پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, همدان  »   انجمن کشمش ملایر ملی می شود
21 تیر 1395 , ساعت 8:50

انجمن کشمش ملایر ملی می شود

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان گفت: زمینه و بسترها برای ملی شدن انجمن کشمش ملایر مهیا است و اقدامات اولیه برای تشکیل این انجمن در سطح ملی آغاز شده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان گفت: زمینه و بسترها برای ملی شدن انجمن کشمش ملایر مهیا است و اقدامات اولیه برای تشکیل این انجمن در سطح ملی آغاز شده است.

منوچهر رضایی روز یکشنبه در نشست هماهنگی تاسیس انجمن ملی کشمش ملایر اظهار کرد: انجمن تولید و صادرکنندگان کشمش ملایر از ۱۵ سال پیش در این شهرستان تاسیس شده و هم اکنون باید عنوان ملی به خود بگیرد.
وی با بیان اینکه این انجمن یکی از بهترین سمن های استان همدان است، افزود: در حال حاضر برای ملی شدن انجمن کشمش ملایر باید با ۱۱ استان تولید کننده کشمش در کشور رقابت کنیم که در این راه نیازمند تشکیل زنجیره ای از تولید و صادرکنندگان، باغداران، فرآوری کنندگان این محصول از کاشت تا برداشت نهایی و عضویت آنها در اتاق بازرگانی استان هستیم.
وی ادامه داد: عضویت تعداد بیشتری اعضا در اتاق بازرگانی موجب می شود تا با ظرفیت کامل و قوی تری در اتاق ایران حضور یافته و رای مناسب و قاطع را برای ثبت انجمن ملی کشمش به نام شهرستان ملایر اخذ کنیم.
رضایی بیان کرد: اگرچه کشمش ملایر در تولید محصول رتبه نخست را ندارد، اما کیفیت محصول، ارزش غذایی، تمرکز واحدهای کشمش فرآوری، وجود برند ملایر در بازار جهانی کشمش و تشکل ۱۵ ساله انجمن کشمش در این شهرستان، جایگاه ما را در مقایسه با ۱۱ استان دیگر برای ملی شدن انجمن کشمش ملایر ارتقا داده است.
وی افزود: برگشت ۸۰ هزار تن از محصول صادراتی کشمش ترکیه از اروپا به دلیل وجود آفات سموم، زمینه ساز این امر شد تا اتاق ایران به این نتیجه مهم برسد که کشمش را همانند پسته از دیگر محصولات صادراتی جدا کرده و یک انجمن ملی برای این محصول مهم صادراتی تشکیل دهد.
مشاور اقتصادی استاندار همدان گفت: تاکنون جلسه های آموزشی و تخصصی لازم در این زمینه برگزار و تمامی امکانات و ظرفیت ها شناسایی و معرفی شده تا تمام کسانی که ظرفیت سازی شده و در این زمینه فعالیت می کنند، به عضویت اتاق بازرگانی درآیند.
رضایی خواستار همکاری و مشارکت جدی باغداران و فعالان این صنف در مدت کوتاه باقیمانده شد و اظهار کرد: به طور حتم ثبت انجمن ملی کشمش به نام ملایر کیفیت و مزیت صادراتی کشمش و جایگاه جهانی این محصول را در رقابت با سایر رقبا ارتقا می دهد.
وی خاطرنشان کرد: شرایط روز اقتصاد جهانی اقتضا می کند تا حلقه های یک رشته فعالیت اقتصادی در ارتباط با یکدیگر باشند، چرا که تولید و صادرات در دنیای جدید نیازمند گردش اطلاعات و هماهنگی بین زنجیره تولید و صادرات است.
معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر نیز واگذاری امور به بخش خصوصی و تشکل سازی در حوزه توانمندی های شهرستان را یک ضرورت دانست و گفت: ثبت انجمن ملی کشمش به نام ملایر نیازمند همکاری و تعامل فعالان این محصول است.
عبدالعظیم رضایی اظهار کرد: نباید فرصت تشکیل این انجمن ملی را به راحتی از دست بدهیم، چراکه هر اندازه تشکل های قدرتمندی در سطح ملی داشته باشیم و بتوانیم این انجمن و اتاق بازرگانی را تقویت کنیم، یک ظرفیت مهم برای شهرستان ایجاد می شود.
وی با بیان اینکه تشکیل این انجمن در سطح ملی دستیابی به اهداف مهم را در سطوح بالاتر محصول کشمش مهیا می کند، بیان کرد: محصول کشمش و انگور این شهرستان که جایگاه بسیار مناسبی در سطح کشور و جهان دارد، مشمول همه شرایط برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
رضایی تاکید کرد: با توجه به اینکه بخشی از محصول تولید و صادر شده کشمش از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست، نیاز است نظارت های لازم در این راستا صورت گیرد تا بتوانیم جایگاه خود را در سطح بازارهای جهانی حفظ و ارتقا دهیم.
وی گفت: این در حالیست که محصول کشمش ملایر در خارج از کشور بازفرآوری شده و همان محصول دوباره به این شهرستان صادر می شود که می طلبد با ایجاد صنایع تبدیلی، ارزش افزوده این محصول را در خود شهر حفظ کنیم.
رضایی تاکید کرد: هم اکنون برای ثبت انجمن ملی کشمش به نام ملایر، جای هیچگونه نگرانی و ابهامی وجود ندارد و با ثبت این انجمن می توانیم با برند سازی و تشکل به دنبال سرمایه گذاری های جدید در زمینه فرآوری و صنایع تبدیلی این محصول مهم و اقتصادی پیش برویم که سالهاست مغفول مانده است.
در این نشست جمعی از کشاورزان و باغداران، شرکت تعاونی باغداران و فعالان این عرصه مسایل و مشکلات موجود در صنعت انگور و کشمش و دیدگاه ها و نظرات خود را در خصوص انجمن ملی کشمش مطرح کردند.
۱۰ هزار و ۳۸۹ هکتار از اراضی شهرستان ملایر زیر کشت انگور است و سالیانه حدود ۳۰۰ هزار تن انگور در ملایر برداشت می شود که ۶۰ درصد تولید انگور استان همدان را به خود اختصاص داده است.
در حال حاضر نیز ۵۰ واحد کشمش پاک کنی در ملایر فعال است و سالیانه بیش از ۳۴ هزار تن کشمش از این شهرستان به کشورهای جهان صادر می شود.
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر در جنوب شرقی استان و ۷۵ کیلومتری شهر همدان واقع شده است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/ThTkTN

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

طرح ملی پایش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی نیشابور، با موفقیت انجام شد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: با توجه به دستور‌های ابلاغی سازمان غذا و دارو و اهمیت ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد آفت کش‌های نباتی تولیدی کشور در این استان فرموله می‌شود که با بهره برداری از یک مگا پروژه جدید ...
رئیس سازمان حفظ نباتات در نشست اتاق کرمان، از برنامه اساسی برای مدیریت سیاه‌بازار حاکم بر آفت‌کش‌ها خبر داد که تعدد سم فروشی‌ها را نیز به‌عنوان یک مسئله مهم مدنظر قرار خواهد داد....
No Thoughts on انجمن کشمش ملایر ملی می شود

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>