پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار ایران, گزارش  »   سمپاشی علیه ملخ ها، خوب یا بد؟
15 اردیبهشت 1398 , ساعت 8:39

سمپاشی علیه ملخ ها، خوب یا بد؟

هجوم ملخ های صحرایی(دریایی) به عنوان یکی از مهمترین آفت های کشاورزی خطری است که شاید تا پنج سال آینده کشاورزی استان را تهدید کند و امروز مقابله با این افت جدی تراز گذشته در حال انجام است؛پرسش این است که بهترین راه مقابله با این آفت آیا سمپاشی است یا خیر؟

هجوم ملخ های صحرایی(دریایی) به عنوان یکی از مهمترین آفت های کشاورزی خطری است که شاید تا پنج سال آینده کشاورزی استان را تهدید کند و امروز مقابله با این افت جدی تراز گذشته در حال انجام است؛پرسش این است که بهترین راه مقابله با این آفت آیا سمپاشی است یا خیر؟

یکی از اعضای هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز بهترین روش را سمپاشی می داند و یک کارشناس دیگر معتقد است این روش را نمی توان توصیه کرد.

.

سمپاشی بهترین روش برای مقابله با ملخ های صحرایی
عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز گفت: سمپاشی یکی از بهترین روش هایی است که برای مقابله با ملخ های صحرایی می توان استفاده کرد البته مردم نیز باید در جمع آوری ملخ ها حضور داشته باشند.
سعید عشقی فلاح با بیان اینکه مردم می توانند با گرفتن ملخ ها نقش مهمی در کنترل جمعیت ملخ ها داشته باشند اضافه کرد: اگر به دنبال راه حلی منطقی و کارآمد هستیم باید در کانون هایی که ملخ های صحرایی وجود دارند نسبت به کانون کوبی اقدام شود.
استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز معتقد است که ملخ ها در ابتدای صبح قادر به پرواز نیستند و اگر بتوان ملخ ها را زنده گیری کرد می توان از این حشرات به عنوان غذای ماهی و پرندگان استفاده کرد حتی امکان استفاده توسط انسان نیز در موارد خاصی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه مقابله با ملخ های صحرایی در عربستان و دریای سرخ توسط سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) هرساله انجام می شد گفت: پس از اینکه ملخ ها به مناطق هدف رسیدند راحت ترین و اولین اقدام سمپاشی است البته خورده شدن ملخ های مرده و سمی توسط پرندگان مشکلی است که باید برای آن نیز تدابیری در نظر گرفته شود.
او در پاسخ به این سوال که آیا اثر سم کشنده ملخ های صحرایی تا ۲۰ روز ماندگار است؟ بیان کرد: تمامی سم هایی که در کشاورزی و مبارزه با افت استفاده می شوند ماندگاری دارند اما بر حسب میزان توان آن سم ماندگاری سموم از ۳ الی ۷ روز امکان دارد.

.

سمپاشی توصیه نمی شود
عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس در خصوص بهترین راهکار برای مقابله با ملخ های صحرایی گفت: به هیچ عنوان نمی توان سم را برای مقابله با ملخ صحرایی توصیه کرد زیرا کارساز نیست.
مهرداد زمانپور با اشاره به اینکه سمپاشی نتوانسته تاثیر قابل توجهی بر میزان ملخ های موجود در منطقه داشته باشد اضافه کرد: اهالی مناطقی که با حمله ملخ های صحرایی مواجهه شده اند گزارش کرده اند که سمپاشی تاثیری بر میزان ملخ ها نداشته است و ملخ ها در همه جا دیده می شوند.
وی اضافه کرد: حتی اگر تمام مناطق سمپاشی شوند اما تنها یک دسته یک هزار تایی از این ملخ ها در دامنه های کوه یا هرجای دیگری مخفی شوند ظرف مدت یک هفته تبدیل به یک میلیون یا بیشتر خواهند شد پس سمپاشی کارا نیست.
او در خصوص مضراتی که سمپاشی دارد بیان کرد: پس از این که سمپاشی پایان یافت با اولین بارندگی سموم به سفره های آب زیر زمینی وارد می شوند و کشاورزان از این آب ها هم برای مصارف کشاورزی و هم شرب استفاده می کنند و سم دوباره به چرخه خوراک انسان باز می گردد.
زمانپور در خصوص بهترین روش مقابله با این آفت گفت: روش کاملی وجود ندارد و تنها می توان از روش هایی که کمترین آسیب به منابع طبیعی می زند استفاده کرد و یکی از این روش ها ایجاد تله نوری با سطل های آب است.
وی ادامه داد: ملخ های صحرایی علاقه زیادی به نور دارند و می توان از این طریق و جذب آنان به نور نسبت به زنده گیری آنان اقدام کرد.

