پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, گلستان  »   رونمایی از 11 فروند پهپاد سمپاش در گلستان
17 اردیبهشت 1398 , ساعت 10:11

رونمایی از ۱۱ فروند پهپاد سمپاش در گلستان

مراسم رونمایی از 11 دستگاه پهپاد سمپاس برای استفاده بخش کشاورزی گلستان با حضور رییس سازمان جهادکشاورزی استان، کارشناسان زراعت و جمعی از کشاورزان در گنبدکاووس برگزار شد.

مراسم رونمایی از ۱۱ دستگاه پهپاد سمپاس برای استفاده بخش کشاورزی گلستان با حضور رییس سازمان جهادکشاورزی استان، کارشناسان زراعت و جمعی از کشاورزان در گنبدکاووس برگزار شد.

در این مراسم که روز دوشنبه در مزرعه بزرگ زراعت و دامپروری کشاورز گنبدی به نام رمضان زاده برگزار شد، رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: استفاده از تکنولوژی های نوین برای عملیات کاشت، داشت و برداشت بخش کشاورزی از رویکردهای وزارت جهادکشاورزی است.
مختار مهاجر افزود: پهپاد سمپاش یکی از تکنولوژی های نوین است که با استفاده از آن می توان درمدت کوتاه، حجم زیادی از مزارع را سمپاشی کرد ضمن اینکه از این پهپادها که چند منظوره هستند، می توان در کود و بذرپاشی نیز استفاده نمود.
وی اضافه کرد: گلستان از قطب های مهم کشاورزی کشور است اما میزان رطوبت بالا دراین استان که بین ۷۰ تا ۸۵ درصد است، سبب شده تا از ۶۰۰ نوع آفات بخش زارعت، ۴۱۰ نوع آن در گلستان مشاهده شود.
دکتر مهاجر تصریح کرد: وجود این تعداد آفات که بخش قابل توجهی از آن به خاطر میزان بالای رطوبت در گلستان است، اهمیت مبارزه شیمیایی با آفات را در این استان دو چندان کرده است.
وی گفت: بر این اساس، استفاده از تکنولوژی پهپاد و مزایای آنان برای سمپاشی مزارع در دستور کار سازمان جهادکشاورزی گلستان قرار گرفت و از محل تسهیلات یارانه ای به بخش خصوصی، ۱۱ فروند پهپاد وارد این استان شد.
رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: برای خرید هر فروند پهپاد سمپاش البته چند منظوره، مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده و به دیگر متقاضیان و کشاورزان علاقه مند به استفاده از تکنولوژی پهپاد هم تسهیلات پرداخت می شود.
در همین پیوند معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز در خصوص مزایای استفاده از پهپاد سمپاش در مزارع، گفت: سرعت و دقت بالا و نیز یکنواختی در سمپاشی، صرفه جویی ۵۰ درصدی در استفاده از سم، صرفه جویی در وقت، هزینه و نیروی انسانی، سمپاشی مزارعی که امکان حضور ماشین آلات و ادوات سنتی وجود ندارد و نیز جلوگیری از خسارت به گیاه و آلودگی زیستی از مهمترین مزایای استفاده از این تکنولوژی است.
محمدرضا عباسی افزود: استفاده از ماشین آلات سنتی مثل تراکتور برای سمپاشی اگرچه هزینه کمتری در مقایسه با پهپاد دارد اما ورود این وسیله به مزرعه سبب آسیب به ۳۰۰ مترمربع از گیاه در هر هکتار می شود.
وی اضافه کرد: تخریب این مقدار گیاه که معادل ۱۵۰ کیلوگرم محصول مثلا گندم دارد، حدود سه میلیون ریال خسارت می شود ضمن اینکه ماشین آلات سنتی یکنواختی و دقت در سمپاشی را نیز ندارند.
عباسی گفت: پهپادها به سیستم ‘جی پی اس’ مجهز هستند و همه نقاط مزرعه را با دقت بالا سمپاشی می کنند و پس از پایان مخزن سم و پس از پر کردن مجدد آن، سمپاشی را از نقطه ای که سم تمام شده، ادامه می دهد.
وی افزود: امکان سمپاشی با پهپاد بلافاصله پس از قطع باران وجود دارد اما اگر بخواهیم از تراکتور برای سمپاشی استفاده کنیم، حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت به خاطر رطوبت نباید وارد زمین شد که اگر مزرعه دچار آفت باشد، خسارات آن بیشتر می شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان همچنین گفت که برای پرداخت تسهیلات خرید پهپاد به کشاورزان بزرگ، شرکت های تعاونی و کشاورزان علاقه مند هیچ مشکلی وجود ندارد.
وی افزود: هم اکنون ۲۰ متقاضی برای خرید پهپاد در گلستان درخواست داده اند که پرونده ۱۰ نفر آنان درحال انجام مراحل اداری است.
به گفته غلامعلی نورا، مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس استفاده از پهپاد سمپاش از سال زراعی جاری در این شهرستان آغاز شد و حدود ۴۰۰ هکتار از مزارع شهرستان با استفاده از این تکنولوژی سمپاشی شدند.
گلستان با ۶۲۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از استان های برتر در تولیدات بخش کشاورزی است که از این میزان اراضی ۱۶۰ هزار هکتار آن در شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس واقع در شرق این استان قرار دارد.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، بر استفاده استاندارد از سموم مجاز در محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: با تولید و صادرات محصولات باکیفیت، می‌توان بازارهای جهانی محصولات کشاورزی را حفظ کرد....
۶ پهپاد برای سمپاشی مزارع کشاورزی چهارمحال و بختیاری به کار گرفته شده است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری؛ رئیس اداره فناوری‌های مکانیزه جهاد کشاورزی استان ...
از پهپاد کشاورزی مددجویان کمیته امداد امام(ره) در شهرستان فلارد رونمایی شد. مدیرکل کمیته امداد استان گفت: سه نفر از مددجویان کمیته امداد امام (ره) شهرستان فلارد با دریافت ۳ ...
No Thoughts on رونمایی از ۱۱ فروند پهپاد سمپاش در گلستان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>