پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خوزستان  »   آفت مزارع هندوانه دزفول را نابود کرد
19 تیر 1395 , ساعت 14:13

رئیس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان دزفول:

آفت مزارع هندوانه دزفول را نابود کرد

رئیس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان دزفول گفت: بر اثر شرایط نامساعد آب و هوایی 70 تا 100 درصد محصول هندوانه دزفول دچار آفت شده و از بین رفت.

رئیس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان دزفول گفت: بر اثر شرایط نامساعد آب و هوایی ۷۰ تا ۱۰۰ درصد محصول هندوانه دزفول دچار آفت شده و از بین رفت.

بهمن دریکوندی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در سال زراعی جاری حدود ۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی دزفول زیرکشت هندوانه رفت که به دلیل تنش آب وهوایی و سرد و گرم شدن ناگهانی هوا در برخی روزها، محصول هندوانه دچار آفت شده و یا با کاهش بسیار زیاد عملکرد روبه رو شده است.
وی گفت: کشت محصول هندوانه در زمین های کشاورزی از نیمه دی پارسال آغاز و تا اوایل بهمن ادامه داشت ولی به دلیل تنش آب و هوایی مزارع هندوانه دچار آفت شده و بیش از ۷۰درصد از محصول از بین رفت.
رئیس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان دزفول زمان برداشت محصول هندوانه را اردیبهشت و خرداد عنوان کرد گفت: به دلیل خسارت وارده به مزارع ناشی از آفت زدگی محصول هندوانه قابل برداشت نیست.
وی خسارت وارده به کشاورزان دزفول ناشی از آفت زدگی مزارع هندوانه را سنگین توصیف کرد و افزود: برخی مزارع هندوانه تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت شده اند.
وی اظهار کرد:سال زراعی گذشته حدود ۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی دزفول به کشت هندوانه به روش پلاستیکی اختصاص یافت این درحالی است که در سال پیش از آن این محصول در سطح بیش از ۶۰۰ هکتار کشت شد.
دریکوندی دلیل رغبت نداشتن کشاورزان به کشت هندوانه در دزفول را عملکرد پایین و آفت زدگی به دلیل تنش های آب وهوایی دانست و گفت: هم اکنون شرایط برای کشت تابستانه هندوانه در دزفول مهیاست ولی کشاورزان به دلیل شرایط پیش آمده و ضرر و زیان وارده رغبتی به کشت ندارند.
وی در ادامه با انتقاد از صندوق بیمه محصولات کشاورزی افزود: به دلیل حمایت نکردن بیمه و پرداخت نشدن خسارت در زمان مقرر از سوی بیمه، کشاورزان دزفول تمایل به بیمه محصولات از جمله مزارع هندوانه را ندارند و سالانه با خسارت بسیاری روبه رو می شوند.
دریکوندی همچنین گفت: پیگیری برای پرداخت بخشی از خسارت وارده به کشاورزان هندوانه کار دزفول از سوی بیمه محصولات کشاورزی در حال انجام است.
کشاورزان دزفول در سال زراعی جاری به دلیل سیل ناشی از طغیان رودخانه دز در فروردین امسال متحمل خسارت سنگین شدند که تا کنون خسارت وارده به آنان جبران نشده است.
دزفول با ۹۰ هزار هکتار زمین کشاورزی قابل کشت، سالانه حدود ۲ میلیون تن انواع محصول کشاورزی تولید می کند.

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/4Bh5Pc

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

No Thoughts on آفت مزارع هندوانه دزفول را نابود کرد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>