جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, سیستان و بلوچستان  »   مبارزه با ملخ صحرایی به هشتمین شهرستان سیستان وبلوچستان رسید
17 اردیبهشت 1398 , ساعت 15:10

مبارزه با ملخ صحرایی به هشتمین شهرستان سیستان وبلوچستان رسید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: مبارزه با ملخ صحرایی علاوه بر شهرستان های کنارک، فنوج، چابهار، قصرقند، نیکشهر، دلگان و ایرانشهر به شهرستان سیب و سوران در جنوب شرق این استان نیز رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: مبارزه با ملخ صحرایی علاوه بر شهرستان های کنارک، فنوج، چابهار، قصرقند، نیکشهر، دلگان و ایرانشهر به شهرستان سیب و سوران در جنوب شرق این استان نیز رسید.

غلام حیدر زورقی روز سه شنبه در نشست ستاد مخاطرات بخش کشاورزی و مبارزه با ملخ صحرایی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ۳۸ هزار و ۹۰۰ هکتار از مراتع هشت شهرستان یادشده تا کنون علیه ملخ صحرایی سمپاشی شده است.
وی بیان کرد: با توجه به آخرین گزارش ارسالی از سازمان خواروبار کشاورزی(فائو) مبنی بر هجوم دسته های ملخ از آن سوی مرز و استانهای دیگر به سیستان و بلوچستان مبارزه با این آفت از ۱۳ اسفند سال گذشته در این استان آغاز شد.
مدیر جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: در این مدت حدود ۴۰ مرحله حمله ملخ صحرایی به این استان گزارش شد که ۲۵ هزار و ۸۴۰ هکتار مبارزه با ملخ بالدار و ۱۳ هزار و ۶۰ هکتار به پوره ملخ اختصاص داشت.
وی با بیان اینکه هجوم ملخ های صحرایی به سیستان و بلوچستان در این مدت بی سابقه بوده است گفت: در سالهای ۸۵، ۸۸ و ۹۳ مجموعا مبارزه با این آفت تنها در سطح ۳۸ هزار هکتار انجام شد اما هم اینک از اسفند سال گذشته تاکنون این سطح به حدود ۴۰ هزار هکتار رسیده است.
زورقی گفت: با توجه به سطح حمله ملخ صحرایی ضروریست ضمن بسیج همه امکانات سیستان و بلوچستان برای کمک جهاد کشاورزی تخصیص اعتبارات استانی و ملی نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی افزود: بر اساس اعلام سازمان خواروبار کشاورزی(فائو) حمله ملخ به سیستان و بلوچستان همچنان ادامه دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: در صورت عدم کنترل این آفت مهم و مخرب در این استان باید شاهد هجوم آن به سایر استانهای کشور باشیم.
وی ادامه داد: ضروریست کشاورزان در صورت مشاهده این آفت مراتب را به نزدیکترین مرکز جهاد کشاورزی و یا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اطلاع رسانی کنند.
به گزارش ایرنا ملخ های صحرایی تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف های هرز را می خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه‎ روز می‎ تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند.
ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می تواند مهاجرت کند.
این نوع از ملخ ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه های مختلف ازجمله جنگل ها، باغهای میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می شوند.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

در دیدار مشترک خیام‌نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی با نماینده منطقه‌ای فائو، بر معرفی نماینده دائم فائو در تهران برای پیشبرد اهداف کشاورزی تاکید شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت ...
این روزها شاهد اخبار زیادی در خصوص هجوم ملخ‌ها به مزارع و صدمه زدن آن‌ها به محصولات کشاورزی هستیم. با توجه به فرارسیدن فصل گرم ( که فصل برداشت محصول است) این ماجرای ...
مدیر تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل معاونت قرنطینه سازمان حفظ نباتات گفت: فائو امسال در خصوص سوسک حنایی خرما هشدار داده و نیاز است باغداران مراقب این آفت و همچنین مگس میوه ...
مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات گفت: روش‌های نوینی در پیش‌آگاهی عوامل خسارت‌زا در کشور در حال توسعه است. این سازمان به دنبال هوشمندسازی پیش‌آگاهی آفات است....
No Thoughts on مبارزه با ملخ صحرایی به هشتمین شهرستان سیستان وبلوچستان رسید

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>