پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان شمالی  »   رویش مجدد تاک های سرمازده خراسان شمالی
16 اردیبهشت 1398 , ساعت 11:19

رویش مجدد تاک های سرمازده خراسان شمالی

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: تاک های سرمازده این استان با گرم شدن هوا دوباره جان گرفتند و تاکداران از این وضعیت بسیار شادمان هستند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: تاک های سرمازده این استان با گرم شدن هوا دوباره جان گرفتند و تاکداران از این وضعیت بسیار شادمان هستند.

محمدعلی شریکیان روز دوشنبه اظهار داشت: معمولا تاک ها در سرمازدگی بهاره با گرم شدن تدریجی هوا، جوانه زنی مجدد دارند.
وی افزود: سرمای امسال افزون بر چهار هزار و ۲۰ میلیارد ریال به بخش باغی و زراعی این استان خسارت زد که بیشترین آن نیز مربوط به تاکستان ها بود.
وی اظهار داشت: بیشترین این خسارت ها هم در تاکستان های شیروان و فاروج بوده است که خوشبختانه با گرم شدن هوا تاکستان های این دو شهرستان دوباره سبز شدند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به تاکداران استان بویژه شهرستان های شیروان و فاروج توصیه کرد تا از تاکستان ها مراقبت مستمر داشته باشند.
شریکیان افزود: تاکستان های سرمازده نیاز به تغذیه مناسب دارند تا جوانه های خفته دوباره جان بگیرد.
شریکیان اظهار داشت: محلول پاشی، استفاده از کود های آلی، آبیاری به موقع، مبارزه با بیماری ها و آفات، سمپاشی و هرس کمک بسیار خوبی به تاکستان های سرمازده می کند.
وی افزود: میزان تولید انگور از سطح تاکستان های سرما زده بعد از جوانه زنی مجدد از جوانه های اولیه کم تر است اما تغذیه مناسب در میزان تولید بسیار مناسب است که کشاورزان باید مد نظر داشته باشند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۱۸ هزار و ۵۲۰ هکتار تاکستان در این استان وجود دارد که سالانه از این سطح بیش از ۱۸۵ هزار تن محصول برداشت می شود.
شریکیان با بیان اینکه پیش بینی تولید انگور در سال زراعی جاری هم اکنون مقدور نیست افزود: اما با توجه به ترسالی و منابع آبی مناسب پیش بینی می شود که میزان تولیدات بخش باغی و همچنین تاکستان ها در مقایسه با سال های گذشته افزایش یابد.
خراسان شمالی جایگاه پنجم کشور از نظر سطح تاکستان ها و رده دهم از حیث میزان تولید انگور را در میان استان های کشور دارد.
بیش از ۴۲ درصد سطح باغ ها و ۵۷ درصد تولیدات باغی استان خراسان شمالی به انگور اختصاص دارد.
۶۵ درصد تولیدات بخش باغی در خراسان شمالی مربوط به انگور است که از ۲۴۰ هزار تن انواع محصول باغی، ۱۸۵هزار تن شامل انگور است.
خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد و سالانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی در این استان تولید می شود.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

حتما این ضرب المثل را شنیده‌اید که "تا گوساله گاو شود، دل صاحبش آب شود" این ضرب المثل درخصوص محصولات کشاورزی هم صدق می کند و تا یک کشاورز با هزار زحمت و ...
با اجرای موفقیت آمیز طرح پژوهشی با سرمازدگی تعدادی از باغات انار ساوه مقابله شد. خانم دکتر نصیری مقدم پژوهشگر عرصه بیوتکنولوژی درباره این طرح گفت: پس از تحقیق و ...
کارشناس باغبانی جهادکشاورزی استان قزوین گفت: یخ آب زمستانه روشی قدیمی و موثر برای کاهش تاخیر در گل دهی درختان است. مهرپویان گفت: اگر در زمستان کاهش دما طبیعی انجام ...
سرمای شدید و بی سابقه به ۱۵۰۰هکتار از مزارع سیب زمینی، خیار سبز، کدو، بادمجان بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرد و #سرمازدگی در مجموع ۱۵۰ میلیارد تومان به کشاورزان عنبرآباد ...
No Thoughts on رویش مجدد تاک های سرمازده خراسان شمالی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>