سناریوی جدید خشکسالی در خراسان جنوبی: هجوم آفات به باغات و مزارع

خشکسالی-خراسان جنوبی-1

چاپ

طغیان آفات به دنبال خشکسالی های ۱۸ ساله در خراسان جنوبی به ۷۰ درصد باغ های شهرستان طبس آسیب زده و قامت کشاورزان زیر بار مشکلات خم شده است.

«سونامی خشکسالی در خراسان جنوبی»، «چهار شهرستان خراسان جنوبی با شرایط سخت خشکسالی مواجهند»، «وضعیت حاد خشکسالی در شهرستان طبس»، «خشکسالی به منابع طبیعی خراسان جنوبی ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت زد» و…  این ها همه خبرهایی هستند که چندسالی است تیترهای اول رسانه های استان شده است.

نخستین قسمت های این سریال ادامه دار از ۱۸ سال قبل در خراسان جنوبی کلیک خورده و از آن روز به بعد هر روز قسمت های جدیدی از این سریال بر روی پرده می رود.

خشکسالی-خراسان جنوبی-1

داستان این سریال در قسمت نخست با کاهش بارندگی شروع شد تا اینکه امروز به خالی شدن یک هزار و ۸۵۳ روستا، آبرسانی سیار به ۴۰۰ روستا، فرونشست های زمین در برخی از دشت های استان و آژیر وضعیت بحرانی در دشت های بیرجند، سرایان و قاین رسیده است، اما حالا چند سالی است که سناریوی جدیدی از این خشکسالی در استان آغاز شده است.

بازیگران فصل جدید قصه خشکسالی خراسان جنوبی دیگر روستایی، کشاورز، قنات و آب نیست، بلکه این بار قرار است نقش اول این سریال را آفاتی ایفا کنند که خشکسالی پای آن ها را به روستاها کشانده است.

کرم خراط، پروانه چوبخوار پسته، سوسک شاخک بلند رزاسه، سوسک چوبخوار شاخک بلند درختان میوه و سوسک طوقه‌خوار درختان همه جزو آفات ثانویه‌ای هستند که با تداوم خشکسالی در استان به آفات درجه یک تبدیل شده‌اند.

شهرستان طبس یکی از شهرستان های کویری خراسان جنوبی است که بنا به گفته کارشناسان وضعیت خشکسالی در این شهرستان امسال حاد گزارش شده و هجوم آفات به مزارع کشاورزی این شهرستان حالت طغیانی به خود گرفته است.

 

خشکسالی-خراسان جنوبی

درگیری ۷۰ درصد باغات پسته طبس با آفات

مدیر جهاد کشاورزی طبس در این ارتباط به خبرنگار مهر می گوید: خشکسالی های چندین ساله در شهرستان، زمینه فعالیت آفات خشکی دوست و گرما دوست را فراهم کرده است.

داوود بخشایی با بیان اینکه بر اثر این خشکسالی ها آفات حالت طغیانی به خود گرفته است، اظهار کرد: با چندین نوبت سمپاشی و صرف هزینه بسیار زیاد آفت کنترل نشده وخسارات زیادی به محصولات زراعی و باغی این شهرستان و کشاورزان وارد شده است.

وی با بیان اینکه در پسته آفت کرمانیا ۷۰ درصد از باغات پسته را درگیر کرده است، عنوان داشت: متوسط خسارت این آفت در هر باغ ۳۰ تا ۳۵ درصد است.

بخشایی با اشاره به اینکه پسیل پسته نیز خسارت زیادی از طریق ریزش برگ ها و جوانه ها وارد کرده است، بیان داشت: در این شهرستان در ۷۰ درصد باغات پسته آفت پسیل به صورت طغیانی در آمده که کشاورز متحمل خسارت های زیادی شده است.

به گفته وی متوسط خسارت این آفت نیز در هر باغ آلوده ۳۰ تا۴۰ درصد برآورد شده است.

 

خشکسالی سوسک کرگردنی را به جان درختان خرما انداخت

مدیر جهاد کشاورزی طبس، آفت سوسک کرگدنی را یکی از تبعات خشسکالی بر نخلستان های خرمای شهرستان عنوان کرد و گفت: در خرما آفت سوسک کرگدنی ۷۰ درصد باغات شهرستان را آلوده کرده و خسارت جبران ناپذیری را از طریق شکستن برگ وخوشه ها وارد آورده است.

بخشایی ادامه داد: همچنین آفت شپشک شفاف در بعضی ارقام از جمله کبکاب بین ۱۵ تا ۲۰ درصد باغات شهرستان خسارت زیادی وارد آورده و به صورت طغیانی درآمده است.

وی همچنین از خسارت کرم گرده خوار خرما نیز به ۸۰ درصد از باغات شهرستان خبر داد و گفت: متوسط خسارت ۱۰ تا۱۵ درصد است.

