پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, ایلام  »   خسارت 1000 میلیارد ریالی ریزگردها به کشاورزی ایلام در سال گذشته
20 تیر 1395 , ساعت 14:28

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت:

خسارت ۱۰۰۰ میلیارد ریالی ریزگردها به کشاورزی ایلام در سال گذشته

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: برآورد اولیه خسارت ریزگردها به زیربخش های کشاورزی استان در سال گذشته یک هزار میلیارد ریال اعلام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: برآورد اولیه خسارت ریزگردها به زیربخش های کشاورزی استان در سال گذشته یک هزار میلیارد ریال اعلام شده است.

سید محمدتراب میری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۹۰ درصد حوزه پرورش زنبورعسل به علت هجوم ریزگردها خسارت دید که بیشترین خسارت های وارد شده را این زیربخش کشاورزی متحمل شد.

وی افزود: تغذیه و شهدگیری زنبورها از گیاهان و گل هایی که در معرض جریان ریزگردها قرار گرفته اند موجب اختلال در روند فعالیت طبیعی این حشرات و همچنین گل ها و در نتیجه کاهش کیفی و کمی گل ها و شهد گیاهان و نیز فراورده های تولیدی زنبور عسل می شود.

وی یادآور شد: حوزه های باغبانی، مرغداری ها، زراعت و دیگر زیربخش های کشاورزی نیز به علت ریزگردها بیش از ۱۵ درصد دچار خسارت و زیان ناشی از این پدیده شدند.

میری با بیان اینکه زمان ورود ریزگردها به استان از لحاظ فعالیت های کشاورزی نیز اهمیت دارد، اظهار کرد: به عنوان مثال در حوزه باغبانی اگر پدیده ریزگردها همزمان با فصل به گل نشستن درختان باشد باعث بروز اشکال و کاهش کمی و کیفی ثمردهی درختان بارور می شود.

وی گفت: مرغداری ها و احشام نیز موجب اختلال در روند حیات آنها می شود به عنوان مثال ریزگردها با ایجاد مشکل در عمل تولید مثل سقط جنین احشام و تنگی نفس آنها می شود.

وی افزود: از دیگرعلایم ریزگردها افزایش آفات و امراض گیاهی است که علاوه بر کاهش میزان تولید محصولات بر کیفیت آنها نیز تاثیر مستقیم و غیر مستقیم گذاشته است.

بررسی جامع و دقیق تاثیر ریزگردها بر حوزه کشاورزی استان توسط دانشگاه ایلام و واحد تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی استان در حال انجام است که نتیجه این پژوهش ها تا سال آینده مشخص می شود.

سهم استان ایلام در سال ۹۴ از تعداد روزهای خاک آلود ۷۶ روز بوده و در سال جاری نیز تا کنون ۳۲ روز گرد و غباری را پشت سر گذاشته است.

عمده گرد و غبارهایی که استان ایلام را در بر می گیرد از بیابان های کشورهای سوریه، عراق و بعضا عربستان شکل گرفته و آسمان استان ایلام را تحت تاثیر قرار می دهد.

استان ایلام در فصل های بهار و تابستان شاهد بیشترین حضور گرد و غبار در طول سال است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/AMQGFJ

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

زاگرس رشته‌کوهی است که از غرب تا جنوب‌غربی ایران امتداد دارد. حیات وحش منطقه زاگرس اگر نه بی‌نظیر که کم‌نظیر است، به‌گونه‌ای که این منطقه وسیع یکی از مراکز شناخته‌شده جهان از نظر ...
رئیس گروه سلامت و امنیت غذایی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: به دلیل هجوم ریزگرد‌ها و وجود گردو خاک در استان، باغداران باید قبل از سمپاشی علیه آفت کنه، به شستشوی درختان اقدام ...
استان کرمان رتبه نخست سطح زیر کشت خرما در کشور را به خود اختصاص داده است و دومین تولید کننده خرما از نظر حجم محصول محسوب می شود در واقع این محصول بعد از پسته ...
غریب به دو دهه است که ریزگردها و خشکسالی بلای جان مناطق جنوب غربی و غربی کشور شده‌اند. پدیده‌ای که نه تنها وضعیت سلامت انسانی را به خطر انداخته بلکه در حیطه کشاورزی نیز خسارات ...
No Thoughts on خسارت ۱۰۰۰ میلیارد ریالی ریزگردها به کشاورزی ایلام در سال گذشته

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>