز داشت تا بتواند محصول خود را روانه بازار نماید.

در این آفت کش ها از سم کشنده و مهلک (برای انسان) نوعی عنکبوت به نام عنکبوت تارقیفی استرالیایی (Australian funnel-web spider) به عنوان ماده موثره اصلی استفاده شده است. در واقع این مواد پپتیدهایی هستند که از سم عنکبوت استخراج شده اند و قادرند حشرات هدف را بدون اینکه به دیگر حشرات غیرهدف آسیب برسانند از بین ببرند.

به گفته یکی از اعضای تیم تحقیق، در طبیعت ده ها هزار پپتید (پروتئین) با خاصیت حشره کشی وجود دارد. عنکبوت ها به تنهایی ۵ تا ۲۰ میلیون نوع پپتید سمی تولید می کنند که هر یک قادرند مسیرهای متابولیک خاصی را در حشرات هدف بگیرند، کاری که حشره کش های شیمیایی موجود قادر به انجام آن نیستند. با استفاده از این پپتیدها می توان آفت کش های بی خطر برای موجودات غیرهدف تولید نمود و مشکل بروز مقاومت به حشره کش را نیز حل نمود.

 

Australian funnel-web spider

این گروه از آفت کش ها که با نام تجاری Spear وارد بازار خواهند شد در مرحله  نخست شامل ۳ نوع آفت کش به نام های Spear-T (برای آفت گلخانه ای تریپس)، Spear-P (حشره کش انحصاری برای سوسک کلرادوی سیب زمینی) و Spear-F (برای آفات پروانه ای سبزیجات و لاروهای کاترپیلار) خواهد بود.

از مزیای مهم این آفت کش های طبیعی آن است که برای حشرات مفید و گرده افشان به ویژه زنبور عسل بی خطر هستند و جایگزین های مناسبی برای حشره کش های نئونیکوتینوئید خواهند بود.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/RP7yJZ

مطالب مرتبط

بانوی محقق لرستانی از عصاره گیاه بومادران و پونه آفت کش ضد آفت شته تولید کرد . سیده زهرا احمدی بانوی پژوهشگر دلفانی از عصاره ...
در نیجریه طرحی در جهت حمایت از محیط زیست و کشاورزی ارگانیک در حال اجراست. در قالب این طرح استفاده از آفت کش طبیعی که از عصاره برگ درخت چریش تهیه می شود ...
حوزه کشاورزی به عنوان بخش اصلی در تأمین اقلام اساسی سبد مصرفی خانوار‌ها اهمیت ویژه‌ای در اقتصاد هر کشوری دارد؛ یکی از برنامه‌های مهم اقتصادی کشورها، سرمایه‌گذاری در این حوزه است به گونه‌ای ...
یادداشت منتشر شده توسط سازمان حفظ نباتات کشور به مناسبت روز جهانی بدون سم: روز سوم دسامبر برابر با 13 آذر به یاد فاجعه شیمیایی 1984 بوپال هند و به ...
No Thoughts on حشره کش های طبیعی برگرفته از سم کشنده عنکبوت ها در راه بازار

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>