سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   باغداران از روغن امولسیون شونده استفاده نکنند
21 اردیبهشت 1398 , ساعت 13:44

هشدار جهاد کشاورزی مازندران به صاحبان باغ های سیاه ریشه:

باغداران از روغن امولسیون شونده استفاده نکنند

جهاد کشاورزی مازندران به صاحبان باغ های سیاه ریشه استان هشدار داد که در فصل رشد این گونه های گیاهی از مخلوط کردن سموم با روغن امولسیون به صورت جدی خودداری کنند.

استان مازندران ۱۶۰ هزار هکتار باغ دارد ک ه بیش از ۵۰ هزار هکتار آن سیاه ریشه شامل کیوی ، هلو ، شلیل ، آلبالو ، گیلاس ، گردو و گونه های دیگر است.
جهاد کشاورزی مازندران همچنین از باغداران خواسته است تا برای داشتن محصول سالم با قابلیت صادراتی از روش های پیشنهادی کارشناسان در سم پاشی استفاده کنند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز شنبه در این باره گفت : در حال حاضر یکی از آفات مهم باغ های سیاه ریشه استان ‘ سپردار سفید توت ‘ است که لازم است باغداران مبارزه با آن را طبق توصیه کارشناسان شروع کنند.
عبدالرحمن زاغی با اشاره به ضرورت مبارزه بموقع با آفت سپردار سفید توت در باغات سیاه ریشه ، افزود : زمان مناسب مبارزه شیمیایی از امروز تا دهم خرداد ماه است.
وی توضیح داد: مشاهدات و بازدیدهای میدانی نشان می دهد که مراحل رشدی آفت سپردار سفید توت روی درختان هلو، شلیل ،گردو و کیوی و پوره زایی نسل اول این آفت شروع شده است.

سپردار سفید توت


این کارشناس ارشد باغداری مدیریت آفت سپردار سفید توت در قالب مبارزه تلفیقی شامل مبارزه مکانیکی شامل پاک کردن تنه و شاخه های ضخیم با اسکاچ نرم یا گونی و حذف و هرس سرشاخه های آلوده را توصیه کرد و گفت : باغداران قبل از هر اقدامی با تهیه نمونه از باغ و ارائه آن به کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهپزشکی ، نسخه گیاهپزشکی مناسب را تهیه کنند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود : لازم است سمپاشی درختان آلوده پس از خروج ۷۰ درصد پوره ها از تخم و قبل از ترشح سپر انجام شود و سموم مناسب هم برای این کار دورسبان، دیازینون، اتیون، آپلاود و آدمیرال است که باید با دوز توصیه شده نسخه گیاهپزشکی و یا دستورالعمل سازمان حفظ نباتات انجام شود.
وی تاکید کرد : با توجه به اهمیت صادرات میوه کیوی ، برای کنترل شیمیایی از سموم توصیه شده تنها به صورت سمپاش پشتی تلمبه ای روی تنه و شاخه های اصلی درخت استفاده شود.
مازندران با ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ کیوی و تولید سالانه حدود ۱۹۰ تا ۲۰۰هزار تن ۹۰ درصد کیوی کشو را تولید می کند .
این کارشناس حفظ نباتات مازندران گفت : با توجه به حساسیت شدید درختان سیاه ریشه به ترکیبات روغنی در فصل رشد، به باغداران و بهره برداران تاکید می شود که از اختلاط حشره کش های توصیه شده با روغن امولسیون شونده خودداری کنند.
وی همچنین به باغداران توصیه کرد : از سمومی که در ظروف اصلی بسته بندی و پلمپ شده و دارای برچسبی که نشان‌دهنده مشخصات کامل سم اعم از نام شرکت سازنده، تاریخ تولید، شماره پارت و بچ باشند و از فروشگاه های مجاز در قبال اخذ فاکتور خریداری شده در سمپاشی استفاده کنند .
مازندران ۴۷۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی دارد و سالانه حدود هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید و به بازار های داخلی و بین المللی صادر می شود.
برنج، کیوی ، مرکبات، گل و گیاه ، مرغ ، لبنیات و محصولات شیلاتی مهمترین محصولات کشاورزی استان مازندران است که رتبه نخست تا سوم تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران توصیه های فنی برای پیشگیری و کاهش خسارت آفات و بیماری ها در باغات سیاه ریشه را اعلام کرد. به نقل از پایگاه ...
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: زمان مناسب مبارزه با آفات و عوامل بیماری زای باغات سیاه ریشه از دهه سوم آبان تا دهه اول آذر ماه بعد از ریزش 70 درصد ...
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران به لزوم مبارزه با کنه زنگ مرکبات در باغ ها تاکید کرد. عبدالرحمن زاغی با اشاره به مشاهده علایم خسارت کنه زنگ در برخی ...
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: زمان مناسب برای مبارزه شیمیایی نوبت دوم با آفت بالشک مرکبات از ۲۵ شهریور ماه امسال به مدت ۳ هفته است. به نقل ...
No Thoughts on باغداران از روغن امولسیون شونده استفاده نکنند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>