پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   ملخ های مراکشی بومی کشورند و همه ساله مبارزه با آنها انجام می شود / مبارزه با ملخ صحرایی در بیش از 200 هزار هکتار انجام گردید
23 اردیبهشت 1398 , ساعت 13:42

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور

ملخ های مراکشی بومی کشورند و همه ساله مبارزه با آنها انجام می شود / مبارزه با ملخ صحرایی در بیش از ۲۰۰ هزار هکتار انجام گردید

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه مقابله گسترده با آفت ملخ صحرایی که در سطح ۲۰۰ هزار هکتار و در ۸ استان صورت پذیرفته همچنان بصورت زمینی و هوایی ادامه دارد، گفت: پیش بینی‌ها مبنی بر آلودگی ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی به آفت ملخ صحرایی بود، ولی این سطح به ۴۰۰ هزار هکتار رسیده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه مقابله گسترده با آفت ملخ صحرایی که در سطح ۲۰۰ هزار هکتار و در ۸ استان صورت پذیرفته همچنان بصورت زمینی و هوایی ادامه دارد، گفت: پیش بینی‌ها مبنی بر آلودگی ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی به آفت ملخ صحرایی بود، ولی این سطح به ۴۰۰ هزار هکتار رسیده است.

وی استان‌های درگیر با آفت ملخ صحرایی را، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، بوشهر، خوزستان، کرمان، فارس و خراسان جنوبی عنوان کرد.
درگاهی تصریح کرد: همکاران ما در استان‌های درگیر با همه توان در حال مبارزه با این آفت خطرناک هستند و تمام امکانات سازمان حفظ نباتات کشور و سازمان‌های ۸ استان درگیر، برای مقابله با این آفت به کار گرفته شده است تا آفت مهار شود و آسیبی به باغات و مزارع کشور وارد نکند.
وی ادامه داد: تاکنون این آفت هیچ آسیب جدی به باغات و مزارع کشور وارد نکرده است و به جز سطح محدود دو هکتاری که مشکل آن نیز برطرف شده هیچ آسیبی به باغات و محصولات کشاورزی وارد نشده است

درگاهی درباره تخصیص اعتبارات نیز گفت: مشکلات دریافت و تأمین اعتبار حل شده و هیچ نگرانی در این زمینه نداریم.
وی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر بیوتروریسم بودن این حملات و اظهارنظری که فائو قرار بود در این زمینه ارائه دهد، افزود: فائو بررسی‌های خود را در ایران و عربستان انجام داده و بررسی‌ها در این خصوص همچنان ادامه دارد، اما هنوز پاسخی به ما نداده است.
رئیس سازمان حفظ نباتات ادامه داد: از نظر کارشناسان خودمان نیز بررسی این مساله زمانبر است و باید بررسی‌ها دقیق انجام شود؛ بنابراین احتمال دارد یک تا دو ماه زمان ببرد.
وی با بیان اینکه شدت هجوم ملخ‌ها در ۳ تا ۴ روز اخیر نسبت به گذشته کمتر شده است، گفت: با این حال هجوم آن‌ها همچنان ادامه دارد و پیش بینی می‌کنیم تا پایان تیرماه این حملات ادامه یابد.
رئیس سازمان حفظ نباتات اضافه کرد: براساس پیش بینی‌های فائو و سازمان حفظ نباتات احتمالاً با موج جدید حملات ملخ‌های صحرایی از اواخر اردیبهشت مواجه خواهیم بود.

.

ملخ های مراکشی بومی کشور هستند

درگاهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مباحث مطرح شده مبنی بر حضور آفت ملخ صحرایی در نوار شمالی کشور، این مساله را تکذیب کرد و افزود: ملخی که در اردبیل و دشت مغان دیده شده، ملخ صحرایی نیست بلکه ملخ بومی (ملخ مراکشی) است که هر سال نوار شمالی کشور مانند اردبیل، گلستان، مازندران، گیلان، قزوین و بخشی از آذربایجان شرقی با آن درگیر می‌شود و این ملخ بسیار متفاوت‌تر از ملخ صحرایی است.
وی اضافه کرد: ملخ صحرایی روزانه حدود ۴۰۰ کیلومتر قدرت پرواز و جابه جایی دارد درحالی که ملخ مراکشی یا بومی کلاً ۵۰ کیلومتر جابجا می‌شود، ملخ صحرایی به مراتب خطرناک‌تر است.
درگاهی افزود: ما هر سال با ملخ مراکشی در نوار شمالی کشور مواجه هستیم که امسال به دلیل بارندگی‌های زیاد جمعیت آن‌ها زیاد شده، اما جای نگرانی نیست چرا که به راحتی قابل کنترل است.

.

بارشهای اخیر موجب افزایش پروانه ها شده است

امسال متوسط بارندگی کشور به ۲۹۷ میلی متر رسیده است و همین موضوع فضای باغی، جنگل و مرتعی را برای حضور و تولیدمثل پروانه ها فراهم آورده است.
محمدرضا درگاهی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما اظهار داشت: افزایش بارندگی، اقلیم را برای زندگی پروانه ها مطلوب کرده و با بالا رفتن دما، تولیدمثل این پروانه ها نیز بیشتر می شود.
وی اظهار داشت: افزایش تعداد پروانه ها کاملا طبیعی است و این پروانه ها هیچ تهدیدی برای محصولات زراعی، باغی و فضای سبز کشور ندارند.

خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط

۴.۵ میلیون نمونه حشره در موزه حشرات هایک میرزایانس در مجموعه ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور شناسایی و نگهداری می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد ...
محمد رضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور درباره آخرین وضعیت هجوم ملخ‌های صحرایی به کشور اظهار کرد: بنابر آخرین آمار تا ۲۷ اردیبهشت، سطح مبارزه شیمیایی با ملخ‌های صحرایی در ۲۵۳ هزار ...
مدیرکل دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه امکان آلودگی عمدی میوه‌های قاچاق ورودی به کشور وجود دارد (اگروتروریسم) درخواست توزیع این میوه ها را در بین اقشار ضعیف جامعه غیر منطقی دانست. اکبر ...
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: طی یک هفته گذشته ۱۰۱ تن میوه قاچاق شامل لیموترش، گوجه فرنگی، گردو و آواکادو در مرز بازرگان و ۱۵ تن لیموترش در بندرعباس کشف و معدوم شده است. محمدعلی ...
No Thoughts on ملخ های مراکشی بومی کشورند و همه ساله مبارزه با آنها انجام می شود / مبارزه با ملخ صحرایی در بیش از ۲۰۰ هزار هکتار انجام گردید

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>