 

خشکسالی-خراسان جنوبی
۳۰ درصد باغات مرکبات آلوده به شپشک استرالیایی

مدیر جهاد کشاورزی طبس بیان داشت: همچنین در خرما بیماری زوال و خشکی در بعضی از ارقام از جمله زاهدی خسارت زیادی زده است.

وی عنوان داشت: در جالیز نیز آفت تریپس جالیز خسارت زیادی وارد آورده و حشرات زنده مکنده مثل شته، عسلک و کنه سبب انتقال بیماری ویروسی کوتولگی زرد کدوییان شده که با کوتاه ماندن بوته، زردی و رشدنکردن خسارت زیادی به مزارع جالیز وارد کرده است.

وی با اشاره به اینکه در مرکبات شهرستان آفت شپشک استرالیایی و شپشک آرد به طور متوسط ۲۵ تا ۳۰ درصد خسارت واردآورده است، گفت: در مجموع این آفات ۳۰ درصد باغات را آلوده کرده است.

به گفته وی پسیل، سن پسته، پروانه چوبخوار پسته، سن گندم، شپشک شفاف خرما و سوسک کرگدنی خرما، شپشک استرالیایی و شپشک اردآلود روی مرکبات، تریپس جالیز و مگس جالیزاز مهمترین آفاتی هستند که بخش کشاورزی شهرستان را درگیر خود کرده اند.

 

خسارت ۱۱۵ میلیارد تومانی خشکسالی به بخش کشاورزی طبس

مدیر جهاد کشاورزی طبس همچنین از خسارت ۱۱۵ میلیارد تومانی خشکسالی به بخش کشاورزی این شهرستان خبر داد و گفت: از این میزان ۴۷۵ هزار و ۳۵۰ میلیون ریال در زمینه تولیدات گیاهی بوده است.

بخشایی ادامه داد: همچنین از این میزان خسارت، ۱۸۶ هزار میلیون ریال در زمینه منابع آبی و ۴۹۳ هزار میلیون ریال در زمینه تولیدات دامی بوده است.

وی خسارت خشکسالی در شهرستان را غیرقابل جبران عنوان کرد و افزود:  کاهش شدید بارندگی امسال و عدم بارندگی موثر به همراه اثرات تجمعی خشکسالی‌های ۱۷ ساله بحران خشکسالی شهرستان را بسیار حادتر و خسارات وارده را وسیع‌تر و غیرقابل جبران کرده است.

به گفته وی میزان بارندگی امسال ۳۷ میلی‌متر بوده که نسبت به میانگین ۳۲ ساله شهرستان طبس که ۷.۷۹ میلی‌متر بوده ۶.۵۳ درصد کاهش داشته است.

خشکسالی-خراسان جنوبی
عدم حمایت بیمه از آفات کشاورزی

هرچند بنا به گفته بخشایی آفات متاثر از خشکسالی بین ۳۵ تا ۷۰ درصد باغات شهرستان را درگیر کرده و خسارات زیادی به کشاورزان وارد کرده است اما این در حالی است که آفات تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند و کشاورزان ناچارند بار این خسارت را به تنهایی به دوش بکشند.

مدیر صندوق بیمه کشاورزی خراسان جنوبی در این ارتباط به خبرنگار مهر می گوید: آفات به دلیل این مدیریتی بوده و به چگونگی مدیریت باغ و مزرعه بستگی دارد، تحت پوشش حمایت بیمه ای قرار نمی گیرند.

جواد غنچه با بیان اینکه خشکسالی نیز تنها در مزارعی که از قنات آب می گیرند تحت پوشش بیمه هستند، بیان کرد: خشکسالی در باغ هایی که چاه های کشاورزی تغذیه می شوند، تحت حمایت بیمه نیست.

 

آثار ثانویه خشکسالی، نگران کننده تر از خود خشکسالی

این در حالی است که مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ماه گذشته در شورای هماهنگی مدیریت بحران طبس آثار ثانویه خشکسالی را بسیار نگران کننده تر از خود خشکسالی دانست و گفته بود: در چند سال اخیر آثار ثانویه خشکسالی خیلی بیشتر از خشکسالی خود را نشان داده است.

سید ابوالحسن میرجلیلی، آفات نباتی و آفات باغ ها و مزارع، کاهش کیفیت آب شرب، را از جمله آثار ثانویه خشکسالی ذکر کرد.

وی ادامه داد: هرچند طی سالیان گذشته دولت اقدامات بسیار مناسبی در فناوری های نوین در کشاورزی نظیر تغییر الگوی کشت، جلوگیری از هدر رفت آب، جداسازی آب شرب از فضای سبز شهرداری‌ها انجام داده است اما حجم خشکسالی استان بسیار فراتر از این است.

پی بردن به عمق فاجعه خشکسالی در خراسان جنوبی چیزی نیست که بتوان آن را در قالب آمارهای خالی شدن روستاها، خشک شدن چند قنات و گزارش چند درصدی میزان بارندگی خلاصه کرد بلکه این خشکسالی معلوم نیست روز دیگر چه چهره دیگری را به روی مردم این استان نشان دهد.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/GQemJ6