آفات کشاورزی در کردستان توسط ۱۷۰ ایستگاه پیش‌آگاهی رصد می‌شود

مزرعه

چاپ

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۱۷۰ ایستگاه پیش‌آگاهی برای رصد آفات در استان فعالیت خواهند کرد.

محمدفرید سپری ظهر امروز در نخستین کارگروه تخصصی خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات بخش کشاورزی استان کردستان با محوریت بررسی امهال تسهیلات دریافتی کشاورزان خسارت دیده برگزار شد، اظهار کرد: پایش دقیق مزارع و باغات، به منظور بررسی شرایط و عوامل خسارت‌زا به منظور تعیین راهکارهای پیشگیری و کنترل از اقدامات و اولویت‌ها مهم سازمان در راستای تولید محصول سالم است.

به گفته وی، احتمال طغیان آفات در سال‌جاری وجود دارد و سازمان جهاد کشاورزی کردستان آمادگی لازم برای مبارزه با هرگونه آفات و امراض نباتی دارد و تا امروز در سطح یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار از مزارع استان مبارزه با انواع آفات انجام شده است.

سپری افزود: ۱۷۰ ایستگاه پیش‌آگاهی برای رصد آفات در استان کردستان از سال گذشته راه‌اندازی شده و امسال نیز فعالیت خواهند کرد.

وی گفت: ۲۹۵ نفر در بحث نظارت و رصد در این حوزه فعالیت دارند که ۲۵۶ نفر از این تعداد همکاران سازمانی و ۳۶ نفر هم از بخش خصوصی بکارگیری شده‌اند.

سپری تصریح کرد: سال گذشته یک‌میلیون و ۲۷ هزار تن گندم مازاد برنیاز کشاورزان در استان خریداری شد که نزدیک به یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ارزآوری به استان داشته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: این مهم حاصل همت کشاورزان و فعالیت و نظارت دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی در این بخش بوده است.

سپری اذعان داشت: به دلیل بارندگی‌های مناسب وضعیت تولید گندم در کردستان نسبت‌ به سال گذشته مطلوب‌تر خواهد بود و بر همین اساس، تولید یک‌میلیون و ۱۵۲ هزار تن گندم پیش‌بینی شده است.

وی افزود: به دلیل رطوبت بالا احتمال بیماری زنگ زرد در مزارع گندم استان وجود دارد هر چند برای مقابله با آن برنامه‌ریزی‌ لازم انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: با اعتباراتی که اختصاص یافت مقداری سم فسفر زرد خریداری شده و در حال حاضر مشکلی در این حوزه نداریم اما برای مقابله با مشکلات احتمالی باید ذخیره‌سازی‌هایی داشته باشیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه ۶ هزار و ۸۰۰ هکتار فضا برای مبارزه با آفات نسبت به پیش‌بینی صورت گرفته باقی مانده است، گفت: برای تحقق این مهم نیاز به مشارکت کشاورزان است که اعتبار مورد نیاز حق کارگری در این بخش ۱۲۰ میلیون تومان است.