جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   پروژه مقابله با خشکیدن درختان زاگرس و خزر آغاز یک راه است
20 تیر 1395 , ساعت 14:21

نماینده فائو:

پروژه مقابله با خشکیدن درختان زاگرس و خزر آغاز یک راه است

نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در یک پروژه همکاری فنی مشترک با ایران گفت: این پروژه که با هدف مقابله با خشک شدن درختان جنگل های زاگرس و خزری ایران در حال اجرا است، آغاز یک راه است.

نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در یک پروژه همکاری فنی مشترک با ایران گفت: این پروژه که با هدف مقابله با خشک شدن درختان جنگل های زاگرس و خزری ایران در حال اجرا است، آغاز یک راه است.

سهیل صائمیان یکشنبه این سخنان را در آغاز کارگاه آموزشی ارزیابی دست اندرکاران و فرایندهای مشارکتی در ارتباط با پروژه مشترک ایران و فائو با عنوان ‘تقویت سازگاری جنگل های زاگرس در مقابل بیماری خشکیدگی بلوط و جنگل های خزری در مقابل بیماری آتشک شمشاد و ایجاد سیستم ملی پایش جنگل’ به میزبانی اداره کل منابع طبیعی استان فارس در شیراز عنوان کرد.
مسئول اجرایی این پروژه در فائو با اشاره به درنظرگرفتن اعتبار ۳۶۰ هزار دلاری از سوی این سازمان بین المللی برای اجرای این پروژه در ایران گفت: این رقم در برابر بودجه ملی ایران در این حوزه بسیار ناچیز است و قابل مقایسه نیست اما آنچه که در این پروژه دنبال می شود، ایجاد یک جرقه برای شتاب بخشی به تلاش ها برای جلوگیری از خشکیدن درختان است.
صائمیان اظهار کرد: در این پروژه، کارشناسان بین المللی و متخصصان فائو توان و ظرفیت های خود را در اختیار ایران قرار می دهند.
وی ادامه داد: از این پروژه نباید انتظار کار اجرایی و قابل رویت را داشت بلکه این پروژه آغاز یک راه در عرصه حفظ جنگل های ایران تلقی می شود.
مدیر اجرایی پروژه تقویت سازگاری جنگل های زاگرس و خزری دربرابر بیماری ها در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز اظهار کرد: از آنجا که جمهوری اسلامی ایران در رده بندی فائو، در سطح درآمدی متوسط به بالا در جهان ارزیابی شده است، این سازمان هر دو سال یک پروژه همکاری فنی با ایران تا سقف ۵۰۰ هزار دلار می تواند تعریف و عملیاتی کند.
حسین بدری پور گفت: ماهیت این گونه پروژه ها، ظرفیت سازی در کشورهایی است که خود از توان مالی برخوردار هستند اما کمک فنی به آنها می تواند پیشبرد برنامه هایشان را شتاب بخشد.
وی اظهار کرد: پروژه ‘ تقویت سازگاری جنگل های زاگرس در مقابل بیماری خشکیدگی بلوط و جنگل های خزری در مقابل بیماری آتشک شمشاد و ایجاد سیستم ملی پایش جنگل’ از آبان ۹۴ آغاز شده است و به مدت ۱۸ ماه ادامه خواهد داشت.
مدیر اجرایی این پروژه در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: استان های فارس و ایلام نخستین موارد خشکیدن درختان بلوط را گزارش دادند و با توجه به ابتلای درختان شمشاد جنگل های خزری در سال ۹۱ به بیماری آتشک، فائو با توجه به اهمیت مساله، این موضوع را در قالب یک ماموریت اضطراری در دستور کار قرار داد و پروژه مشترکی با ایران طرح ریزی کرد.
وی افزود: می توان گفت که منشا و دلیل این بیماری ها در درختان زاگرس و خزری مشخص نیست و تاکنون برای مراکز تحقیقاتی ایران و دنیا ناشناخته مانده است.
بدری پور گفت: در این پروژه جنگل های استان های فارس و ایلام در منطقه زاگرس و استان مازندران (با محوریت نوشهر) به عنوان استان های محوری و الگو (پایلوت) در نظر گرفته شده اند.
وی افزود: در این استان ها، دفتر پایش ایجاد می شود و این دفاتر مسئولیت رصد کردن جنگل ها و سنجش میزان خشکیدگی درختان و بررسی امکان احیای درختان خشکیده را برعهده خواهد داشت.
مدیر اجرایی این پروژه در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در این کارگروه، مجموعه ای از کارشناسان استان های فارس، ایلام و مازندران به مدت پنج روز به ارزیابی عملکردها در این حوزه می پردازند و درباره شیوه های عمل در این پروژه آموزش می بینند.
سازمان خواربار و کشاروزی ملل متحد (فائو) اخیرا در بولتنی با عنوان «هشدار اولیه بحران زنجیره غذایی» اعلام کرد که خشکیدگی بلوط و بیماری آتشک (بلایت) شمشاد به صورت گسترده ای جنگل های ایران را تهدید می کند.
بنا بر گزارش دفتر نمایندگی فائو در جمهوری اسلامی ایران، فائو به منظور کنترل این تهدید جدی، پروژه ای با عنوان «تقویت سازگاری جنگل های زاگرس در مقابل خشکیدگی بلوط و جنگل های خزری در مقابل بیماری آتشک شمشاد و همچنین ایجاد سیستم ملی پایش جنگل» را با همکاری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حال اجرا دارد.

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/k6ulW8

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

کارشناسان از عملکرد سازمان جنگل‌ها در زمینه مبارزه با بیماری قارچی بلایت شمشاد راضی نبوده و معتقدند این مجموعه دست روی دست گذاشته و پروژه‌های تحقیقاتی انجام شده در این حوزه هم بی‌اثر بوده‌اند، اما ...
رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: طغیان آفات یک میلیون و 150 هزار هکتار از جنگل های زاگرس مدیریت شده، اما حدود 50 هزار هکتار جنگل شمشاد ...
No Thoughts on پروژه مقابله با خشکیدن درختان زاگرس و خزر آغاز یک راه است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>