هجوم ملخ های مراکشی و ایتالیایی به سمت آذربایجان شرقی

ملخ مراکشی

چاپ

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به تهاجم ملخ به مغان استان اردبیل گفت: ملخ های منطقه مهاجر نیستند و ربطی به تهاجم ملخ های جنوب کشور ندارند، اما نگرانی از خسارت زا بودن آنها وجود دارد.

محمود کیا روز شنبه اظهار داشت: تاکنون یک مرحله سم پاشی در کانون ملخ های آذربایجان شرقی که از سمت مغان رسیدند، انجام شده است، اما هنوز رصد اصلی برای شناسایی کانون های اصلی و پیش بینی مقدار سم لازم برای نابودی این آفت باقی مانده است.
وی افزود: این سم پاشی در منطقه «ایری بوجاق» شهرستان خداآفرین انجام شده و در واقع نوعی لکه گیری کانونی ملخ های مهاجم بوده است.
کیا با بیان اینکه این آفت فعلا تحت کنترل است اما امکان طغیان آن وجود دارد، ادامه داد: فردا /یکشنبه/ دیده بانی و شناسایی کانون ملخ های منطقه آغاز می شود تا مانع خسارت به مراتع و مزارع کشاورزان شویم، زیرا در کنار خسارت زا بودن ملخ منطقه آذربایجان که از گونه مراکشی است، خطر مهاجرت نیز در این ملخ ها وجود دارد.
وی ادامه داد: با گرمای هوا ملخ مراکشی به دنبال سبزینگی می رود اما در آذربایجان شرقی رشد این آفت هنوز طغیانی نیست.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اظهار داشت: ۱۴ شهرستان آذربایجان شرقی در معرض این خطر هستند، اما خداآفرین و کلیبر بیشتر در معرض این خطر قرار دارند.
کیا گفت: حوالی خرداد به مدت یک ماه خطر خسارت ملخ به مراتع و مزارع کشاورزان و انواع محصولات کشاورزی وجود دارد، اما تاکنون بودجه ای برای مبارزه با این آفت تخصیص داده نشده است و سازمان از منابع مالی داخلی خود هزینه می کند.
وی همچنین با بیان اینکه پنج میلیارد ریال برای مبارزه با ملخ های مهاجم نیاز است، گفت: این موضوع باید در ستاد بحران آذربایجان شرقی بررسی و اعتبارات لازم داده شود.
آذربایجان شرقی دارای یک میلیون و ۲۲۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی است که سالانه چهار میلیون و ۸۴۰ هزار تن محصولات کشاورزی از آن برداشت می شود.