.

ملخ و تحمیل هزینه
پیشتر حمید دبیری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی اعلام کرده بود که بیش از دو هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی منابع طبیعی استان فارس سمپاشی شده اند و نزدیک به ۶ میلیارد ریال نیز ملخ ها به استان فارس هزینه تحمیل کرده اند.
ملخ های صحرایی یکی از خطرناک ترین آفت های کشاورزی است که طول آنها به ۱۵ سانتی متر و رنگ آنها نیز زرد رنگ است.
بهمن سال ۹۷ بود که اولین گروه از ملخ های صحرایی وارد کشور و پس از آن نیز وارد استان شدند و کشاورزی استان را با چالش جدیدی مواجه کردند.
کشاورزی در استان فارس یکی از مهم ترین ارکان ایجاد اشتغال است و شاید بتوان گفت با در نظرگرفتن صنایع تولیدی و تبدیلی که به صورت غیر مستقیم با کشاورزی در ارتباط اند بیشترین سهم اشتغال مربوط به کشاورزی است و برهمین اساس است که کشاورزی در استان فارس نقش بسیار مهمی دارد.
در طرف دیگر وجود تنوع زیستی و همچنین آب و هوایی در فارس موجب شده تا شاهد کشت انواع محصولات کشاورزی و باغی در استان باشیم به گونه ای که براساس آماروزارت جهاد کشاورزی استان فارس در سال ۹۷ اولین استان کشور در زمینه تولید محصولات باغی با تولید بیش از سه میلیون تن محصول بود.
پیشتر معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس در خصوص آینده کشاورزی استان با توجه به افزایش بارندگی گفته بود: در سال زراعی پیش رو انتظار این است که با افزایش بارندگی های استان در حوزه تولیدات غلات و کلزا شاهد افزایش تولید ۳۰ درصدی در استان باشیم.
حسین پژمان اضافه کرد: مهمترین مزیتی که باران های سال زراعی جاری به همراه دارد این است که کشت های آبی در استان فارس نزدیک به ۲۰ درصد افزایش تولید خواهند داشت و درکشت های دیم نیز شاهد افزایش محصولات خواهیم بود.
وی بیان کرد : بیش از ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی استان به کشت گندم دیم اختصاص یافته است و ۷۰ هزار هکتار نیز از اراضی استان به کشت جو اختصاص یافته و این دو کشت کاملا به باران وابسته اند و با افزایش میزان بارندگی شاهد افزایش برداشت این محصولات نیز خواهیم بود.

.

درختان پیر هم از دست ملخ ها در امان نیستند
عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس در خصوص آینده کشاورزی پس از ورود ملخ های صحرایی به استان گفت: ملخ های صحرایی به علت این که دایره غذایی وسیعی دارند حتی برگ درختان پیر را هم می خورند.
مهرداد زمانپور با اشاره به اینکه بسیاری از حشرات تنها از یک نوع ماده غذایی تغذیه می کنند اضافه کرد: موج مهاجر ملخ های صحرایی وارد استان فارس شده اند و مقابله با آنها صورت گرفت اما اگر به تکثیر دوم برسند آنگاه از هر ملخ شاید هزاران یا میلیون ها ملخ تولید شود.
وی افزود: تکثیر دوم ملخ های صحرایی به مراتب تاثیر بیشتر بر مزارع و منابع طبیعی می گذارد از این رو باید راه های مقابله با این افت که یکی از مهم ترین افت های کشاورزی نیز به حساب می آید علاوه بر نیروهای امدادی توسط مردم نیز صورت گیرد.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

در دیدار مشترک خیام‌نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی با نماینده منطقه‌ای فائو، بر معرفی نماینده دائم فائو در تهران برای پیشبرد اهداف کشاورزی تاکید شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت ...
این روزها شاهد اخبار زیادی در خصوص هجوم ملخ‌ها به مزارع و صدمه زدن آن‌ها به محصولات کشاورزی هستیم. با توجه به فرارسیدن فصل گرم ( که فصل برداشت محصول است) این ماجرای ...
مدیر تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل معاونت قرنطینه سازمان حفظ نباتات گفت: فائو امسال در خصوص سوسک حنایی خرما هشدار داده و نیاز است باغداران مراقب این آفت و همچنین مگس میوه ...
مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات گفت: روش‌های نوینی در پیش‌آگاهی عوامل خسارت‌زا در کشور در حال توسعه است. این سازمان به دنبال هوشمندسازی پیش‌آگاهی آفات است....
No Thoughts on سمپاشی علیه ملخ ها، خوب یا بد؟

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>