پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   قطع هزاران درخت لیموترش درس نشد!
21 تیر 1395 , ساعت 14:35

تکرار تجربه تلخ قاچاق و بیماری لیموترش

قطع هزاران درخت لیموترش درس نشد!

همزمان با فصل برداشت لیموترش در کشور، تجربه تلخ قاچاق این محصول که در دهه ۷۰ صورت گرفت و آفت را میهمان باغات و قاتل درختان کرد، دوباره تکرار شده است؛ گویا قطع هزاران درخت لیموترش، کاهش تولید و افزایش قیمت آن درس نشده است.

به گزارش ایسنا، فصل برداشت محصولات باغی تابستانه‌ای مانند لیموترش و آلبالو در حالی آغاز شده که باغداران به جای جشن و سرور برای برداشت محصول‌شان و بهره‌گیری از فروش دسترنج یک ساله خود باید به هول و ولا بیفتند تا ببینند محصول‌شان در این آشفته بازار به قیمت مناسبی فروش می‌رود یا در رقابتی نابرابر با میوه‌های قاچاق شکست می‌خورند.

با وجود صادر نشدن مجوز برای واردات لیموترش و آلبالو و این‌که بارها مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از جمله علی‌اکبر مهرفرد – قائم مقام بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی – اعلام کرده‌اند به غیر از چهار میوه‌ موز، آناناس، نارگیل و انبه هیچ مجوزی برای واردات میوه صادر نشده است، بازار میوه و تره‌بار تهران شاهد لیموترش و آلبالوی خارجی است.

در این باره حسین مهاجران – رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی – از عرضه لیموترش قاچاق شده از سه محور ترکیه، آفریقا و برزیل خبر داده و گفته که در کنار آلبالوی ایرانی نیز  آلبالوی خارجی هم به صورت قاچاق وارد شده و با قیمت بالاتر فروخته می‌شود.

مهدی قائمیان – معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات – در باره عرضه میوه‌های خارجی به ایسنا گفت: هیچ مجوزی برای واردات یا صدور گواهی بهداشتی و قرنطینه‌ای میوه‌هایی مانند آلبالو و لیموترش صادر نشده و گزارشی در این زمینه نیز به سازمان حفظ نباتات ارسال نشده است.

قائمیان تاکید کرد که دستگاه‌های متولی مانند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید پیگیر این مساله باشند.

البته واردات غیرقانونی و قاچاق میوه به غیر از ضربه زدن به منافع تولیدکنندگان و بازار محصولات داخلی که دقیقا برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری است، بلایای دیگری نیز به همراه دارد که می‌توان به آفات و بیماری‌های متعدد خانمان‌سوزی اشاره کرد که سوغاتی قاچاق هستند.

در این میان داستان تلخ ورود بیماری جارؤک جادوگر لیموترش که در پی قاچاق لیموترش به کشور وارد شد و باعث شد پس از چند سال مقابله با آفت، به دلیل عدم موفقیت در ریشه کن کردن بیماری، هنوز باغات لیموترش از این آفت رنج ببرند و تا پای قطع درختان هم پیش بروند که کاهش تولید و افزایش قیمت محصول داخلی را در سال‌های اخیر و امسال رقم زده است.

عملکرد بیماری جارؤک جادوگر لیموترش که مشابه عملکرد ویروس HIV یا ایدز در انسان است، در سال۱۳۷۷ برای نخستین بار در میناب و در سال ۱۳۷۹ در رودان استان هرمزگان که قطب تولید لیموترش هستند، دیده شد و بر اساس اعلام سازمان حفظ نباتات منجر به قطع هزاران اصله درخت شد.

حال جای سوال است که با وجود تجربه تلخ ورود آفت لیموترش به باغات کشور در سال های اخیر، امسال هم دوباره این اتفاق تکرار شده و با اینکه هیچ مجوزی برای واردات از سوی وزارت جهاد کشاورزی صادر نشده است، این محصول در کنار میوه های دیگر وارد کشور شده است. البته این در حالی است که اخیرا خبر تشکیل ستاد مبارزه با قاچاق میوه از سوی معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام و بر تشدید سختگیری‌ها در زمینه مبارزه با قاچاق میوه تاکید شده است!

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/R1UkJT

 

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

رئیس جهاد کشاورزی فارس گفت: اولین گزارش مشاهده آفت برگ خوار پاییزه در استان از شهرستان داراب دریافت شده است. مجتبی دهقان پور در نشست شورای کشاورزی استان با اشاره ...
نخستین قرارگاه مقابله با مهاجمان زیستی جنوب‌شرق کشور روز چهارشنبه برای پیشگیری و کنترل آفات کشاورزی در کرمان افتتاح شد. اولین قرارگاه مقابله با مهاجمین زیستی و مرکز تحقیقات مهاجمین ...
کارشناس کشاورزی ستاد مبارزه با قاچاق با بیان اینکه حجم اعظم قاچاق از طریق بازارچه‌های مرزی صورت می‌گیرد، گفت: یکی از مشکلات قاچاق در بخش کشاورزی، ورود آفات خطرناک و بیماری‌ها است. فاطمه پاسبان در خصوص ...
به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir)، مطالعه ای که اخیرا با هدف بررسی معضل آفات مهاجم در دنیا انجام گرفته است نشان می دهد که ایالات متحده آمریکا و چین مهمترین منابع و صادرکنندگان ...
No Thoughts on قطع هزاران درخت لیموترش درس نشد!

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>