پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, اردبیل, استان ها  »   حمله ملخ ها به مغان تحت کنترل قرار گرفت
21 اردیبهشت 1398 , ساعت 12:33

حمله ملخ ها به مغان تحت کنترل قرار گرفت

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: حمله ملخ های مراکشی و ایتالیایی به مراتع منطقه مغان در شمال استان اردبیل در چند روز اخیر با اقدام به موقع کنترل شده و خسارت جدی نداشته است.

احمد شهریار روز شنبه، آفت ملخ مراکشی و ایتالیایی در منطقه مغان را آفتی بومی شده و تک نسل عنوان کرد و گفت: این ملخ ها تاکنون تنها در مراتع منطقه مشاهده شده و حمله گسترده آنها به مزارع و محصولات کاشته شده منطقه گزارش نشده است.
وی همچنین افزود: وجود ملخ ها در ۲۵ هزار هکتار از مراتع شهرستان پارس آباد، اصلاندوز و بیله سوار مغان تخمین زده می شود و بر این اساس، مبارزه با این آفت آغاز شده و ادامه دارد.
شهریار با اشاره به مشاهده آفت ملخ در مراتع شمال استان از اول اردیبهشت ماه و آغاز عملیات کنترل و مهار آن از زمان مشاهده بیان کرد: تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از مناطق آلوده به وجود کانون های ملخ شناسایی و سمپاشی شده است.
وی با بیان این که ملخ های مغان در مرحله اولیه رشد بوده و تا کنون تنها در مراتع منطقه مشاهده شده است، اضافه کرد: طی ۲ هفته اخیر با استفاده از سه گروه سمپاش و با مصرف سه تن سم ملخ کش، کانون های اصلی وجود ملخ در منطقه سمپاشی شده است.
شهریار ادامه داد: با تخصیص ۲۰ میلیارد ریال اعتبار، عملیات سمپاشی و مبارزه با آفت ملخ در منطقه با استفاده از اکیپ های تخصصی و سه دستگاه ماشین آلات مجهز تا اواخر خرداد ماه ادامه می یابد.
وی همچنین گفت: استاندار اردبیل برای تامین اعتبار مبارزه با ملخ ها و تهیه ۱۵ تن سم مورد نیاز دستور لازم را صادر کرده و موضوع تحت کنترل کارشناسان جهاد کشاورزی قرار دارد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به عشایر و دامداران منطقه توصیه کرد که حداقل تا یک هفته بعد از سمپاشی، از رهاسازی دام و طیور در مناطق سمپاشی شده در کانون های ملخ منطقه برای جلوگیری از تلفات احتمالی خودداری کنند.
منطقه مغان در شمال اردبیل و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان قرار دارد و از مناطق مهم تولید محصولات کشاورزی کشور و استان اردبیل به شمار می رود.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به تهاجم ملخ به مغان استان اردبیل گفت: ملخ های منطقه مهاجر نیستند و ربطی به تهاجم ملخ های جنوب کشور ندارند، اما نگرانی ...
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: حمله ملخ های مراکشی و ایتالیایی به مراتع و مزارع منطقه مغان در شمال استان اردبیل در چند روز اخیر با اقدام ...
فرماندار شهرستان پارس آباد گفت: صدها کانون ملخ مراکشی و ایتالیایی به مراتع دشت مغان حمله کرده‌اند که با تدابیر و اقدامات به موقع جهاد کشاورزی روبه‌رو شده‌اند. علی علایی ...
No Thoughts on حمله ملخ ها به مغان تحت کنترل قرار گرفت

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>